Macron: Handel między Europą a Chinami musi być sprawiedliwy

Prezydent Francji Emmanuel Macron i szefowa Komisji Europejskiej Ursula Von der Leyen nawoływali w poniedziałek przywódcę Chin Xi Jinpinga, by stosunki handlowe między Europą a Chinami były oparte na równych zasadach.

Pierwsza wizyta Xi w Europie od pięciu lat odbywa się w okresie napiętych stosunków między UE a Chinami.

Macron podczas spotkania w Pałacu Elizejskim powiedział, że Europa i Chiny znajdują się w historycznym momencie, w którym należy rozwiązać strukturalne problemy. Przede wszystkim te dotyczące handlu.

Von der Leyen dodała, że Unia Europejska liczy na to, że Chiny wywrą presję na Rosję, aby ta zakończyła swoją wojnę w Ukrainie.

„Liczymy na Chiny, by użyły wszystkich swoich wpływów wobec Rosji, aby zakończyć wojnę napastniczą, jaką prowadzi przeciw Ukrainie” – powiedziała po spotkaniu z Macronem i Xi przewodnicząca Komisji Europejskiej.

„Prezydent Xi odegrał ważną rolę w deeskalacji rosyjskich nieodpowiedzialnych gróźb nuklearnych i jestem pewna, że prezydent Xi będzie dalej to robił wobec kolejnych gróźb” – dodała Von der Leyen.

Chiński przywódca zaznaczył podczas spotkania, że Chiny postrzegają Europę jako priorytetowy obszar swojej polityki zagranicznej i patrzą na swoje relacje z Unią Europejską ze strategicznej i długoterminowej perspektywy.

Odniósł się również do wojny w Strefie Gazy. „Chiny są gotowe do współpracy z UE, aby zorganizować międzynarodową konferencję pokojową, w ramach której będzie można wypracować rozwiązanie pokojowe dla Strefy” – powiedział.

Odnosząc się do wojny w Ukrainie, Xi tłumaczył, że Chiny nie są sprawcą kryzysu w Ukrainie, ale pracują od dawna, aby doprowadzić do rozmów pokojowych z Rosją.

Konflikty handlowe między Europą a Chinami, dotyczące na przykład wprowadzania chińskich samochodów elektrycznych na rynek unijny, miały negatywny wpływ na relacje dyplomatyczne. Jednak jak zaznacza agencja Reutera, podejście do relacji handlowych z Chinami nie jest w UE jednolite. Niemcy sprzeciwiają się np. wprowadzaniu w dużych ilościach elektrycznych samochodów chińskiej produkcji.

„Kanclerz Olaf Scholz został zaproszony do Paryża na spotkanie z Xi, ale z powodu innych zobowiązań nie mógł w nim uczestniczyć” – poinformowała agencja Reutera.

Von der Leyen odwołała się do problemów w wymianie handlowej wielokrotnie podczas i po spotkaniu w z chińskim przywódcą. Zaakcentowała, że istotna jest równowaga w relacjach handlowych i rynek europejski nie może być zalewany chińskimi produktami.

„Jest zasadne zarówno dla Francji, jak i dla Chin, aby wspierać swój lokalny przemysł, jednak musi to być realizowane w sposób wzajemnie sprawiedliwy” – podkreślił w poniedziałek francuski minister finansów Bruno Le Maire i dodał, że „przyjazd Xi daje sposobność do wypracowania zrównoważonych relacji”.

awm/ akl/ mms/ js/ ana/


Artykuły powiązane

Europejska branża motoryzacyjna na zakręcie

Kategoria: Trendy gospodarcze
Elektryfikacja stała się wielkim wyzwaniem europejskiej motoryzacji. Chińskie firmy mają większe doświadczenie na tym polu, produkują pojazdy dobrej jakości, a do tego szybciej i taniej. Europa nie jest bez szans, ale musi zbudować odpowiedni ekosystem wokół całej branży i uczyć się od chińskich graczy.
Europejska branża motoryzacyjna na zakręcie

Niemiecka motoryzacja na rozdrożu

Kategoria: Trendy gospodarcze
„Jeśli upadnie przemysł samochodowy, upadną Niemcy” – pisze dobitnie Gabo Steingart w niedawno opublikowanym artykule na łamach magazynu Focus. Wielu ekspertów i komentatorów coraz częściej zwraca uwagę na słabnącą siłę flagowego przemysłu naszych zachodnich sąsiadów. Niemiecka motoryzacja przegapiła epokę elektryczności. Czy to tylko nieco dłuższy pit-stop czy może bezpowrotne stracenie „pole position”?
Niemiecka motoryzacja na rozdrożu

Motoryzacja w Niemczech w obliczu wyzwań

Kategoria: Trendy gospodarcze
Niemiecka gospodarka przeżywa kryzys, co odzwierciedla zapaść w sektorze motoryzacyjnym. Problemy w tej branży wynikają z konkurencji ze strony chińskich i amerykańskich producentów. Obecnie państwa te prowadzą w wyścigu technologicznym w produkcji samochodów elektrycznych. Przyspieszenie inwestycji jest kluczowe dla Niemiec, aby włączyć się w rywalizację.
Motoryzacja w Niemczech w obliczu wyzwań