NBP: Wartość importu paliw z Rosji w I kw. -84,4 proc. rdr

Wartość importu paliw z Rosji w I kwartale 2023 r. spadła o 84,4 proc. rdr – ocenia NBP.

NBP podaje, że w I kwartale 2023 r. nastąpiła duża zmiana struktury geograficznej importu paliw związana z dalszym zmniejszeniem znaczenia Rosji. W I kwartale 2023 r. jej udział w imporcie paliw do Polski obniżył się do 7,1 proc. importu wobec 47,7 proc. w I kwartale 2022 r. i 11,7 proc. w IV kwartale 2022 r.

Do spadku udziału Rosji na początku 2023 r. przyczyniło się wprowadzenie kolejnego pakietu sankcji Komisji Europejskiej, na podstawie którego nastąpił zakaz importu produktów naftowych. Ponadto w końcu lutego 2023 r. Rosja jednostronnie wstrzymała dostawy ropy naftowej rurociągiem Przyjaźń.

„Tak więc po zatrzymaniu importu rosyjskiego węgla, gazu ziemnego w 2022 r. oraz produktów naftowych i ropy w lutym 2023 r., wartość importu paliw z Rosji zmniejszyła się w I kwartale 2023 r. o 84,4 proc. rdr. W marcu przedmiotem import z Rosji pozostał gaz płynny (LPG)” – napisał NBP.

NBP podaje, że w I kwartale 2023 r. najważniejszym dostawcą paliw do Polski była Arabia Saudyjska (skąd pochodziło 18,6 proc. wartości importowanych paliw). Duże znaczenie miały także Niemcy, Norwegia, Dania oraz Stany Zjednoczone.

Arabia Saudyjska i Norwegia są obecnie najważniejszymi dostawcami ropy naftowej (odpowiednio 48,2 proc. i 16,4 proc.). Dania i Stany Zjednoczone dominują w imporcie gazu ziemnego. Z kolei z Niemiec dostarczana jest największa część produktów naftowych oraz energii elektrycznej.

map/ gor


Artykuły powiązane

Produkcja antyimportowa nie zastąpi Rosji importu

Kategoria: Trendy gospodarcze
Nasilające się sankcje coraz bardziej ograniczają dostęp Rosji do rynku międzynarodowego. Najwięcej uwagi skupia rosyjski eksport surowców (ropy, gazu, węgla), jednak dla Kremla dużo groźniejsze są ograniczenia dotyczące importu.
Produkcja antyimportowa nie zastąpi Rosji importu