Złota rezerwa na trudne czasy
Kategoria: Polityka pieniężna
W pierwszej zakładano m.in. ograniczenie wydatków administracyjnych, porządkowanie funduszy celowych oraz agencji skarbu państwa, ograniczenia wydatków budżetowych o niskiej efektywności (np. zalesiania), konsolidację niektórych jednostek administracji rządowej. Zwiększenie dochodów budżetu miało dać m.in. zlikwidowanie środków specjalnych w ministerstwach, porządkowanie wydatków na obronność, ograniczenie pomocy publicznej, restrukturyzacja PKP i górnictwa węgla kamiennego. Zmiany w zakresie wydatków socjalnych miały dotyczyć głównie systemu emerytalnego i zasad przyznawania wcześniejszych emerytur, systemu rent z tytułu niezdolności do pracy i aktywizacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych.
Efektem wdrożenia Planu Hausnera miał być spadek deficytu budżetowego w 2007 roku do 23,2 mld zł (2,1% PKB), oraz przeszło 30 mld zł oszczędności w latach 2004-2007. Z czasem plan oszczędności został skorygowany do 49 mld zł.
I. Działania w zakresie administracji i gospodarki
1.Zmniejszenie liczby państwowych stanowisk kierowniczych oraz liczebności gabinetów politycznych ministerstw i urzędów centralnych poprzez: ograniczenie liczby stanowisk kierowniczych o 10% (25 etatów);
zlikwidowanie stanowiska asystenta politycznego u sekretarzy stanu i zmniejszenie gabinetów ministrów o 1 etat (łącznie 40 etatów);
przyjęcie zasady powoływania dyrektorów generalnych tylko w ministerstwach i urzędach zatrudniających więcej niż 200 osób.
Zakładany efekt finansowy: 8.6 mln zł oszczędności.
2. Zmniejszenie zatrudnienia w administracji rządowej w województwach poprzez:
– zmniejszenie o 15% zatrudnienia w urzędach wojewódzkich (po 5% w ciągu
kolejnych 3 lat)..
Zakładany efekt finansowy: oszczędności – 46 mln zł rocznie.
3. Maksymalne wykorzystanie obecnego stanu zatrudnienia w administracji poprzez:
– przeprowadzenie przeglądu zatrudnienia w jednostkach administracji publicznych;
– przesunięci etatowe w ramach resortów i pomiędzy nimi, w celu
Zakładany efekt finansowy: Ograniczanie potencjalnych kosztów związanych z proporcjonalnym do
nowych zadań zwiększaniem zatrudnienia.
4. Ograniczenie wykorzystywania osobowych samochodów służbowych w
administracji rządowej poprzez:
– zmniejszenie kosztów wynikających z wykorzystania osobowych samochodów
służbowych o 15% w każdym z urzędów administracji rządowej.
Zakładany efekt finansowy: około 5 mln zł.
5. Porządkowanie funduszy celowych oraz Agencji Skarbu Państwa poprzez:
– obowiązkowy audyt wydatków bieżących innych instytucji publicznych poza
administracją rządową.
Zakładany efekt finansowy: racjonalizacja wydatków, szacunkowo do 3-5% kosztów administracyjnych,
przy czym koszty audytu jednej instytucji wyniosą ok. 100 tys. zł.
6. Zmiana umocowania prawnego Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej poprzez:.
– pozbawienie Wojewódzkich Funduszy OŚiGW osobowości prawnej i przekształcenie ich w terenowe agendy NFOŚiGW.
Zakładany efekt finansowy: konsolidacja środków i wzmocnienie nadzoru nad wykorzystaniem tych środków.
7. Likwidacja Funduszu Prywatyzacji poprzez:
– likwidację Funduszu Prywatyzacji połączoną z przejęciem przez Ministra
Skarbu Państwa finansowania zadań realizowanych dotąd przez Fundusz .
Zakładany efekt finansowy: 10,3 mln złotych.
8. Zniesienie Centralnego i Terenowych Funduszy Ochrony Gruntów Rolnych poprzez:
– zniesienie Funduszy Ochrony Gruntów Rolnych , połączone z pozostawieniem środków w podmiocie pobierającym opłaty.
Zakładany efekt finansowy: pośrednie zwiększenie wpływy do budżetów jst, z przeznaczeniem na współfinansowanie inwestycji zrealizowanych z funduszy strukturalnych na obszarach wiejskich.
9. Ograniczenie zróżnicowania wydatków na funkcjonowanie jednostek sektora
finansów publicznych poprzez:
– ograniczenie zróżnicowania wydatków na funkcjonowanie poszczególnych jednostek sektora finansów publicznych, zwiększenie środków na realizację statutowych celów.
