Produkcja antyimportowa nie zastąpi Rosji importu
Kategoria: Trendy gospodarcze
Wartość importu paliw z Rosji w I kwartale 2023 r. spadła o 84,4 proc. rdr – ocenia NBP.
NBP podaje, że w I kwartale 2023 r. nastąpiła duża zmiana struktury geograficznej importu paliw związana z dalszym zmniejszeniem znaczenia Rosji. W I kwartale 2023 r. jej udział w imporcie paliw do Polski obniżył się do 7,1 proc. importu wobec 47,7 proc. w I kwartale 2022 r. i 11,7 proc. w IV kwartale 2022 r.
Do spadku udziału Rosji na początku 2023 r. przyczyniło się wprowadzenie kolejnego pakietu sankcji Komisji Europejskiej, na podstawie którego nastąpił zakaz importu produktów naftowych. Ponadto w końcu lutego 2023 r. Rosja jednostronnie wstrzymała dostawy ropy naftowej rurociągiem Przyjaźń.
„Tak więc po zatrzymaniu importu rosyjskiego węgla, gazu ziemnego w 2022 r. oraz produktów naftowych i ropy w lutym 2023 r., wartość importu paliw z Rosji zmniejszyła się w I kwartale 2023 r. o 84,4 proc. rdr. W marcu przedmiotem import z Rosji pozostał gaz płynny (LPG)” – napisał NBP.
NBP podaje, że w I kwartale 2023 r. najważniejszym dostawcą paliw do Polski była Arabia Saudyjska (skąd pochodziło 18,6 proc. wartości importowanych paliw). Duże znaczenie miały także Niemcy, Norwegia, Dania oraz Stany Zjednoczone.
Arabia Saudyjska i Norwegia są obecnie najważniejszymi dostawcami ropy naftowej (odpowiednio 48,2 proc. i 16,4 proc.). Dania i Stany Zjednoczone dominują w imporcie gazu ziemnego. Z kolei z Niemiec dostarczana jest największa część produktów naftowych oraz energii elektrycznej.
map/ gor