OECD: Należy w Polsce połączyć podatek od nieruch. z wartością

OECD rekomenduje Polsce wprowadzenie progresywnego podatku od nieruchomości powiązanego z jej wartością – podano w raporcie OECD poświęconemu Polsce. Organizacja postuluje również wprowadzenie podatku od pojazdów spalinowych i ograniczenie stosowania preferencyjnych stawek VAT.

„Polska powinna przejść na system opodatkowania nieruchomości oparty na jej wartości, stosowany w większości krajów OECD, który dokładniej odzwierciedlałby wartość gruntów i byłby bardziej progresywny i wydajny. Obecny system jest słabym wskaźnikiem zamożności i zdolności płatniczej podatników, ponieważ nie uwzględnia innych (niż powierzchnia – PAP) cech nieruchomości i jej lokalizacji, która jest kluczowym czynnikiem determinującym jej wartość” – podaje OECD.

„Zniesienie limitów stawek podatkowych lub ustanowienie jedynie ogólnokrajowej stawki minimalnej i zezwolenie samorządom na jej przekroczenie dałoby im większą autonomię w zakresie pozyskiwania dochodów. Zróżnicowanie stawek na rynku wtórnym zwiększa progresywność opodatkowania. Takie opodatkowanie mogłoby być wprowadzane stopniowo i z zastosowaniem różnych mechanizmów odroczenia” – dodano.

W ocenie OECD, zryczałtowana kwota ulgi podatkowej lub ograniczenie podatku dla mniej zamożnych gospodarstw domowych mogłoby złagodzić wprowadzenie nowej daniny. Z kolei umożliwienie płatności podatku w ratach lub jego odroczenie mogłoby pomóc w rozwiązaniu kwestii płynności finansowej.

„Takie środki zastosowano na przykład w Kanadzie lub Danii. Przejście na opodatkowanie oparte na wartości wymagałoby regularnej aktualizacji wartości nieruchomości, co zostało ułatwione dzięki rozwojowi technologii cyfrowych” – dodano.

OECD postuluje także wprowadzenie podatku od pojazdów silnikowych w zależności od emisji zanieczyszczeń.

„Polska nie stosuje żadnego corocznego podatku od posiadania pojazdów na poziomie krajowym, chociaż jego wprowadzenie dla samochodów służbowych zostało zaplanowane na 2026 r. […]. Będzie on miał zastosowanie do około 10 proc. samochodów osobowych i małych samochodów dostawczych. […] Roczne podatki od posiadania pojazdów są szeroko rozpowszechnione w krajach OECD i różnicowane na podstawie emisji zanieczyszczeń, w celu zachęcenia do zakupu mniej emitujących zanieczyszczenia pojazdów. Planowany roczny podatek od samochodów powinien zostać rozszerzony na wszystkie samochody” – napisano.

Kolejny postulat OECD to ograniczenie stosowania preferencyjnych stawek VAT, czy wyższe opodatkowanie spadków.

tus/ asa/

 


Artykuły powiązane

Svensson o przeszacowaniu cen nieruchomości mieszkaniowych

Kategoria: Trendy gospodarcze
Przedstawiane przez organy nadzoru makroostrożnościowego twierdzenia o przeszacowaniu cen nieruchomości – na przykład w Szwecji – oparte na współczynniku cen nieruchomości do dochodów są często przesadzone. W niniejszym artykule dowodzimy, że dla określenia czynników fundamentalnych kształtujących ceny nieruchomości mieszkaniowych konieczne jest uwzględnienie zrównoważonego poziomu stóp procentowych, lecz żadna konkretna miara przeszacowania lub niedoszacowania nie jest zadowalająca. Do miar tych należy współczynnik kosztów użytkowania do dochodów. Zamiast nich dla potrzeb przeprowadzenia oceny opartej na dowodach wymagane są strukturalne modele empiryczne rynku mieszkaniowego i rynku kredytowego.
Svensson o przeszacowaniu cen nieruchomości mieszkaniowych

Globalny podatek minimalny – lekarstwo dla budżetów państw czy pseudorozwiązanie?

Kategoria: Trendy gospodarcze
Przepisy ustanawiające 15-proc. podatek minimalny weszły w życie w Unii Europejskiej 1 stycznia 2024 r. Obejmują one przedsiębiorstwa prowadzące działalność w krajach Wspólnoty i spełniające m.in. takie kryteria, jak uzyskiwanie minimum 750 mln euro przychodów rocznie. Choć można spodziewać się korzyści w zwalczaniu unikania podatków, to nie wszystko w nowych rozwiązaniach jest idealne.
Globalny podatek minimalny – lekarstwo dla budżetów państw czy pseudorozwiązanie?

Autonomiczne pojazdy na drogach coraz bliżej

Kategoria: Trendy gospodarcze
Choć w kwestii transportu znacznie więcej mówi się obecnie o autach elektrycznych, to prawdziwa rewolucja może dotyczyć pojazdów autonomicznych, które do końca dekady będą już widoczne na drogach.
Autonomiczne pojazdy na drogach coraz bliżej