W Europie do 2030 r. będzie ponad 75 mln aut elektrycznych

Do 2030 r. po europejskich drogach będzie jeździć ponad 75 mln aut elektrycznych – przewidują eksperci EY i Eurelectric.

Według analiz ekspertów EY, w Europie do 2030 r. sprzedaż elektryków przewyższy sprzedaż pozostałych pojazdów, a po drogach będzie jeździć 75 mln bezemisyjnych aut.

Prognoza sprzed dwóch lat zakładała, że ich liczba wyniesie wówczas 65 mln. Jedną z odpowiedzi na te wzrosty jest spadek cen akumulatorów, które w 2022 r. niespodziewanie skoczyły do góry. Ważne są też takie kwestie, jak ekologia, komfort jazdy i powszechniejsza infrastruktura ładowania.

„Samochody elektryczne stają się coraz bardziej atrakcyjną opcją dla konsumentów, co prowadzi do dynamicznego wzrostu sprzedaży. Widzą oni wiele korzyści związanych z ich posiadaniem, takich jak niższe koszty serwisowania oraz eksploatacji – cena energii na wielu rynkach jest korzystniejsza niż cena paliwa. Do tego dochodzi większa świadomość ekologiczna, a wiele firm zmienia flotę na bezemisyjną, aby wypełniać swoje zobowiązania dotyczące zrównoważonego rozwoju. Nie bez znaczenia jest także postęp technologiczny związany z krótszym czasem ładowania, co zwiększa wygodę użytkowania” – powiedział cytowany w komunikacie prasowym Jarosław Wajer, partner EY, lider działu energetyki w Polsce oraz regionie CESA.

W ocenie EY, na wszystkich rynkach, na których pojawiły się pojazdy bezemisyjne, obserwowany jest stopniowy wzrost ich liczby. Obecnie na świecie sprzedaż elektryków stanowi 16 proc. wszystkich kupowanych aut.

W 2023 r. na drogi wyjechało ponad 14,1 mln nowych pojazdów z silnikiem elektrycznym, a ich łączna liczba przekroczyła 40 mln. W UE oraz w Wielkiej Brytanii, Norwegii i Szwajcarii akumulatorowe pojazdy elektryczne (BEV) i hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) stanowiły jeden na pięć nowych samochodów sprzedanych w 2023 r.

epo/ gor/


Artykuły powiązane

Europejska branża motoryzacyjna na zakręcie

Kategoria: Trendy gospodarcze
Elektryfikacja stała się wielkim wyzwaniem europejskiej motoryzacji. Chińskie firmy mają większe doświadczenie na tym polu, produkują pojazdy dobrej jakości, a do tego szybciej i taniej. Europa nie jest bez szans, ale musi zbudować odpowiedni ekosystem wokół całej branży i uczyć się od chińskich graczy.
Europejska branża motoryzacyjna na zakręcie

Autonomiczne pojazdy na drogach coraz bliżej

Kategoria: Trendy gospodarcze
Choć w kwestii transportu znacznie więcej mówi się obecnie o autach elektrycznych, to prawdziwa rewolucja może dotyczyć pojazdów autonomicznych, które do końca dekady będą już widoczne na drogach.
Autonomiczne pojazdy na drogach coraz bliżej

Automotive: baterie przyszłości (powoli) nadchodzą

Kategoria: Trendy gospodarcze
Czym są baterie półprzewodnikowe i czym różnią się od tych stosowanych dziś w samochodach? Dlaczego wielu ekspertów uważa je za przełom w motoryzacji i rozwoju elektromobilności?
Automotive: baterie przyszłości (powoli) nadchodzą