Zakładany efekt finansowy: oszczędności ok. 100 mln zł.
10. Likwidacja Wojskowej Agencji Mieszkaniowej poprzez:
– przekazanie majątku Agencji gminom (przejściowo majątkiem tym może administrować Agencja Mienia Wojskowego),
– wprowadzenie w miejsce inwestycji mieszkaniowych prowadzonych przez WAM kredytu hipotecznego na zakup mieszkania ustawowo gwarantowanego żołnierzom przez państwo.
Zakładany efekt finansowy: uzyskanie większego efektu rzeczowego w ramach tych samych wydatków budżetu.
11. Likwidacja niektórych zadań ARiMR nie mających bezpośredniego związku z podstawową działalnością agencji.
Zakładany efekt finansowy: około 13 mln zł.
12. Ograniczenia wydatków budżetu państwa o niskiej efektywności, w tym:
– Racjonalizacja i uporządkowanie wydatków instytucji funkcjonujących w otoczeniu rolnictwa poprzez:
– połączenie instytucjonalne w ramach jednej instytucji zadań związanych z doradztwem rolniczym (w ramach Krajowego Centrum Doradztwa Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich, likwidacja ośrodków doradztwa rolniczego);
Zakładany efekt finansowy: konsolidacja środków i wzmocnienie nadzoru nad wykorzystaniem tych środków.
– Zmniejszenie kosztów zalesiania poprzez:
– uchylenie ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia.
Zakładany efekt finansowy: 8 mln zł,
13. Ograniczenie nieefektywnych i kosztownych systemów dopłat do oprocentowania
wybranych rodzajów kredytów oraz do cen skupu poprzez:
– stopniową likwidację linii kredytów preferencyjnych dla rolnictwa i zastępowanie tych instrumentów rozwiązaniami Wspólnej Polityki Rolnej i funduszy strukturalnych.
Zakładany efekt finansowy: 70 mln zł.
14. Konsolidacja niektórych jednostek administracji rządowej w tym:
– Likwidacja Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych poprzez przeniesienie całości zadań do Agencji Rynku Rolnego lub do ARR i Inspekcji Handlowej
Zakładany efekt finansowy: 2,5-3,0 mln zł.
– Racjonalizacja zakresów kompetencji i redukcja kosztów działania inspekcji poprzez przeprowadzenie przeglądu publicznych instytucji kontrolnych;
Zakładany efekt finansowy: Ograniczanie kosztów o 3,5-4,0 mln złotych.
15. Konsolidacja instytucji zajmujących się promocją Polski i polskiej gospodarki za
Granicą poprzez:
– konsolidację całości promocji kraju placówkom dyplomatycznym, wydziałom ekonomiczno-handlowym oraz Polskiej Agencji Promocji Gospodarczej;
– przekazanie środków do dyspozycji PAPG oraz jednostkom samorządu
terytorialnego.
Zakładany efekt finansowy: lepsze wykorzystanie środków przeznaczonych na promocję zagraniczną.
II. Pozyskiwanie dochodów do budżetu
1. Likwidacja środków specjalnych w ministerstwach i urzędach centralnych poprzez:
– zniesienie możliwości tworzenia większości środków specjalnych, które przeznaczane są na wypłaty dodatkowych wynagrodzeń.
Zakładany efekt finansowy: zwiększenie dochodów budżetu o około150 mln zł.
2. Zwiększanie dochodów przez zmiany w systemie podatkowym bez wzrostu fiskalizmu poprzez:
– pobudzanie przedsiębiorczości: obniżenie stawek, uproszczenie procedur podatkowych;
wprowadzenie zachęt inwestycyjnych (poprzez przyśpieszenie rozliczeń amortyzacyjnych);
– zachęcanie do wyjścia z szarej strefy: poprzez z jednej strony – obniżanie stawek, zmniejszanie obciążeń biurokratycznych i rozszerzenie możliwości rozliczania się w formie ryczałtu a także propozycje uproszczenia procedur np. zakładania przedsiębiorstw, zakresu koncesji, regulacji; a z drugiej – wprowadzenie rozwiązań.
3. Dalsze poszerzenie bazy podatkowej poprzez:
4. Porządkowanie wydatków na obronność na zobowiązania międzynarodowe.
Zmiana zasad finansowania potrzeb obronnych RP poprzez:
– przyjęcie zasady, że na finansowanie potrzeb obronnych RP przeznacza się corocznie wydatki budżetowe w wysokości nie niższej niż 1,95% PKB z roku poprzedniego,
Zakładany efekt finansowy: oszczędności budżetu w latach 2005-2007 – 4.366 mln zł.
