KE: Dotacje dostaną wybrane projekty infr. transportowej

Komisja Europejska wybrała 107 projektów infrastruktury transportowej, które otrzymają dotacje z puli ponad 6 mld euro z unijnego funduszu „Łącząc Europę” (CEF). Wśród nich jest Rail Baltica. Projekty dodatkowo wzmocnią szlaki solidarności UE-Ukraina, utworzone w celu ułatwienia ukraińskiego eksportu i importu – podała KE.

Główne transgraniczne połączenia kolejowe, tzw. sieć bazowa TEN-T, otrzymały priorytetowe finansowanie. Należą do nich w szczególności tunel Brenner Base, który łączy Włochy i Austrię, Rail Baltica, łącząca trzy kraje bałtyckie i Polskę z resztą Europy, a także odcinek transgraniczny między Niemcami a Holandią, Emmerich–Oberhausen.

Porty morskie w Irlandii, Grecji, Hiszpanii, na Łotwie, Litwie, w Holandii i Polsce otrzymają dofinansowanie na rozwój w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych z zacumowanych statków.

Zmodernizowana zostanie infrastruktura wzdłuż transgranicznych dróg wodnych Sekwana-Skalda między Francją a Belgią. Zmodernizowane zostaną również porty śródlądowe w dorzeczu Dunaju i Renu, takie jak Wiedeń i Andernach.

W pociągach i na liniach kolejowych w Czechach, Danii, Niemczech, Francji, Austrii i na Słowacji zostanie zainstalowany europejski system zarządzania ruchem kolejowym, ERTMS. Na drogach kilka państw UE wdroży inteligentne systemy i usługi transportowe ITS, w celu zapewnienia bezpieczniejszego i wydajniejszego transportu. Kilka państw członkowskich otrzyma wsparcie dla europejskich projektów zarządzania ruchem lotniczym w celu zwiększenia wydajności tego transportu i stworzenia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.

Spośród 353 złożonych wniosków na ogłoszony w 2022 r. nabór wybrano 107 projektów. Finansowanie unijne będzie miało formę grantów, które posłużą do współfinansowania całkowitych kosztów projektu.

W ramach programu CEF Transport na lata 2021–2027 na dofinansowanie projektów TEN-T w państwach UE dostępnych jest 25,8 mld euro. Od 2014 r. CEF wsparł prawie 1300 projektów o łącznej wartości 29,4 mld euro w sektorze transportu, z wyłączeniem zaproponowanych w czerwcu 2023 r.

Z Brukseli Łukasz Osiński

luo/ ap/ asa/


Artykuły powiązane

Brama na Świat odpowiedzią na Pas i Szlak

Kategoria: Trendy gospodarcze
Osiem lat po tym, jak chiński prezydent Xi Jinping zainicjował ambitny projekt Jeden Pas, Jeden Szlak, Unia Europejska rozpoczęła realizację własnej strategii rozwoju globalnej infrastruktury pod nazwą Global Gateway. Można powiedzieć, że lepiej późno niż wcale. Czy Unia powinna jednak w ogóle konkurować z Chinami w tym obszarze?
Brama na Świat odpowiedzią na Pas i Szlak