W II członkowie RPP nie byli pewni, jaka będzie inflacja bazowa

Na posiedzeniu w lutym członkowie RPP byli niepewni, jak będzie się kształtowała inflacja bazowa – napisano w protokole po posiedzeniu RPP w lutym.

Także omawiając perspektywy inflacji bazowej w dalszym horyzoncie, członkowie Rady podkreślali, że utrzymuje się niepewność co do jej dalszego kształtowania się, związana w szczególności z tempem ożywienia gospodarczego w Polsce i jego wpływem na presję inflacyjną. Część członków Rady oceniała, że czynnikiem, który może podwyższać inflację bazową będzie istotny wzrost wynagrodzeń w sektorze publicznym” – napisano.

„Będzie on bowiem oddziaływał w kierunku wyższej dynamiki płac w całej gospodarce i wyższego popytu konsumpcyjnego” – dodano.

RPP wskazywała, że podobny efekt miałaby realizacja zapowiedzi innych działań fiskalnych, takich jak wzrost kwoty wolnej od podatku dochodowego, przy czym część członków Rady zaznaczała, że obecnie nie ma jasności, czy i w jakim stopniu propozycje te będą realizowane.

„Niektórzy członkowie Rady wskazywali w tym kontekście, że – zwłaszcza wobec konieczności wzrostu wydatków publicznych na cele wojskowe i na transformację energetyczną – pole dla zwiększenia ekspansywności polityki fiskalnej jest ograniczone i należy się raczej spodziewać działań konsolidacyjnych” – napisano.

Na posiedzeniu w lutym większość członków Rady oceniła, że pomimo obserwowanego ożywienia gospodarczego, presja popytowa i kosztowa w polskiej gospodarce pozostają niskie, co w warunkach osłabionej koniunktury i spadku presji inflacyjnej za granicą oddziałuje w kierunku niższej krajowej inflacji.

Według nich, w I kw. 2024 r. roczna dynamika CPI prawdopodobnie istotnie spadnie, przy czym spadek inflacji bazowej będzie wolniejszy. Natomiast w kolejnych kwartałach kształtowanie się inflacji obarczone jest wysoką niepewnością, w tym związaną z wpływem polityki fiskalnej i regulacyjnej na procesy cenowe, a także z tempem ożywienia gospodarczego w Polsce.

Zdaniem większości członków Rady, na rynku kredytowym nadal widać efekty wcześniejszego zacieśnienia polityki pieniężnej NBP. W opinii tych członków Rady, świadczy o tym w szczególności fakt, że zadłużenie kredytowe prywatnego sektora niefinansowego w odniesieniu do PKB jest dużo niższe niż przed pandemią.

Część członków Rady oceniała, że dostępne dane potwierdzają, że mimo ożywienia, wzrost PKB jest wciąż relatywnie niski i istotnie niższy niż potencjał polskiej gospodarki.

map/ asa/

 


Artykuły powiązane

Dokąd zmierza polityka pieniężna

Kategoria: Trendy gospodarcze
W latach 90. XX w. wydawało się, że patent na prowadzenie polityki pieniężnej jest znany. Kraje małe, o otwartej gospodarce i swobodnych przepływach finansowych, powinny zrezygnować z prowadzenia własnej polityki monetarnej i przywiązać kurs swojego pieniądza do zagranicznej waluty dominującej w obrotach handlu zagranicznego. Oczywiście takie rozwiązanie wymagało prowadzenia odpowiedzialnej polityki budżetowej i zaufania rynków finansowych wykluczające raptowny odpływ zagranicznego finansowania.
Dokąd zmierza polityka pieniężna

O zdrowy rozsądek w polityce pieniężnej

Kategoria: Analizy
Dziennik „Rzeczpospolita” wyróżnia się regularnym udostępnianiem swych łamów opiniom dotyczącym polityki pieniężnej. W większości autorami tych opinii są byli członkowie Rady Polityki Pieniężnej. Niestety, często zawierają one błędy merytoryczne. Bank centralny poświęcił wiele uwagi ich prostowaniu.
O zdrowy rozsądek w polityce pieniężnej

Przedsiębiorstwo rodzinne w legislacji słowackiej

Kategoria: Analizy
Od lipca br. zaczną obowiązywać przepisy o przedsiębiorstwie rodzinnym w prawodawstwie słowackim. Wprowadzono je w ramach noweli ustawy o gospodarce społecznej oraz przedsiębiorstwie społecznym przygotowanej przez Ministerstwo Pracy, Spraw Społecznych i Rodziny. Przepisy zawierają m.in. definicję ewidencjonowanego oraz rejestrowanego przedsiębiorstwa rodzinnego, czy też podkreślają istotę więzi i wartości rodzinnych, a nawet tradycji.
Przedsiębiorstwo rodzinne w legislacji słowackiej