GUS: Obroty towarowe handlu zagranicznego w okresie I–VI

Obroty towarowe handlu zagranicznego w styczniu–czerwcu 2023 r. wyniosły w cenach bieżących 821,4 mld zł w eksporcie oraz 790,6 mld zł w imporcie. Dodatnie saldo ukształtowało się na poziomie 30,8 mld zł, podczas gdy w analogicznym okresie 2022 r. wyniosło minus 42,4 mld zł. W porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. eksport wzrósł o 6,1 proc., a import spadł o 3,2 proc.

Eksport wyrażony w dolarach wyniósł 190,3mld dol., a import 183,1 mld dol. (wzrósł odpowiednio w eksporcie o 2,4 proc., a w imporcie spadł o 6,6 proc.). Dodatnie saldo ukształtowało się na poziomie 7,2mld dol., w analogicznym okresie 2022 r. wyniosło minus 10,3mld dol.

Eksport wyrażony w euro wyniósł 176,4 mld euro, a import 169,8mld euro (wzrósł odpowiednio w eksporcie o 4,9 proc., a w imporcie spadł o 4,3 proc.). Dodatnie saldo wyniosło 6,6 mld euro, podczas gdy w styczniu–czerwcu 2022 r. wyniosło minus 9,3 mld euro.

Największy udział w eksporcie ogółem Polska ma z krajami rozwiniętymi – 86,8 proc. (w tym UE 75,0 proc.), a w imporcie z krajami rozwiniętymi – 65,3 proc. (w tym UE 53,8 proc.), wobec odpowiednio 88,1 proc. (w tym UE 76,7 proc.) i 62,3 proc. (w tym UE 53,0 proc.) w analogicznym okresie 2022 r. Natomiast najmniejszy udział odnotowano z krajami Europy Środkowo-Wschodniej, który w eksporcie ogółem wyniósł 4,9 proc., a w imporcie 2,6 proc., wobec odpowiednio 4,2 proc. i 7,9 proc. w analogicznym okresie 2022 r.

Ujemne saldo odnotowano z krajami rozwijającymi się – minus 185,2mld zł (minus 42,9 mld dol., minus 39,8 mld euro).Natomiast dodatnie saldo uzyskano w obrotach z pozostałymi grupami krajów, tzn. z krajami Europy Środkowo-Wschodniej 19,5 mld zł (4,5 mld dol., 4,2 mld euro), z krajami rozwiniętymi 196,6 mld zł (45,5 mld dol., 42,2 mld euro), w tym z krajami UE saldo osiągnęło poziom 191,0 mld zł (44,2 mld dol., 41,0 mld euro).

W styczniu–czerwcu 2023 r. wśród głównych partnerów handlowych Polski w eksporcie odnotowano wzrosty w porównaniu do analogicznego okresu 2022 r. za wyjątkiem eksportu do Słowacji, w którym wystąpił spadek o 1,6 proc. Natomiast w imporcie w porównaniu do stycznia–czerwca 2022 r. odnotowano spadek z Niemcami o 7,7 proc., Chinami o 6,6 proc., Włochami o 5,3 proc., Czechami o 2,8 proc. oraz Belgią o 0,1 proc.

Obroty z pierwszą dziesiątką naszych partnerów handlowych stanowiły 66,1 proc. eksportu (w analogicznym okresie 2022 r. 65,3 proc.), a importu ogółem – 60,5 proc. (wobec 59,6 proc. w styczniu–czerwcu 2022 r.). Udział Niemiec w eksporcie zwiększył się w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. o 0,1 p.p. i wyniósł 28,0 proc., a w imporcie spadł o 1,0 p.p. i stanowił 19,9 proc. Dodatnie saldo wyniosło 72,5 mld zł (16,7 mld zł, 15,5 mld euro) wobec 45,0 mld zł (10,8 mld dol., 9,7 mld euro) w analogicznym okresie 2022 r.

rap mra/


Artykuły powiązane

Ceny podniosły dynamikę polskiego handlu zagranicznego

Kategoria: Analizy
W II kwartale br. nastąpiło wyraźne przyspieszenie nominalnej dynamiki obrotów towarowych w polskim handlu zagranicznym, do czego przyczyniły się rosnące ceny transakcyjne.
Ceny podniosły dynamikę polskiego handlu zagranicznego

Sankcje i rosyjskie mity

Kategoria: Trendy gospodarcze
Na podstawie przekazu płynącego z Moskwy można by wnioskować, że gospodarka Rosji od dawna nie miała się tak dobrze, jak w okresie nakładanych na nią lawinowo narastających sankcji. Jaka jest jednak prawda? Czy Rosja rzeczywiście – jak twierdzi jej prezydent Władimir Putin – „nic nie straciła i nie straci” na wojnie, czy też sankcje to nasilający się czynnik degradacji tego państwa na gospodarczej mapie świata?
Sankcje i rosyjskie mity

Polska na drodze do uniezależnienia się od rosyjskich paliw

Kategoria: Trendy gospodarcze
Wojna w Ukrainie przyczyniła się do niezwykle dynamicznych zmian w strukturze geograficznej polskiego importu. Rosja, po raz pierwszy od wielu dekad, nie jest już najważniejszym dostawcą paliw do Polski. Wraz z kolejnymi pakietami unijnych sankcji znaczenie Rosji będzie się jeszcze zmniejszać.
Polska na drodze do uniezależnienia się od rosyjskich paliw