Pasażerski transport lotniczy jest w silnej fazie ożywienia

Pasażerski transport lotniczy jest w silnej fazie ożywienia – ocenia Eurostat w podsumowaniu wyników przewozowych po I półroczu 2024 r.

Z danych wynika, że liczba pasażerów przewożonych drogą lotniczą wzrosła w pierwszych 6 miesiącach 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. we wszystkich krajach UE, z wyjątkiem Szwecji, gdzie transport pasażerski spadł o 0,5 proc.

Największy wzrost odnotowano w Czechach (+23,6 proc.), a następnie w Słowenii (+21,7 proc.) i Chorwacji (+20,9 proc.).

Osiem krajów UE odnotowało wzrost między 10 proc. a 20 proc. Są to: Malta (+18,3 proc.), Węgry (+18,2 proc.), Estonia (+15,7 proc.), Polska (+14,0 proc.), Włochy (+12,0 proc.), Hiszpania (+11,6 proc.), Grecja (+11,5 proc.) i Niemcy (+10,2 proc.).

Jedenaście innych krajów UE odnotowało wzrost o 5 proc. do 10 proc.: Holandia, Słowacja, Dania, Luksemburg, Litwa, Austria, Belgia, Portugalia, Irlandia, Rumunia i Cypr.

Najniższy wzrost odnotowała Bułgaria (+2,8 proc.), a następnie Łotwa (+3,6 proc.), Finlandia (+4,1 proc.) i Francja (+4,6 proc.).

„Wszystko to potwierdza, że transport lotniczy znajduje się na silnej ścieżce ożywienia po pandemii COVID-19” – konkluduje Eurostat.

Hiszpania przewiozła największą liczbę pasażerów w pierwszej połowie 2024 r. z prawie 144 mln pasażerów, a następnie Włochy (100 mln) i Niemcy (96 mln) oraz Francja (91 mln).

Z danych wynika, że wszystkie lotniska z pierwszej trzydziestki odnotowały wzrosty w pierwszych 6 miesiącach 2024 r. w porównaniu z tym samym okresem 2023 r.

Największy wzrost odnotowano dla lotniska Roma/Fiumicino (+26,2 proc.), a następnie Praha/Ruzyne (+22,7 proc.), Budapest/Liszt Ferenc International (+18,4 proc.), Alicante (+18,0 proc.) i Warszawa/Chopin (+16,9 proc.).

Najniższe wzrosty odnotowano dla lotniska Helsinki-Vantaa (+3,6 proc.), Stockholm/Arlanda (+4,0 proc.) i Paris-Orly (+4,2 proc.).

map/ ana/


Artykuły powiązane

Branża lotnicza po pandemii

Kategoria: Trendy gospodarcze
Ruch lotniczy powraca na całym świecie do poziomów sprzed pandemii, choć w różnym tempie. Doprowadziła ona do przetasowań na rynku w zakresie roli operatorów i znaczenia hubów lotniczych. Czynników oddziałujących na rynek lotniczy będzie coraz więcej.
Branża lotnicza po pandemii

Obraz tegorocznych zbiorów w niezbyt różowych barwach

Kategoria: Sektor niefinansowy
Niższe zbiory zbóż, znacznie mniej zebranych owoców, więcej ziemniaków i buraków cukrowych, a także podobna wielkość zbiorów warzyw do tych z 2023 r., to prognoza Głównego Urzędu Statystycznego na 2024 r. Wszystko to z powodu zróżnicowanych warunków pogodowych. Na rynkach hurtowych ceny niektórych owoców znacząco wzrosły.
Obraz tegorocznych zbiorów w niezbyt różowych barwach

Budowa CPK pobudzi polską gospodarkę

Kategoria: Trendy gospodarcze
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wzmocniłaby znacznie pozycję Polski w europejskiej gospodarce – stwierdził w rozmowie z „Obserwatorem Finansowym" dr Andreas Wittmer, dyrektor zarządzający Centrum Badań Lotniczych na Uniwersytecie w St. Gallen.
Budowa CPK pobudzi polską gospodarkę