Francja: Po wyborach prezydent wyznaczy premiera

Po niedzielnej drugiej turze wyborów we Francji prezydent Emmanuel Macron wyznaczy premiera, jednak nie jest związany konkretnym terminem. Znana jest na razie tylko jedna konkretna data: nowy parlament zbierze się 18 lipca 2024 r.

Tego dnia 577 deputowanych Zgromadzenia Narodowego zbierze się na pierwszej sesji plenarnej, inaugurując pracę nowego parlamentu. Wybiorą również przewodniczącego izby.

Zwyczajowo po wyborach szef rządu składa prezydentowi dymisję, nawet jeśli jego ugrupowanie polityczne wygrywa wybory. Do szefa państwa należy decyzja, czy ją przyjąć.

Jest to jednak zwyczaj, a nie wymóg prawny. Jak zapowiadały w ostatnich dniach czołowe media francuskie, obecny premier Gabriel Attal nie będzie zmuszony do natychmiastowego ustępowania stanowiska po drugiej turze wyborów. Nie ma konkretnego terminu, w którym jego rząd musiałby ustąpić i wyznaczony miałby zostać nowy gabinet.

Prawo wyznaczania premiera należy do szefa państwa, który przy tym nie może nie brać pod uwagę kształtu nowego parlamentu i ryzykować, że powołany rząd napotkałby wotum nieufności.

W poprzednich wypadkach, gdy zwyciężał odmienny obóz polityczny, prezydenci francuscy zawsze wyznaczali premiera z tej partii politycznej, która wprowadziła do parlamentu najwięcej posłów.

W niedzielnej drugiej turze wyborów żadna partia nie uzyskała większości bezwzględnej, wynoszącej 289 miejsc. W takim wypadku różne obozy polityczne mogą porozumieć się w sprawie utworzenia większości. Prezydent powinien w zasadzie mianować premiera z tej koalicji.

Według sondaży exit poll niedzielną drugą turę wyborów parlamentarnych wygrał sojusz partii lewicowych Nowy Front Ludowy (NFP). Zgodnie z tymi prognozami uzyskał od 181 do 215 mandatów, nie osiągając większości bezwzględnej w Zgromadzeniu Narodowym.

Na drugim miejscu według prognoz podanych przez telewizję TF1 jest obóz polityczny Macrona (partie centrowe), który może liczyć na 150–180 mandatów. Skrajnie prawicowe Zjednoczenie Narodowe zgodnie z tymi prognozami otrzymało 120–150 miejsc w parlamencie.

Premier Attal zapowiedział już w niedzielę, że w poniedziałek złoży rezygnację na ręce prezydenta Macrona.

awl/ kar/ pr/


Artykuły powiązane

Konsekwencje wyborów do Europarlamentu we Francji

Kategoria: Trendy gospodarcze
Decyzja prezydenta Francji o rozwiązaniu francuskiego Zgromadzenia Narodowego zaskoczyła rynki finansowe i podwyższyła ryzyko polityczne w Europie. Francuskie aktywa finansowe doświadczyły gwałtownej wyprzedaży i rentowność obligacji 10Y wzrosła do najwyższego poziomu od listopada 2023 r. Spread pomiędzy 10-letnimi francuskimi a niemieckimi obligacjami rządowymi znalazł się przejściowo na najwyższych poziomach od 2012 r., tj. od kryzysu zadłużeniowego w strefie euro.
Konsekwencje wyborów do Europarlamentu we Francji

Garść faktów i refleksji o przeszłości polskiej bankowości centralnej

Kategoria: Trendy gospodarcze
W ciągu ostatnich 200 lat bankowość centralna przeszła poważną ewolucję, zmieniały się jej zadania oraz reguły polityki pieniężnej. Tekst pokazuje z tej perspektywy dwa banki centralne: Bank Polski (1828–1866) oraz Bank Polski SA (1924–1939). Akcent położono na okoliczności ich powstania oraz intencje i oczekiwania projektodawców, które zdeterminowały statutowy zakres ich uprawnień. Pokazano trudne wybory odnośnie do priorytetów i gradacji celów, przed jakimi stawiała je rzeczywistość gospodarcza. Okoliczności te skłaniały do pytań o właściwe cele i zasady funkcjonowania banków centralnych, tworzyły przestrzeń dla ścierania się koncepcji swoistego bankowego wariabilizmu i statyzmu.
Garść faktów i refleksji o przeszłości polskiej bankowości centralnej

Stanisław Karpiński – pierwszy prezes Banku Polskiego

Kategoria: Trendy gospodarcze
Pierwszym prezesem Banku Polskiego SA został Stanisław Karpiński - wybitny ekonomista, bankowiec i minister skarbu.  Jako teoretyk i praktyk cieszył się niekwestionowanym autorytetem zarówno w środowisku bankowym, jak i politycznym.
Stanisław Karpiński – pierwszy prezes Banku Polskiego