UE: Porozumienie ws. ułatwienia zwrotów tzw. podatku u źródła

Ministrowie finansów UE porozumieli się ws. dyrektywy FASTER, mającej uregulować kwestię tzw. podatku u źródła. Podmioty inwestujące w innym kraju członkowskim będą mogły przyspieszyć zwrot nadpłaconego podatku korzystając z elektronicznego certyfikatu rezydencji podatkowej.

Płatności z inwestycji rezydenta podatkowego jednego kraju w innym kraju członkowskim, takie jak dywidendy czy odsetki, podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła, czyli w kraju inwestycji oraz podatkiem w kraju rezydencji. Aby uniknąć podwójnego opodatkowania, inwestor musi ubiegać się o zwrot nadwyżki podatku pobranego przez kraj źródła. Procedury są zróżnicowane pomiędzy krajami członkowskimi, często wnioski trzeba złożyć w formie papierowej.

Komisja Europejska, która zaproponowała rozwiązanie tego problemu w dyrektywie FASTER, oszacowała, że koszty związane z procedurami zwrotu podatku u źródła, utraconymi ulgami podatkowymi i kosztami alternatywnymi wynoszą 8,4 mld euro rocznie.

Zgodnie z dyrektywą FASTER wprowadzony zostanie elektroniczny certyfikat rezydencji podatkowej, który ma umożliwić inwestorom składanie wniosków o zwrot podatku w kraju inwestycji w formie cyfrowej. Ministrowie finansów we wtorek zgodzili się na to rozwiązanie, ale zaproponowali też wyjątki.

KE zaproponowała dwa zharmonizowane systemy ulg. System „ulgi u źródła” polega na tym, że w momencie wypłaty dywidend lub odsetek stosowana jest odpowiednia stawka podatku, z kolei procedura „szybkiego zwrotu” oznacza, że zwrot nadpłaconego podatku u źródła nastąpi w ustalonym terminie. Państwa członkowskie będą mogły zdecydować, czy chcą wprowadzić obie te procedury czy tylko jedną.

Ministrowie finansów uzgodnili, że kraje będą mogły pozostać jednak przy swoich procedurach w przypadku, gdy ich system stosuje się do nadwyżki podatku u źródła od dywidend wypłacanych z tytułu akcji znajdujących się w obrocie publicznym wyemitowanych przez rezydenta w ich jurysdykcji, a ich współczynnik kapitalizacji rynkowej jest poniżej progu 1,5 proc. Kraje, które zapewniają zwolnienie z nadwyżki podatku u źródła od odsetek płaconych od obligacji znajdujących się w obrocie publicznym, także będą mogły skorzystać z wyjątku.

Zaproponowane przez Radę Unii ds. Gospodarczych i Finansowych ECOFIN, złożoną z ministrów finansów i gospodarki krajów członkowskich, wyjątki mają odpowiedzieć na zastrzeżenia niektórych państw, utrudni to jednak zakładaną przez KE harmonizację procedur.

Rada Unii będzie musiała skonsultować zmiany jeszcze z Parlamentem Europejskim (w kwestiach podatkowych ma on rolę doradczą). Potem ministrowie będą mogli zatwierdzić formalnie dyrektywę. Kraje członkowskie będą miały czas na jej implementowanie do końca 2028 r.

mce/ zm/ seb/


Artykuły powiązane

Globalny podatek minimalny – lekarstwo dla budżetów państw czy pseudorozwiązanie?

Kategoria: Trendy gospodarcze
Przepisy ustanawiające 15-proc. podatek minimalny weszły w życie w Unii Europejskiej 1 stycznia 2024 r. Obejmują one przedsiębiorstwa prowadzące działalność w krajach Wspólnoty i spełniające m.in. takie kryteria, jak uzyskiwanie minimum 750 mln euro przychodów rocznie. Choć można spodziewać się korzyści w zwalczaniu unikania podatków, to nie wszystko w nowych rozwiązaniach jest idealne.
Globalny podatek minimalny – lekarstwo dla budżetów państw czy pseudorozwiązanie?

Analiza międzysektorowej luki płacowej: przykłady z Hiszpanii

Kategoria: Trendy gospodarcze
W większości krajów świata płace w sektorze publicznym różnią się od płac w sektorze prywatnym. Zjawisko to można tłumaczyć rozmaitymi czynnikami, w tym różnicami w preferencjach pracowników, siłą związków zawodowych czy zasadami naboru. W artykule analizujemy dynamikę płac w hiszpańskim sektorze publicznym, kończąc na 2018 r. Stwierdzamy różnicę na korzyść sektora publicznego, której nie wyjaśniają różnice wydajności czy selekcji próby. Ponadto dane sugerują silną kompresję płac wzdłuż osi rozkładu umiejętności oraz premię płacową dla kobiet o niższych kwalifikacjach.
Analiza międzysektorowej luki płacowej: przykłady z Hiszpanii

MFW daje pieniądze, ale oczekuje od Ukrainy radykalnych zmian

Kategoria: Trendy gospodarcze
Ukraina z roku na rok w coraz większym stopniu uzależnia się od makroekonomicznego wsparcia płynącego zza granicy. Znaczącą rolę odgrywają tu środki wydzielane przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy, jednak organizacja w zamian za nie żąda przebudowy gospodarki – i zdaniem części ekspertów – w większości niekorzystnej dla naszego sąsiada.
MFW daje pieniądze, ale oczekuje od Ukrainy radykalnych zmian