MF: Deficyt budżetu po czerwcu wyniósł 69,9 mld zł

Deficyt budżetu po czerwcu 2024 r. wyniósł 69 905,9 mln zł – wynika z danych Ministerstwa Finansów zamieszczonych na stronie resortu.

Dochody budżetu wyniosły 303 880,7 mln zł, a wydatki: 373 786,6 mln zł.

Po maju deficyt wynosił 53,1 mld zł.

W okresie styczeń–czerwiec 2024 r. dochody budżetu państwa wyniosły około 303,9 mld zł i były wyższe o około 33,3 mld zł (tj. 12,3 proc.) w porównaniu z tym samym okresem 2023 r. (270,6 mld zł, tj. 44,8 proc. planu).

Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 272,4 mld zł i były wyższe w stosunku do wykonania w okresie styczeń–czerwiec 2023 r. o około 33,9 mld zł (tj. 14,2 proc.).

Jak podano, dochody z podatku VAT wyniosły 143,2 mld zł i były wyższe o około 24,4 mld zł (tj. 20,6 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń–czerwiec 2023 r., dochody z podatku akcyzowego wyniosły 42,0 mld zł i były wyższe o ok. 2,3 mld zł (tj. 5,9 proc.) w porównaniu z wykonaniem w okresie styczeń–czerwiec 2023 r., dochody z podatku PIT wyniosły 40,5 mld zł i były wyższe o około 10,8 mld zł (tj. 36,3 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń–czerwiec 2023 r., a dochody z podatku CIT wyniosły 37,0 mld zł i były niższe o około 4,2 mld zł (tj. 10,1 proc.) w porównaniu z wykonaniem w okresie styczeń–czerwiec 2023 r.

W okresie styczeń–czerwiec 2024 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło 31,0 mld zł i było niższe o ok. 0,1 mld zł (tj. 0,5 proc.) w porównaniu z okresem styczeń–czerwiec 2023 r.

„Na niższe wykonanie dochodów niepodatkowych w okresie styczeń–czerwiec 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku wpływają niższe wpłaty z aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Ponadto w czerwcu planowana była realizacja wypłaty z zysku NBP w wysokości 6,0 mld zł, która to nie miała ostatecznie miejsca” – napisano.

Resort poinformował, że dochody z VAT w czerwcu 2024 r. były wyższe o 4,9 mld zł, tj. 30,1 proc. rdr i wyniosły ok. 21,1 mld zł, co stanowi poprawę w stosunku do maja 2024 r., gdzie wzrost wynosił 21,9 proc. rdr.

„Stanowi to istotną poprawę w stosunku do maja 2024 r., gdzie wzrost wynosił 21,9 proc. rdr. Trzeba przy tym zauważyć, że wykonanie wpłat VAT w czerwcu dotyczy transakcji ekonomicznych dokonanych, co do zasady w maju, w którym nie obowiązywała już tarcza żywnościowa. Na dynamikę dochodów z VAT pozytywnie wpłynęła również sprzedaż detaliczna, która wzrosła nominalnie o 5,4 proc. rdr” – napisano.

Jak dodano, w przypadku dochodów z CIT należy pamiętać, że ze względu na inne terminy rozliczenia rocznego dane miesięczne są nieporównywalne z poprzednim rokiem.

„Co więcej w czerwcu 2024 r. Urzędy Skarbowe wypłacały wynikające z rozliczenia rocznego zwroty nadpłaconego podatku CIT. W 2023 r. działanie to miało miejsce dopiero we wrześniu. Przesunięcie terminów rozliczenia rocznego (dopłat i zwrotów za poprzedni rok) – a tak naprawdę powrót do wieloletniej praktyki (terminy te w latach 2020–2023 były przedłużane z powodu pandemii) powoduje, że w efekcie porównujemy czerwiec 2023 r., kiedy to budżet państwa odnotowywał wysokie wpływy wynikające z rozliczenia rocznego do czerwca 2024 r., kiedy budżet państwa odnotowuje wysokie zwroty z rozliczenia rocznego” – podało MF.

