MF: Deficyt budżetu po marcu 2025 r. wyniósł 76,3 mld zł

Deficyt budżetu po marcu 2025 r. wyniósł 76,2846 mld zł – wynika z szacunków Ministerstwa Finansów, opublikowanych na stronie resortu. Po lutym 2025 r. deficyt wynosił 36,3 mld zł.

W okresie styczeń – marzec 2025 r. dochody budżetu państwa wyniosły 118,4 mld zł i były niższe o ok. 28,0 mld zł (tj. 19,1 proc.) w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego (146,4 mld zł, tj. 23,4 proc. planu), co przede wszystkim wynika z reformy udziałów jst w dochodach z PIT i CIT.

Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 105,7 mld zł i były niższe w stosunku do wykonania w okresie styczeń – marzec 2024 r. o ok. 25,7 mld zł (tj. 19,6 proc.), w tym:

– dochody z podatku VAT wyniosły 84,3 mld zł i były wyższe o ok. 8,9 mld zł (tj. 11,8 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – marzec 2024 r.,

– dochody z podatku akcyzowego wyniosły 19,5 mld zł i były niższe o ok. 0,1 mld zł (tj. 0,3 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – marzec 2024 r.,

– dochody z podatku PIT były ujemne i wyniosły -28,7 mld zł i były niższe o ok. 42,6 mld zł w stosunku do wykonania w okresie styczeń – marzec 2024 r. (w warunkach porównywalnych, bez reformy dochodów JST, dochody budżetu państwa z PIT wyniosłyby ok. 17,1 mld zł, tj. 23,0 proc. więcej rdr),

– dochody z podatku CIT wyniosły 25,3 mld zł i były wyższe o ok. 7,3 mld zł (tj. 40,3 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – marzec 2024 r. (w warunkach porównywalnych, bez reformy dochodów JST dochody budżetu państwa z CIT wyniosłyby ok. 27,2 mld zł, tj. 50,6 proc. więcej rdr).

W okresie styczeń – marzec 2025 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło 12,6 mld zł i było niższe o ok. 2,4 mld zł (tj. 15,9 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – marzec 2024 r.

MF podkreśla, że porównując dane o wykonaniu dochodów budżetu państwa w zakresie PIT i CIT do wykonania z 2024 r. należy pamiętać, że od 2025 r. w życie weszła reforma finansowania samorządów, która zmieniła udziały jst w PIT i CIT. Wobec tego udziały przypadające budżetowi państwa są nieporównywalne między tymi latami.

Wysokość udziałów przekazanych JST z tytułu udziału w dochodach z PIT w okresie styczeń-marzec 2025 r. wyniosła 66,9 mld zł. W porównaniu z kwotą 18,2 mld zł przekazaną w analogicznym okresie poprzedniego roku stanowi to wzrost o 48,6 mld zł (266,8 proc.) rdr.

W okresie styczeń-marzec 2025 r., całkowite wpływy sektora finansów publicznych (tj. budżetu państwa i JST) z PIT wyniosły 38,1 mld zł i były wyższe o 6,0 mld zł (18,8 proc.) w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Na styczeń oraz luty 2025 r. zostały przypisane raty w wysokościach po 2/13 kwoty udziałów zaplanowanej na cały rok. Wszystkie kolejne raty, w okresie marzec-listopad 2025 r., stanowią 1/13 kwoty zaplanowanej na cały rok.

W marcu br. dokonywano wpłat z tytułu rozliczenia rocznego CIT za 2024 r. W ubiegłym roku natomiast większość wpłat dokonywana była w kwietniu, przez co dane za marzec w tych dwóch latach nie są w pełni porównywalne.

W tym roku termin rozliczenia rocznego CIT dla większości podatników to 31 marca, zaś w 2024 r. był to 2 kwietnia, co spowodowało przesunięcie wpłat podatników w związku z rozliczeniem rocznym na marzec.

W przypadku dochodów budżetu państwa z podatku akcyzowego MF wskazuje, że trzeba pamiętać o zmianach wchodzących w życie od 2025 r. Od 1 stycznia 2025 r. o 5 proc. wzrosła akcyza na alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i wyroby pośrednie. Dla wyrobów tytoniowych i nowatorskich dotychczasowe stawki akcyzy obowiązywały do końca lutego 2025 r., co oznacza że od marca będą obowiązywały podwyższone stawki.