5. Racjonalizacja pomocy publicznej,
Zwiększanie dochodów w wyniku restrukturyzacji górnictwa i PKP
a) Górnictwo węgla kamiennego
– realizacja programu restrukturyzacji, który zawiera zadania w zakresie dostosowania wydobycia węgla do rzeczywistych potrzeb, umorzenia części zobowiązań publicznoprawnych, a także ograniczenia zbędnych kosztów i doprowadzenia do opłacalnej wielkości eksportu.
Zakładany efekt finansowy: około 380 mln zł. rocznie.
b) Grupa PKP
Restrukturyzacja poprzez:
Zakładany efekt finansowy: większe wpływy, aż do kwoty ok. 400 mln zł. rocznie w 2005 r.
6. Przyrost dochodów w wyniku restrukturyzacji systemu ochrony zdrowia poprzez:
– Restrukturyzację finansową publicznych zakładów opieki zdrowotnej
Zakładany efekt finansowe: około 250 mln zł.
– Przekształcenie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółki użyteczności publicznej
7. Pozostałe działania
– Rozszerzenie zasad ogólnych odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na nauczycieli, nauczycieli będących emerytami/rencistami oraz nauczycieli akademickich
Zakładany efekt finansowy: 65 mln zł.
– Modyfikacja systemu awansu zawodowego nauczycieli poprzez:
– podwyższenie wymagań dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela dyplomowanego, poprzez wprowadzenie obligatoryjnego przystępowania nauczyciela do rozmowy z komisją kwalifikacyjną,
– wydłużenie ścieżki awansu zawodowego z 7 do 10 lat,
– wprowadzenie jednego w roku terminu przeszeregowania płacowego dla nauczycieli
uzyskujących kolejny stopień awansu zawodowego,
– likwidację obligatoryjnego przeszeregowania płacowego w związku z uzyskaniem kolejnego stopnia awansu zawodowego w przypadku nauczycieli zatrudnionych na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych w administracji rządowej.
Zakładany efekt finansowy: 131,5 mln zł rocznie.
III. Zmiany z zakresie wydatków socjalnych
1. System emerytalny i wcześniejsze emerytury
– Zwiększanie wskaźnika zatrudnienia osób w wieku niemobilnym (tj.
w wieku powyżej 45 lat), wyrównania praw emerytalnych wszystkich osób, ograniczenie wydatków na transfery przedemerytalne, które podwyższają koszty pracy i zwiększają bezrobocie poprzez:
– aktywizację zawodową osób w wieku przedemerytalnym,
– stopniowe ograniczanie zachęt i możliwości wcześniejszej dezaktywizacji,
– zrównanie w prawach wszystkich uczestników systemu emerytalnego,
– ograniczanie kosztów pracy.
– Stopniowe ograniczenie systemu świadczeń przedemerytalnych
– Programy prowadzące do wydłużenia zatrudnienia:
– Zwiększenie możliwości organizacyjnych powiatowych urzędów pracy
– Wygaszenie przyznawania świadczeń przedemerytalnych,
– Program aktywizacji zawodowej osób powyżej 50 roku życia
(Program 50+),
– Wdrożenie systemu emerytur pomostowych dla osób pracujących w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze,
– Wyrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn
– Wprowadzenie zasady elastycznego wieku emerytalnego w przedziale 62-65 lat,
– Waloryzacja świadczeń społecznych – byłaby ustalana decyzją parlamentu przy okazji uchwalania ustawy budżetowej, nie częściej jednak niż okres potrzebny do tego, aby skumulowany wzrost cen od ostatniej waloryzacji przekroczył określoną próg w przedziale 5%-10%. Jednocześnie proponuje się odejście od automatycznej waloryzacji pozostałych świadczeń społecznych (np. zasiłków dla bezrobotnych, dodatków mieszkaniowych itp.) i uzależnienie ich od kondycji budżetu państwa. Wyjątek poza emeryturami i rentami dotyczyłby tylko minimalnego wynagrodzenia.
– Ograniczenie kosztów zasiłków chorobowych poprzez powrót do zasady płacenia za każdy dzień choroby, przy jednoczesnym zmniejszeniu wysokości wynagrodzenia za czas choroby i zasiłku chorobowego do 70%
należnego wynagrodzenia
2. System rent z tytułu niezdolności do pracy
Ograniczenie wydatków na renty poprzez:
a. zmianę funkcji rent z tytułu niezdolności do pracy poprzez zróżnicowanie ról, jakie poszczególne grupy inwalidzkie pełniłyby w systemie zabezpieczenia przed niezdolnością do pracy.