Dodatkowo resort wskazał, że ze względu na system równych udziałów w dochodach z CIT dla JST w ciągu roku, to całość zwrotów widoczna jest po stronie budżetu.

„Powyższe wykonanie dochodów z CIT w czerwcu 2024 r. nie jest więc zaskoczeniem i wynika wprost z różnych terminów rozliczenia rocznego w 2023 i 2024 r. W kolejnych miesiącach 2024 r. efekty rozliczenia rocznego będą zanikać” – dodano.

Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń–czerwiec 2024 r. wyniosło około 373,8 mld zł tj. 43,1 proc. planu, jednocześnie było wyższe o około 90,5 mld zł (tj. o 31,9 proc.) w stosunku do tego samego okresu 2023 r. (283,3 mld zł, tj. 42,1 proc. planu).

Ministerstwo poinformowało, że porównując wykonanie wydatków w okresie styczeń–czerwiec 2024 r. z okresem styczeń–czerwiec 2023 wyższe wykonanie odnotowano w części 73 – Zakład Ubezpieczeń Społecznych (więcej o ok. 30,2 mld zł), co związane było z realizacją programu „Rodzina 800+” – od 1 stycznia 2024, wysokość świadczenia wychowawczego wzrosła z 500 zł do 800 zł.

„W zakresie dotacji przekazanej do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wykonanie wyniosło natomiast 23,6 mld zł i było wyższe od wykonania po sześciu miesiącach 2023 r. o 2,7 mld zł tj. o ok. 13,2 proc. W kwietniu 2024 r. zostało wypłacone z budżetu ZUS, dodatkowe roczne świadczenie pieniężne tzw. trzynasta emerytura, która w 2023 r. finansowana była z Funduszu Solidarnościowego” – napisano.

pat/ doa/ ana/


Artykuły powiązane

Rubel na równi pochyłej

Kategoria: Trendy gospodarcze
Rubel w ostatnich kilkunastu miesiącach, z prawie 2,5-krotną dwukierunkową skalą zmienności w przedziale 80–120–50–100 rubli za dolara może uchodzić za lidera wśród najbardziej chwiejnych walut świata. Takie ruchy rosyjskiej waluty to odzwierciedlenie nie tylko słabości rosyjskiej gospodarki i siły sankcji, ale też – i to w dużej mierze – niespójnych, często wzajemnie wykluczających się działań władz w obliczu zmiennych oraz ciągle pogarszających się uwarunkowań.
Rubel na równi pochyłej

Kierunki chińskiej polityki w zakresie rozwoju gospodarczego i społecznego

Kategoria: Trendy gospodarcze
Docelowy wzrost PKB Chin w 2024 r. na poziomie 5 proc., zwiększenie krajowej konsumpcji, kontynuacja realizacji celów rozwojowych, w tym nacisk na rozwój nowoczesnego systemu przemysłowego, zmniejszenie barier w dostępie do rynku w celu przyciągnięcia kapitału zagranicznego, poprawa otoczenia biznesowego dla przedsiębiorstw zagranicznych, kontynuacja działań na rzecz obniżania emisji dwutlenku węgla i osiągniecie neutralności węglowej to główne kierunki chińskiej polityki w 2024 r.
Kierunki chińskiej polityki w zakresie rozwoju gospodarczego i społecznego

Gospodarka Australii na jałowym biegu

Kategoria: Trendy gospodarcze
Po postpandemicznym odbiciu wzrost gospodarczy Australii pozostaje nikły, w niektórych kwartałach balansując na granicy recesji. Sytuację może z czasem zmienić szybka zielona transformacja i digitalizacja gospodarki, które to procesy wymagają istotnego wzrostu inwestycji.
Gospodarka Australii na jałowym biegu