Rozmowy o konkurencyjności w Europie: produktywność, nie ochrona
Kategoria: Trendy gospodarcze
Koniunktura w handlu w II kw. 2025 r. się pogorszyła; przedsiębiorstwa handlowe negatywnie oceniają swoją ogólną kondycję – wynika z badania Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH.
Wartość wskaźnika koniunktury IRG SGH (IRGTRD) zmniejszyła się w ciągu kwartału o 2,4 pkt i wynosi 1,9 pkt. Autorzy badania wskazują, że wartość jest jednak wyższa od średniej dla drugich kwartałów ostatnich dziesięciu lat (jest ona ujemna i wynosi -0,3 pkt), lecz niższa od poziomu odnotowanego przed rokiem (3,3 pkt w II kwartale 2024 r.).
„Przedsiębiorstwa handlowe negatywnie oceniły swoją ogólną kondycję – wartość salda odpowiedzi na to pytanie wyniosła -1,1 pkt. Taka negatywna ocena pojawiła się ostatni raz w 2020 r.” – napisano w raporcie.
„Na obecną wartość salda złożyły się następujące odpowiedzi: 26,3 proc. badanych przedsiębiorstw uznało ogólną swoją kondycję za dobrą, 46,4 proc. ankietowanych za średnią, natomiast 27,4 proc. za słabą. Umiarkowanie optymistyczne pozostają przewidywania dotyczące dalszego rozwoju ogólnej sytuacji ekonomicznej ankietowanych zakładów w kolejnych sześciu miesiącach” – dodano.
Z raportu wynika, że o pogorszeniu koniunktury informowały przedsiębiorstwa prowadzące działalność w dużych, średnich i małych miastach.
„Wzrost wartości wskaźnika koniunktury odnotowano jedynie dla przedsiębiorstw działających we wsiach. Pomimo wzrostu, wskaźnik dla tych przedsiębiorstw utrzymał wartość ujemną (-1,9 pkt)” – napisano.
Autorzy badania wskazują, że – podobnie jak w poprzednim kwartale – możliwości poprawy sytuacji przedsiębiorstw handlowych ograniczają następujące czynniki: rosnące koszty zatrudnienia pracowników (w większym stopniu niż pozostałe czynniki), silna konkurencja oraz niedostateczny popyt.
Zdaniem ankietowanych, utrzymuje się uciążliwość barier takich jak: niedostateczna podaż, możliwość uzyskania kredytów oraz ich wysokie oprocentowanie.
pat/ osz/