– całkowita niezdolność do pracy – świadczenie miałoby charakter kompensujący dochody dla osób, które ze względu na stan zdrowia nie są w stanie podjąć żadnej pracy zarobkowej,
– częściowa niezdolność do pracy – świadczenie przysługiwałoby tylko osobom, które utraciły zdolność do pracy w sposób bardzo znaczny lecz nie całkowity. Miałoby ono charakter uzupełniający dochody tych osób,
– ograniczona zdolność do pracy, tj. niezdolność do pracy mniejsza od wymaganej dla uzyskania renty inwalidzkiej z tytułu częściowej niezdolności do pracy – świadczenie przyznawane byłoby okresowo (na nie dłużej niż 3 lata), ukierunkowane na aktywizację zawodową i zmianę zawodu, ściśle powiązane i uwarunkowane podjęciem rehabilitacji i przeszkolenia zawodowego pod rygorem utraty prawa do świadczenia.)
b. ukierunkowanie zasad łączenia renty z tytułu niezdolności do pracy z pracą na aktywizację zawodową
c. nowe określenie wymiaru świadczeń rentowych w oparciu o stan konta emerytalnego
d. powiązanie możliwości skorzystania z gwarancji renty minimalnej z sytuacją materialną
e. nowe zasady przekształcania renty z tytułu niezdolności do pracy w emeryturę
f. przekształcenie rent starszych rencistów w emerytury
g. ustalanie uprawnień do renty z tytułu niezdolności do pracy – jedynie dla osób w wieku emerytalnym niezdolność do pracy orzekana byłaby na czas stały.
h. weryfikacja niezdolności do pracy osób z orzeczoną niezdolnością do pracy na czas stały poprzez badania kontrolne wśród osób z orzeczoną stałą niezdolnością do pracy,
i. opracowanie standardów orzecznictwa o niepełnosprawności i niezdolności do pracy.
j. wzmocnienie systemu monitoringu orzecznictwa o niepełnosprawności i niezdolności do pracy
k. likwidacja barier w zatrudnianiu osób niepełnosprawnych poprzez:
l. zmiana struktury wydatków na wspieranie zatrudnienia osób niepełnosprawnych
m. zmiana struktury wydatków na pomoc pracodawcom poprzez:
– uzależnienie wysokości pomocy kierowanej do pracodawców w postaci dotacji, dofinansowania oraz ulg
parapodatkowych od:
Efekt finansowy: 463 miliony złotych w stosunku do stanu jaki będzie miał miejsce w 2004 r. przy zachowaniu wcześniejszych przepisów.
n. Likwidacja PFRON
4. Zmiana systemu ubezpieczeń rolników
W ramach zmian przewidywano:
Pół, czyli nic
Ustępując ze stanowiska wicepremiera (marzec 2005), Jerzy Hausner oszacował, że jego program został zrealizowany na poziomie nieco ponad 50 %. Zdaniem ekonomistów jego Program został istotnie zmieniony i rozmyty, a oszczędności zastąpione przez wzrost fiskalizmu.
W części socjalnej zrezygnowano m.in. z weryfikacji rencistów, wydłużania wieku emerytalnego kobiet, wpisania do ustawy ostatecznej daty wygaszania świadczeń przedemerytalnych, podniesienia wieku uprawniającego osoby do korzystania z renty rodzinnej (dla wdowców), zniesienia mechanizmu automatycznej indeksacji wielu świadczeń i przywilejów, pierwotnej „ostrzejszej” wersji zmian dotyczących dorabiających emerytów i rencistów.
Klęską Hausnera było odrzucenie przez Sejm w listopadzie 2004 r. dwóch ustaw z planu – o systemie ubezpieczeń społecznych, różnicującej wysokość składek ZUS dla przedsiębiorców oraz projektu ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
Klapą zakończył się też postulat ograniczania wydatków administracji. W 2004 roku na zmniejszeniu liczby państwowych stanowisk kierowniczych, samochodach służbowych czy telefonach w administracji udało się zaoszczędzić… 41 mln zł.
Nie doszło też do uchwalenia przepisów znoszących od nowego roku indeksację blisko 120 świadczeń wypłacanych z publicznej kasy, nie przeszła zasadnicza reforma KRUS. Rząd oszacował, że spowodowało to lukę budżetową wysokości 1 mld zł.
Według rządowego bilansu z lutego 2005 oszczędności i dodatkowe wpływy do budżetu wynikające z wdrożonych już działań w latach 2004–2007 miały przynieść 25,4 mld zł, wobec planowanych 54,6 mld zł. W przypadku społecznej części planu oszczędności mają wynieść 14,35 mld zł, wobec planowanych pierwotnie 34,07 mld zł.