IRG SGH: W II kw. przed. handlowe źle oceniają swoją kondycję

Koniunktura w handlu w II kw. 2025 r. się pogorszyła; przedsiębiorstwa handlowe negatywnie oceniają swoją ogólną kondycję – wynika z badania Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH.

Wartość wskaźnika koniunktury IRG SGH (IRGTRD) zmniejszyła się w ciągu kwartału o 2,4 pkt i wynosi 1,9 pkt. Autorzy badania wskazują, że wartość jest jednak wyższa od średniej dla drugich kwartałów ostatnich dziesięciu lat (jest ona ujemna i wynosi -0,3 pkt), lecz niższa od poziomu odnotowanego przed rokiem (3,3 pkt w II kwartale 2024 r.).

„Przedsiębiorstwa handlowe negatywnie oceniły swoją ogólną kondycję – wartość salda odpowiedzi na to pytanie wyniosła -1,1 pkt. Taka negatywna ocena pojawiła się ostatni raz w 2020 r.” – napisano w raporcie.

„Na obecną wartość salda złożyły się następujące odpowiedzi: 26,3 proc. badanych przedsiębiorstw uznało ogólną swoją kondycję za dobrą, 46,4 proc. ankietowanych za średnią, natomiast 27,4 proc. za słabą. Umiarkowanie optymistyczne pozostają przewidywania dotyczące dalszego rozwoju ogólnej sytuacji ekonomicznej ankietowanych zakładów w kolejnych sześciu miesiącach” – dodano.

Z raportu wynika, że o pogorszeniu koniunktury informowały przedsiębiorstwa prowadzące działalność w dużych, średnich i małych miastach.

„Wzrost wartości wskaźnika koniunktury odnotowano jedynie dla przedsiębiorstw działających we wsiach. Pomimo wzrostu, wskaźnik dla tych przedsiębiorstw utrzymał wartość ujemną (-1,9 pkt)” – napisano.

Autorzy badania wskazują, że – podobnie jak w poprzednim kwartale – możliwości poprawy sytuacji przedsiębiorstw handlowych ograniczają następujące czynniki: rosnące koszty zatrudnienia pracowników (w większym stopniu niż pozostałe czynniki), silna konkurencja oraz niedostateczny popyt.

Zdaniem ankietowanych, utrzymuje się uciążliwość barier takich jak: niedostateczna podaż, możliwość uzyskania kredytów oraz ich wysokie oprocentowanie.

pat/ osz/


Artykuły powiązane

Rozmowy o konkurencyjności w Europie: produktywność, nie ochrona

Kategoria: Trendy gospodarcze
W orędziu o stanie Unii, wygłoszonym przez przewodniczącą Komisji Europejskiej, konkurencyjność UE została potraktowana priorytetowo. Niniejszy artykuł dowodzi, że nie należy skupiać się na zwalczaniu „nieuczciwej” konkurencji ze strony Chin. Istnieją bowiem kluczowe czynniki wewnętrzne w samej UE, których sprawniejsza aktywizacja mogłaby zwiększyć produktywność europejskich przedsiębiorstw i w rezultacie podnieść ich konkurencyjność na arenie międzynarodowej. Spośród nich to produktywność, stabilność finansowa i ukierunkowanie na jakość wydają się najważniejsze.
Rozmowy o konkurencyjności w Europie: produktywność, nie ochrona

Europa innowacji – jak Unia Europejska buduje swoją przyszłość

Kategoria: Trendy gospodarcze
Analizując innowacyjność europejskiej gospodarki, można zauważyć jej złożoność, wynikającą z różnorodności krajów członkowskich, ich sektorów gospodarczych oraz strategii. Unia Europejska nie stanowi jednolitej całości, lecz raczej dynamiczną mozaikę współpracujących podmiotów. To, co jednoczy tę różnorodność, to wspólny cel: budowanie innowacyjnej, zielonej i konkurencyjnej gospodarki.
Europa innowacji – jak Unia Europejska buduje swoją przyszłość

Systemy płacy minimalnej w świetle doświadczeń międzynarodowych

Kategoria: Trendy gospodarcze
Relacja między minimalnym a przeciętnym wynagrodzeniem w różnych branżach w 2023 r. wahała się od niespełna 30 do niemal 70 proc., a różnice między województwami wynosiły kilkanaście punktów proc. Czy ewentualne zmiany w mechanizmie najniższej płacy są zasadne?
Systemy płacy minimalnej w świetle doświadczeń międzynarodowych