WYDATKI BUDŻETU PAŃSTWA W OKRESIE STYCZEŃ – MARZEC 2025 R.

Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – marzec 2025 r. wyniosło 194,7 mld zł tj. 21,1 proc. planu, jednocześnie było wyższe o ok. 23,8 mld zł (tj. o 13,9 proc.) w stosunku do tego samego okresu roku 2024 (171,0 mld zł, tj. 19,7 proc. planu).

Porównując wykonanie wydatków po marcu 2025 r. z okresem styczeń – marzec 2024 r. ich wyższe wykonanie wynika przede wszystkim z przekazania w marcu br. środków w kwocie ok. 19 mld zł z części 20- Gospodarka (I transza) na spłatę zobowiązań z tytułu obligacji wraz z odsetkami Polskiego Funduszu Rozwoju wyemitowanych w roku 2020 na sfinansowanie rządowego programu „Tarcz Finansowych”.

Po marcu 2025 r. najwyższe wydatki odnotowano w następujących częściach budżetu państwa:

– Zakład Ubezpieczeń Społecznych – w wysokości 33,7 mld zł tj. 17,0 proc. planu,

– Obrona Narodowa – w wysokości 21,8 mld zł tj. 17,6 proc. planu,

– Gospodarka – w wysokości 19,6 mld zł tj. 53,8 proc. planu,

– Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego – w wysokości 16,6 mld zł tj. 32,9 proc. planu,

– Zdrowie – w wysokości 14,0 mld zł tj. 37,6 proc. planu,

– Budżety Wojewodów – w wysokości 13,1 mld zł tj. 29,3 proc. planu,

– Sprawy wewnętrzne – w wysokości 11,0 mld zł tj. 23,0 proc. planu,

– Środki własne UE – w wysokości 9,6 mld zł tj. 27,7 proc. planu,

– Obsługa długu Skarbu Państwa – w wysokości 9,6 mld zł tj. 12,7 proc. planu,

-Szkolnictwo wyższe i nauka – w wysokości 7,9 mld zł tj. 23,8 proc. planu.

(PAP Biznes)

tus/ gor/


Artykuły powiązane

Rosyjski budżet przegrywa z wojną

Kategoria: Trendy gospodarcze
Rosja przyjęła kolejny „wojenny” budżet na 2025 r. i lata 2026–2027. Wbrew wcześniejszym założeniom sytuacja się nie normalizuje, wydatki rosną w galopującym tempie, a deficyt narasta. Budżet nie jest w stanie wspierać innych sfer życia społeczno-gospodarczego decydujących o przyszłej pozycji Rosji, a jego stan pokazuje wymierne koszty wojny, te bieżące, jak również te, które będą obciążać rosyjską gospodarkę przez następnych wiele lat.
Rosyjski budżet przegrywa z wojną

Rosyjski syndrom krótkiej kołdry

Kategoria: Trendy gospodarcze
Rosyjska gospodarka od przeszło pięciu kwartałów rośnie w tempie ponad 5 proc. To rekordowe tempo, ostatni raz odnotowywane na takim poziomie na przełomie lat 2011 i 2012. Czy Rosja, mimo sankcji, odcięcia od najnowszych technologii, inwestycji zagranicznych i wiodących światowych rynków eksportu oraz importu zaczyna osiągać to o czym od dawna mogła tylko marzyć? Czy też jest to wstęp do sagi „miłe złego początki”?
Rosyjski syndrom krótkiej kołdry

Protekcjonizm, technologie i globalne transformacje, czyli 2025 r. w gospodarce

Kategoria: Trendy gospodarcze
W globalnej gospodarce 2025 r. zapowiada się jako czas pełen wyzwań i przełomowych zmian. Narastające wojny handlowe, napięcia geopolityczne na Bliskim Wschodzie, deflacja w Chinach, rozwój technologii – to zjawiska, które mogą przekształcić rynki na całym świecie. Eksperci wskazują na kluczowe trendy i zagrożenia, które zdominują przyszły rok.
Protekcjonizm, technologie i globalne transformacje, czyli 2025 r. w gospodarce