Eksport żywności w okresie I–XI ’24 wyniósł 49,2 mld euro

W okresie od stycznia do listopada 2024 r. wartość eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski wyniosła 49,2 mld euro i była o 2,3 proc. wyższa w stosunku do tego samego okresu 2023 r. – poinformował PAP Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Główne towary eksportowe to tytoń i wyroby tytoniowe oraz mięso.

W opinii ekspertów KOWR czynnikiem, który wpłynął na wzrost przychodów z eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski były wzrostowe tendencje cen żywności na rynku globalnym. Natomiast ograniczająco na sprzedaż zagraniczną żywności oddziaływał mniej korzystny dla krajowych eksporterów kurs złotego wobec euro i dolara amerykańskiego niż rok wcześniej.

Saldo wymiany handlowej po 11 miesiącach 2024 r. jest dodatnie i ukształtowało się na poziomie 16,6 mld euro, o 5 proc. niższym niż w analogicznym okresie roku poprzedniego – wynika z opracowania Biura Analiz i Strategii KOWR.

W 2023 r. wartość eksportu rolno-spożywczego z Polski była o 9 proc. wyższa niż w 2022 r. i wyniosła 52,1 mld euro.

Głównym rynkiem zbytu dla polskiej żywności w okresie styczeń-listopad ub.r. była Unia Europejska, której udział w polskim eksporcie rolno-spożywczym wyniósł 74 proc. Wpływy uzyskane ze sprzedaży towarów żywnościowych na tym rynku były o 2 proc. większe niż w analogicznym okresie 2023 r. i osiągnęły 36,3 mld euro – poinformowało Biuro Analiz i Strategii KOWR powołując się na wstępne dane Ministerstwa Finansów.

Polska do UE w okresie styczeń–listopad 2024 r. wywoziła głównie: tytoń i wyroby tytoniowe (o wartości 4,4 mld euro, wzrost o 3 proc. rdr), mięso drobiowe (3,0 mld euro, wzrost o 4 proc.), mięso wołowe (1,8 mld euro, wzrost o 7 proc.), ryby i przetwory (2,4 mld euro, wzrost o 4 proc.), produkty mleczne (2,3 mld euro, wzrost o 13 proc.), pieczywo i wyroby piekarnicze (2,1 mld euro, wzrost o 7 proc.), czekoladę i wyroby czekoladowe (1,9 mld euro, wzrost o 20 proc.), a także karmę dla zwierząt domowych (1,8 mld euro, wzrost o 15 proc.).

Największe przychody z eksportu uzyskano ze sprzedaży do Niemiec – 12,4 mld euro (wzrost o 1 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2023 r.). Kolejne miejsca zajęła Francja, Niderlandy, Włochy i Czechy.

Do krajów pozaunijnych trafiło w okresie jedenastu miesięcy 2024 r. 26 proc. eksportu żywności o wartości 13,0 mld euro, co oznaczało wzrost wartości eksportu o 2 proc. rdr. Eksportowano tam przede wszystkim: mięso i przetwory inne niż drobiowe (1,4 mld euro, wzrost o 6 proc. rdr; w tym mięso wołowe wzrost o 15 proc. rdr do 453 mln euro), mięso drobiowe (1,1 mld euro, wzrost o 19 proc.), produkty mleczne (967 mln euro, spadek o 4 proc.), czekoladę i wyroby czekoladowe, pieczywo i wyroby piekarnicze, tytoń i wyroby tytoniowe oraz ziarno pszenicy.

Znaczącymi odbiorcami towarów rolno-spożywczych eksportowanych z Polski do krajów trzecich, podobnie jak w latach poprzednich, były przede wszystkim: Wielka Brytania, Ukraina, Stany Zjednoczone, Turcja i w dalszej kolejności: Szwajcaria, Izrael oraz Algieria.

W okresie pierwszych jedenastu miesięcy 2024 r. wartość importu wyniosła 32,6 mld euro tj. wzrosła o 6,4 proc. Według KOWR wzrostowi importu sprzyjała aprecjacja złotego w stosunku do analogicznego okresu 2023 r. Do Polski przywożono głównie: mięso, przetwory i żywiec (3,5 mld euro, wzrost o 1 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2023 r.), owoce i przetwory (3,0 mld euro, wzrost o 13 proc.), ryby i przetwory (2,9 mld euro, wzrost o 1 proc.) oraz kawę, herbatę i kakao (2,8 mld euro, wzrost o 50 proc. rdr).

awy/ mmu/ pel/


Artykuły powiązane

Sytuacja w polskim eksporcie rolno-spożywczym

Kategoria: Trendy gospodarcze
Polski eksport produktów rolno-spożywczych odnotował w pierwszym półroczu 2024 r., pierwszy raz od 2009 r., spadek.  Wartość tego eksportu wyrażona w złotych była o 7,6 proc. niższa w porównaniu z pierwszym półroczem 2023 r. Słabe wyniki, jak dotąd prężnie rozwijającego się eksportu żywności, rodzą pytania o przyczyny tego zjawiska oraz perspektywy na przyszłość.
Sytuacja w polskim eksporcie rolno-spożywczym

Niemcy największym odbiorcą polskich produktów rolno-spożywczych

Kategoria: Trendy gospodarcze
Rok 2024 był drugim z kolei rokiem recesji niemieckiej gospodarki. Wyrównany sezonowo PKB Niemiec zmniejszył się w ubiegłym roku o 0,2 proc., wobec spadku o 0,3 proc. w 2023 r. Jednocześnie Niemcy są największym odbiorcą polskich produktów rolno-spożywczych. Słabe wyniki gospodarcze naszego zachodniego sąsiada rodzą pytania o możliwe negatywne konsekwencje dla polskiego eksportu żywności, który w ostatnich dwóch dekadach systematycznie rósł.
Niemcy największym odbiorcą polskich produktów rolno-spożywczych

Produkty rolno-spożywcze w umowie UE–Mercosur

Kategoria: Trendy gospodarcze
Przedstawiciele Unii Europejskiej i państw Mercosur, tj. Argentyny, Brazylii, Paragwaju i Urugwaju, 28 czerwca 2019 r. osiągnęli porozumienie polityczne w sprawie ambitnej i kompleksowej umowy handlowej. Wbrew licznym spekulacjom umowa nie została podpisana podczas szczytu państw G20 w Rio de Janeiro. Wiele wskazuje na to, że bilans tej umowy będzie niekorzystny dla polskiego sektora rolno-spożywczego.
Produkty rolno-spożywcze w umowie UE–Mercosur