NBP: W II kw. najgłębszy spadek w eksporcie środków transportu

W II kw. 2024 r. najgłębszy spadek odnotowano w eksporcie środków transportu – podał NBP w pełnej informacji o bilansie płatniczym za II kw. 2024 r. Wynikało to w dużej mierze ze spowolnienia rozwoju elektromobilności i zwiększenia konkurencji ze strony chińskich producentów na europejskim rynku motoryzacyjnym.

„W II kwartale 2024 r. kontynuowana była spadkowa tendencja w eksporcie. Wartość towarów sprzedanych za granicę i nierezydentom obniżyła się do 355,6 mld zł, była więc o 7,5 proc. mniejsza w porównaniu z poprzednim rokiem (wobec spadku o 11,3 proc. w I kwartale 2024 r.). Zmniejszenie się wartości eksportu wynikało z jednej strony z utrzymującej się na niskim poziomie aktywności ekonomicznej w otoczeniu polskiej gospodarki, z drugiej – z dalszej przeceny eksportowanych produktów” – podał NBP.

W omawianym okresie wolumen eksportu obniżył się o 2,1 proc. rdr, a ceny eksportu zmniejszyły się o 5,8 proc. rdr. Podobnie jak w I kwartale 2024 r. spadek wartości eksportu nastąpił we wszystkich sześciu kategoriach.

W II kwartale 2024 r. najgłębszy spadek odnotowano w eksporcie środków transportu.

„Duży negatywny wpływ na wyniki tej kategorii miał spadek eksportu branży motoryzacyjnej wynikający przede wszystkim ze spowolnienia rozwoju elektromobilności i zwiększenia konkurencji ze strony chińskich producentów na europejskim rynku motoryzacyjnym. Uderzyło to przede wszystkim w eksport akumulatorów elektrycznych, którego Polska do niedawna była absolutnym liderem w Europie. Kolejną przyczyną regresu eksportu motoryzacyjnego było zakończenie w II kwartale 2024 r. produkcji niektórych modeli samochodów, co spowodowało znaczny spadek produkcji i eksportu aut osobowych. W pozostałych kategoriach spadki eksportu były mniejsze niż w poprzednich kwartałach” – podano.

Kolejną przyczyną regresu eksportu motoryzacyjnego było zakończenie w II kwartale 2024 r. produkcji niektórych modeli samochodów, w tym produkowanego od 2007 r. Fiata 500. Spowodowało to znaczny spadek produkcji aut osobowych w Polsce w czerwcu 2024 r. (o 20,8 proc. rdr). W związku z tym po ośmiu kolejnych kwartałach wzrostu wartość eksportu samochodów osobowych zmniejszyła się w II kwartale o 18,0 proc. rdr.

Dodatkowo w tym okresie zmniejszył się także eksport aut używanych do Białorusi i Ukrainy. Spadkowi eksportu samochodów osobowych towarzyszył zmniejszenie sprzedaży zagranicznej ciągników drogowych i autobusów. Z kolei stopniowo pogarszająca się koniunktura na rynku motoryzacyjnym w Europie wpłynęła także na spadki eksportu części motoryzacyjnych, silników i opon.

Spośród najważniejszych produktów branży motoryzacyjnej wzrostowa tendencja utrzymała się jedynie w eksporcie samochodów dostawczych. Tendencja wzrostowa charakteryzowała natomiast eksport większości pozostałych poza branżą motoryzacją środków transportu.

Wzrost eksportu charakteryzował przede wszystkim branżę lotniczą – wzrost dotyczył takich pozycji, jak śmigłowce, bezzałogowe statki powietrzne oraz części silników turboodrzutowych. Podobnie jak w poprzednich kwartałach zwiększył się także eksport pojazdów szynowych. W tym okresie realizowany był m.in. duży kontrakt na dostawy dalekobieżnych zespołów trakcyjnych dla kolei holenderskich, a także dostarczono wagony tramwajowe dla Sarajewa.

Spadki eksportu branży motoryzacyjnej, w tym akumulatorów elektrycznych, wpłynęły na wyraźne zmniejszenie się wartości eksportu do najważniejszych partnerów handlowych Polski. Eksport do Niemiec oraz Czech ponownie obniżył się bardziej w porównaniu z eksportem ogółem, co wpłynęło na dalsze zmniejszenie się udziału tych krajów. Duży spadek sprzedaży zagranicznej nastąpił również do Włoch, które były kluczowym kierunkiem eksportu samochodów osobowych.

W ocenie NBP na pewną poprawę wyników eksportu może wskazywać większa liczba krajów, do której nastąpił wzrost sprzedaży.

„W II kwartale 2024 r. wartość eksportu zwiększyła się m.in. do Wielkiej Brytanii, Ukrainy oraz Rumunii. Na wzrost eksportu do Wielkiej Brytanii duży wpływ miały wielokrotnie większe w porównaniu z rokiem poprzednim dostawy części silników turboodrzutowych. Z kolei w eksporcie do Ukrainy najbardziej zwiększyła się wartość dostarczanej energii elektrycznej, bezzałogowych statków powietrznych, a także wyrobów metalurgicznych. Natomiast wzrost eksportu do Rumunii był przede wszystkim wynikiem dużego zwiększenia sprzedaży kauczuku syntetycznego” – napisano. (PAP Biznes)

tus/ osz/


Artykuły powiązane

Wyraźna poprawa salda handlowego Polski

Kategoria: Trendy gospodarcze
Po dwóch latach deficytu, Polska odnotowała w 2023 r. dodatnie saldo w obrotach handlowych. Poprawa salda nastąpiła we wszystkich głównych kategoriach towarów, a najsilniej w paliwach. Głównym czynnikiem tych tendencji były wyraźnie lepsze warunki cenowe w polskim handlu zagranicznym.
Wyraźna poprawa salda handlowego Polski

Pogłębiający się spadek polskiego eksportu do Niemiec

Kategoria: Trendy gospodarcze
Niemcy pozostają od 1990 r. najważniejszym partnerem handlowym Polski. Zachodni sąsiad odgrywa kluczową rolę we wzroście naszego eksportu zarówno ze względu na potencjał ekonomiczny, jak i silne powiązania kapitałowe. Z uwagi na relatywnie niewielkie zmiany popytu w największej europejskiej gospodarce na przestrzeni ostatnich lat, eksport do naszego zachodniego sąsiada przyczyniał się do stabilizowania dynamiki polskiego eksportu. Wraz ze wzrostem obrotów handlowych i zmniejszającą się rolą inwestycji zagranicznych, koniunktura u Niemczech ma jednak coraz silniejszy bezpośredni wpływ na polską gospodarkę. Zwłaszcza koniunktura w branży motoryzacyjnej, która w ostatnim okresie napotyka na liczne wyzwania.
Pogłębiający się spadek polskiego eksportu do Niemiec

Wojenne tendencje ukraińskiej wymiany handlowej

Kategoria: Trendy gospodarcze
Rosyjska agresja radykalnie zmieniła strukturę eksportu Ukrainy. Kluczowy dotąd sektor metalurgiczny stopniowo traci na znaczeniu, niemal dwie trzecie wpływów ze sprzedaży towarów za granicę przynosi ukraińskie rolnictwo. Silnie zmieniły się też kierunki eksportu.
Wojenne tendencje ukraińskiej wymiany handlowej