Rola cyfrowego euro w płatnościach detalicznych
Kategoria: Trendy gospodarcze
Aż 93,6 proc. ankietowanych ocenia cyfrowe usługi publiczne dostępne w Polsce jako użyteczne, a najczęściej użytkowana aplikacja to mObywatel – wynika z badania PIE o cyfrowych usługach publicznych.
„Polacy chętnie korzystają z cyfrowych usług publicznych. W najnowszym badaniu PIE tylko 5,4 proc. respondentów zadeklarowało, że nie korzysta z tego typu usług” – napisali analitycy w Tygodniku Gospodarczym PIE.
Według badania najczęściej użytkownicy korzystają z mObywatela (64,7 proc.), ePITu (63,3 proc.) i Profilu Zaufanego (61,3 proc.).
Najmniejszą popularnością (poniżej 5 proc. wykorzystania) cieszą się portale PUESC i eKRUS.
„Jeśli chodzi o częstotliwość korzystania z cyfrowych usług publicznych, to najczęściej Polacy deklarują, że korzystają z nich kilka razy w roku lub kilka razy w miesiącu. Zdecydowana mniejszość deklaruje korzystanie codzienne, z wyjątkiem portalu praca.gov.pl oraz aplikacji mObywatel, z której zauważalna część obywateli korzysta codziennie” – napisano.
93,6 proc. ankietowanych ocenia cyfrowe usługi publiczne dostępne w Polsce jako użyteczne, w tym 47 proc. jako bardzo użyteczne i 46,6 proc. jako raczej użyteczne. Podobnie wysoki odsetek osób (92,5 proc.) twierdzi, że cyfrowe usługi publiczne pomagają im w załatwianiu spraw urzędowych.
Jednocześnie Polacy nie chcą płacić wyższych podatków w zamian za lepsze usługi publiczne.
„Chociaż 66,7 proc. osób uważa, iż państwo powinno inwestować więcej w cyfrowe usługi, nie przekłada się to jednak na deklaratywną chęć zapłacenia wyższych podatków, z których można by sfinansować rozwój cyfrowych usług publicznych” – napisano.
jz/ osz/