GUS: Nakłady inwestycyjne firm niefinansowych: 87,6 mld zł

Nakłady inwestycyjne firm niefinansowych w I półroczu 2024 r. wyniosły 87,6 mld zł, czyli były o 5,5 proc. niższe niż przed rokiem – podał Główny Urząd Statystyczny.

Nakłady na budynki i budowle zmniejszyły się o 12,6 proc. (wobec wzrostu przed rokiem o 2,0 proc.). Nakłady na zakupy obniżyły się o 1,3 proc., w tym na maszyny, urządzenia techniczne i narzędzia – o 2,2 proc. (wobec wzrostu przed rokiem o 14,1 proc.), natomiast na środki transportu – wzrosły o 0,9 proc. (wobec wzrostu przed rokiem o 19,7 proc.).

Wzrost nakładów (w cenach bieżących) notowano m.in. w działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej (o 119,1 proc. wobec wzrostu przed rokiem o 5,0 proc.), w budownictwie (o 20,0 proc. wobec wzrostu przed rokiem o 50,7 proc.) oraz w górnictwie i wydobywaniu (o 12,9 proc. wobec wzrostu przed rokiem o 64,5 proc.).

Spadek nakładów notowano m.in. w transporcie i gospodarce magazynowej (o 27,2 proc. wobec wzrostu przed rokiem o 7,6 proc.), w obsłudze rynku nieruchomości (o 15,7 proc. wobec wzrostu przed rokiem o 14,0 proc.), w informacji i komunikacji (o 14,6 proc. wobec wzrostu przed rokiem o 1,0 proc.), w dostawie wody; gospodarowaniu ściekami i odpadami, rekultywacji (o 9,9 proc. wobec wzrostu przed rokiem o 3,6 proc.), w wytwarzaniu i zaopatrywaniu w energię elektryczną, gaz, parę wodną i gorącą wodę (o 9,2 proc. wobec wzrostu przed rokiem o 55,2 proc.) oraz w przetwórstwie przemysłowym (o 6,4 proc. wobec wzrostu przed rokiem o 16,3 proc.). (PAP Biznes)

tus/ ana/


Artykuły powiązane

Wyraźna poprawa salda handlowego Polski

Kategoria: Trendy gospodarcze
Po dwóch latach deficytu, Polska odnotowała w 2023 r. dodatnie saldo w obrotach handlowych. Poprawa salda nastąpiła we wszystkich głównych kategoriach towarów, a najsilniej w paliwach. Głównym czynnikiem tych tendencji były wyraźnie lepsze warunki cenowe w polskim handlu zagranicznym.
Wyraźna poprawa salda handlowego Polski

Tendencje stagnacyjne zdominowały międzynarodowe przewozy drogowe

Kategoria: Trendy gospodarcze
Polska pozostaje zdecydowanie największym drogowym przewoźnikiem w Unii Europejskiej. W 2022 r. polskie firmy przewiozły ogółem 27,4 proc. ładunków międzynarodowych w UE. Ostatnie lata nie były jednak korzystne dla firm transportowych.
Tendencje stagnacyjne zdominowały międzynarodowe przewozy drogowe

Cyfryzacja przyspiesza wzrost produktywności, ale tylko niektórych firm

Kategoria: Trendy gospodarcze
W naszym artykule dowodzimy, że wprawdzie cyfryzacja zwiększa produktywność tych firm, które w punkcie wyjścia są bardziej wydajne niż konkurenci, jednak w przypadku większości wpływ cyfryzacji jest dość ograniczony. Dochodzimy do wniosku, że po to, by inwestycje w technologie cyfrowe były bardziej efektywne, powinny być ukierunkowane oraz że decydenci nie powinni traktować cyfryzacji jako uniwersalnej metody zwiększania produktywności.
Cyfryzacja przyspiesza wzrost produktywności, ale tylko niektórych firm