Produkcja antyimportowa nie zastąpi Rosji importu
Kategoria: Trendy gospodarcze
W październiku 2023 r. w kategoriach eksportowych wzrost zanotowano jedynie w środkach transportu, przy niższym eksporcie części – podał Narodowy Bank Polski. Z kolei głęboki spadek importu odnotowano głównie przez przecenę surowców energetycznych.
„W październiku 2023 r. najsilniej zmniejszyła się wartość eksportu towarów zaopatrzeniowych. Mniejsza była także sprzedaż zagraniczna dóbr inwestycyjnych, żywności i towarów konsumpcyjnych. Wzrost wartości nastąpił jedynie w kategorii obejmującej środki transportu. Złożył się na to zarówno eksport samochodów dostawczych, ciągników drogowych oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wzrosła również wartość eksportu samochodów osobowych, którą wspierała sprzedaż aut używanych do wschodnich sąsiadów. Jednocześnie zmniejszył się eksport części motoryzacyjnych, co może wskazywać na słabnącą koniunkturę na europejskim rynku samochodowym” – napisano.
Jak podaje NBP, na głęboki spadek wartości importu duży wpływ ma trwająca przecena surowców energetycznych na rynkach międzynarodowych, przede wszystkim gazu ziemnego i węgla.
„Obok paliw wyraźnie niższa w porównaniu z rokiem poprzednim była także wartość importowanych towarów zaopatrzeniowych oraz dóbr inwestycyjnych. Z kolei mniejszy spadek importu niż w poprzednich miesiącach nastąpił w towarach konsumpcyjnych oraz żywności. Na podobnym poziomie, jak w październiku 2022 r. utrzymał się import środków transportu. Z jednej strony nadal zwiększał się popyt na nowe auta, z drugiej – nastąpił spadek importu części motoryzacyjnych” – dodano.
Nadwyżka na rachunku bieżącym w październiku wyniosła 2,04 mld euro wobec konsensusu nadwyżki 1,62 mld euro.
tus/ gor/