Konsumpcja prywatna szwankuje
Kategoria: Trendy gospodarcze
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2024 r. wzrosła o 6,1 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym spadła o 0,9 proc. – podał Główny Urząd Statystyczny.
Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 6,7 proc. rdr.
W okresie styczeń–luty2 2024 r. sprzedaż wzrosła rdr o 4,6 proc. (wobec spadku o 1,9 proc. w analogicznym okresie 2023 r.).
Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych rdr o 4,8 proc. i spadek o 1,1 proc. w ujęciu mdm.
W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 6,4 proc. rdr.
W lutym 2024 r. znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. odnotowały podmioty z grup: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 26,6 proc.), „pozostałe” (o 23,0 proc.), „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 13,4 proc.). Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o największym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” – „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” wykazały wzrost o 1,3 proc.
W lutym 2024 r. w porównaniu z lutym 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 5,1 proc.). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się nieznacznie w lutym 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,7 proc. do 8,6 proc. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 26,3 proc. przed rokiem do 24,2 proc.). Wzrost udziału odnotowały natomiast jednostki z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 22,1 proc. do 24,8 proc.), „meble, RTV, AGD” (z 17,9 proc. do 19,0 proc.)
pat/ gor/ rap mra/