Kanada wkrótce odpowie na nowe amerykańskie cła na samochody

Kanada wkrótce odpowie na nowe amerykańskie cła na samochody, ogłoszone przez prezydenta USA Donalda Trumpa – poinformował w środę premier Kanady Mark Carney. Dodał, że w czwartek odbędzie się w tej sprawie specjalne rządowe spotkanie.

„Będziemy bronić naszych pracowników, będziemy bronić naszych firm, będziemy bronić naszego kraju” – podkreślił Carney, który skomentował decyzję Trumpa o cłach po wyjściu ze spotkania z przewodniczącą związku zawodowego Unifor Laną Payne.

Cła uznał za bezpośredni atak na kanadyjskich pracowników i zapowiedział, że Kanada wkrótce odpowie na amerykańskie cła na samochody importowane do USA.

„Już ogłosiliśmy cła odwetowe, mamy inne opcje, dalsze cła odwetowe” – powiedział Carney. Nie podał szczegółów.

Kanada ogłosiła na początku marca, że będzie nakładać cła w wysokości 25 proc. na import z USA o łącznej wartości 155 mld dol. kanadyjskich.

Carney dodał, że Kanadyjczycy obserwują od wielu miesięcy działania USA, które określił jako zdradę w relacjach i podkreślił, że Kanada musi „zadbać o samą siebie”. Przypomniał, że rząd Kanady zobowiązał się przeznaczyć wszystkie środki pozyskane z ceł odwetowych nakładanych na import z USA na wsparcie dla pracowników kanadyjskich firm.

Wcześniej w środę Carney, który w ramach kampanii wyborczej przed ogłoszonymi na 28 kwietnia wyborami parlamentarnymi spotkał się z pracownikami sektora motoryzacyjnego w Windsor w Ontario, w pobliżu granicy z USA, ogłosił utworzenie specjalnego funduszu w wysokości 2 mld dolarów kanadyjskich. Ma to być „fundusz strategicznej odpowiedzi” dla sektora, który posłuży zwiększaniu konkurencyjności kanadyjskich producentów części samochodowych i samochodów, ma też wspierać kształcenie pracowników, chronić miejsca pracy i pomóc w budowie wzmocnionego kanadyjskiego łańcucha dostaw.

Carney powiedział, że kanadyjska produkcja motoryzacyjna „w nowym świecie będzie stanowiła przewagę” i „pomoże ochronić nas przed zagrożeniami handlowymi prezydenta Trumpa oraz pomoże wzrostowi gospodarczemu”.

Ma platformie X Carney napisał, że „zbudujemy kanadyjską sieć produkcji motoryzacyjnej. Będzie działać dzięki kanadyjskim pracownikom, używającym kanadyjskiej stali, aluminium i minerałów krytycznych”.

Trump ogłosił w środę, że 2 kwietnia nałoży 25-proc. cła na wszystkie samochody i lekkie ciężarówki importowane z zagranicy. Dotychczasowa stawka wynosiła 2,5 proc. Samochody importowane do USA w ramach CUSMA, kanadyjsko-amerykańsko-meksykańskiego porozumienia o wolnym handlu będą podlegać cłom tylko w części „nieamerykańskim komponentów” – podał publiczny nadawca CBC.

Premier Ontario Doug Ford zaapelował o cła odwetowe, które „zmaksymalizują ból odczuwany przez Amerykanów”. To właśnie w Ontario znajduje się kanadyjski przemysł motoryzacyjny.

Z Toronto Anna Lach

lach/ zm/ pel/


Artykuły powiązane

Rezultaty i przyszłość układu handlowego USA-Meksyk-Kanada

Kategoria: Trendy gospodarcze
Porozumienie handlowe USMCA zastąpiło w ostatnim roku pierwszej kadencji D. Trumpa Północnoamerykański Układ o Wolnym Handlu (NAFTA), przynosząc istotny wzrost obrotów w regionie. Powróciwszy do władzy, prezydent uznaje jednak osiągnięte rezultaty za niekorzystne dla USA i zapowiada stosowanie ceł w stosunku do Meksyku i Kanady.
Rezultaty i przyszłość układu handlowego USA-Meksyk-Kanada

Obietnice kandydatów na prezydenta USA w zakresie gospodarki

Kategoria: Trendy gospodarcze
Czy jeśli listopadowe wybory prezydenckie w USA wygra Donald Trump powróci Trumponomika i wysoka inflacja? Czy jeśli wygra je Kamala Harris, to wystrzeli deficyt? Sprawdzamy co proponują kandydaci Republikanów i Demokratów na najważniejszy fotel w Białym Domu.
Obietnice kandydatów na prezydenta USA w zakresie gospodarki

Kryzys WTO, cła i perspektywy handlu światowego

Kategoria: Trendy gospodarcze
Globalny handel coraz wyraźniej zmienia oblicze. Ustalone, instytucjonalne zasady zaczynają ustępować woli i sile ekonomicznej dominujących graczy. Musi to wpłynąć na kierunki i wielkość strumieni międzynarodowej wymiany handlowej.
Kryzys WTO, cła i perspektywy handlu światowego