MF: Dłuższa ścieżka red. deficytu to narastanie długu i kosztów

Dłuższa, 7-letnia ścieżka redukcji deficytu powodowałaby narastanie długu i kosztów jego obsługi, stąd rząd zdecydował się na krótszą, 4-letnią ścieżkę – poinformował w Sejmie wiceminister finansów Jarosław Neneman.

„Dlaczego lepiej szybciej niż wolniej? Gdybyśmy to robili wolniej, to dług narastałby coraz bardziej, rosłyby koszty obsługi długu, czy to by było lepsze? Można dyskutować. Jak jest problem, lepiej go rozwiązać w miarę szybko” – powiedział Neneman.

„Bycie powyżej tego magicznego poziomu 60 proc. (dług w relacji do PKB – PAP), który jest pewnym umownym punktem, im dłużej jesteśmy powyżej tego punktu tym gorzej, z tego względu dość ambitny plan” – dodał.

W przyjętym w ubiegłym tygodniu przez rząd średniookresowym planie budżetowo-strukturalnym na lata 2025–2028 resort finansów założył 4-letnią ścieżkę obniżania deficytu, co oznacza jego spadek do poniżej 3 proc. PKB w 2028 r.

MF zakłada też stopniową redukcję długu sektora gg, docelowo poniżej 60 proc. PKB w 2030 r.

pat/ gor/

 


Artykuły powiązane

Finansowanie deficytu budżetowego

Kategoria: Trendy gospodarcze
Medialne dyskusje dotyczące projektu ustawy budżetowej na ogół koncentrują się na przyziemnych kwestiach: kto i ile otrzyma pieniędzy oraz komu i ile pieniędzy zostanie zabrane. Najważniejszym jednak problemem jest zdolność do finansowania potrzeb pożyczkowych państwa zarówno w krótkiej, jak i w dłuższej perspektywie.
Finansowanie deficytu budżetowego

Nadzwyczajny przywilej i stabilność amerykańskiego długu publicznego

Kategoria: Trendy gospodarcze
Amerykański dług publiczny, pomimo że przekroczył 100 proc. PKB, jest uważany za bezpieczny ze względu na rolę Ameryki jako globalnego dostawcy bezpiecznych aktywów i waluty rezerwowej. W niniejszym artykule wykorzystano model do ilościowego określenia dodatkowej zdolności zadłużeniowej generowanej przez ten uprzywilejowany status. Okazuje się, że uprzywilejowany status Stanów Zjednoczonych zwiększa maksymalny poziom stabilnego zadłużenia o około 22 proc. PKB, głównie ze względu na płynność długu i jego powszechne wykorzystanie jako zabezpieczenia. Ogólnie, status Stanów Zjednoczonych na światowych rynkach finansowych ma kluczowe znaczenie dla zdolności obsługi zadłużenia, a wysiłki innych krajów zmierzające do wprowadzenia konkurencyjnych bezpiecznych aktywów mogą stanowić wyzwanie dla dominującej pozycji Stanów Zjednoczonych.
Nadzwyczajny przywilej i stabilność amerykańskiego długu publicznego

Zagrożenia dla Polski w strefie euro

Kategoria: Analizy
Wprowadzenie euro jest niebezpieczne z ekonomicznego i politycznego punktu widzenia. Polska gospodarka jest jeszcze niedojrzała, różnice technologiczne, rozwój systemu finansowego, poziom konkurencyjności wymagają przyspieszonej modernizacji. Nasza gospodarka wychodzi dopiero z rozwoju zależnego, potrzebny jest czas.
Zagrożenia dla Polski w strefie euro