MF: Państwowy Dług Publiczny w II kw. ’24: 1 456 327,4 mln zł

„Państwowy Dług Publiczny na koniec II kw. 2024 r. wyniósł 1 456 327,4 mln zł, co oznacza wzrost o 2,8 proc. kdk (+39 309,3 mln zł)” – podało Ministerstwo Finansów w komunikacie. W porównaniu z końcem 2023 r. PDP wzrósł o 128 261,8 mln zł (+9,7 proc.).

Jak podaje MF, zmiana PDP w II kw. 2024 r. była wynikiem:

– wzrostu zadłużenia podsektora rządowego o 39 539,0 mln zł (+3,0 proc.), w tym skonsolidowanego zadłużenia Skarbu Państwa (SP) o 39 319,3 mln zł (+3,0 proc.);

– spadku zadłużenia podsektora samorządowego o 226,6 mln zł (-0,2 proc.), przy spadku zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego i ich związków (JST) o 476,6 mln zł (-0,5 proc.);

– spadku zadłużenia podsektora ubezpieczeń społecznych o 3,1 mln zł (-18,7 proc.).

Relacja PDP do PKB na koniec II kwartału 2024 r. wyniosła 41,8 proc. i wzrosła w porównaniu z poprzednim kwartałem o 0,6 pkt proc. oraz o 2,8 pkt proc. w porównaniu z końcem 2023 r.

Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (dług EDP) stanowiący jeden z elementów kryterium fiskalnego z Maastricht wyniósł na koniec II kwartału 2024 r. 1 824 503,5 mln zł, co oznaczało:

– wzrost o 52 464,5 mln zł (+3,0 proc.) w II kwartale 2024 r.;

– wzrost o 133 287,3 mln zł (+7,9 proc.) w porównaniu z końcem 2023 r.

Na zmianę wysokości długu EDP w II kwartale 2024 r., poza zmianami w PDP, wpłynęły przede wszystkim:

– wzrost skonsolidowanego zadłużenia Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 (FPC) o 5295,7 mln zł;

– wzrost zadłużenia Funduszu Pomocy (FP) o 4224,6 mln zł;

– wzrost zadłużenia Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) o 1040,3 mln zł;

– wzrost zadłużenia Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (FWSZ) o 916,7 mln zł;

– spadek stanu depozytów na rachunku MF i posiadanych SPW przez fundusze umiejscowione w BGK o 3475,4 mln zł, co przełożyło wzrost długu EDP w wyniku spadku konsolidacji wzajemnych zobowiązań.

Relacja długu EDP do PKB na koniec II kwartału 2024 r. wyniosła 52,3 proc. i wzrosła w porównaniu z poprzednim kwartałem o 0,9 pkt proc. oraz wzrosła o 2,7 pkt proc. w porównaniu z końcem 2023 r.

pat/ osz/


Artykuły powiązane

Kierunki chińskiej polityki w zakresie rozwoju gospodarczego i społecznego

Kategoria: Trendy gospodarcze
Docelowy wzrost PKB Chin w 2024 r. na poziomie 5 proc., zwiększenie krajowej konsumpcji, kontynuacja realizacji celów rozwojowych, w tym nacisk na rozwój nowoczesnego systemu przemysłowego, zmniejszenie barier w dostępie do rynku w celu przyciągnięcia kapitału zagranicznego, poprawa otoczenia biznesowego dla przedsiębiorstw zagranicznych, kontynuacja działań na rzecz obniżania emisji dwutlenku węgla i osiągniecie neutralności węglowej to główne kierunki chińskiej polityki w 2024 r.
Kierunki chińskiej polityki w zakresie rozwoju gospodarczego i społecznego

Ewolucja podejścia banków centralnych do złota

Kategoria: Trendy gospodarcze
Rola złota ulegała znaczącym przemianom wraz z ewolucją międzynarodowego systemu walutowego. Doprowadziło to do stopniowego spadku roli złota w odniesieniu do trzech klasycznych funkcji pieniądza: środka wymiany, jednostki obrachunkowej oraz środka tezauryzacji. Był to proces stopniowej eliminacji tego kruszcu z systemu monetarnego. Należy jednak podkreślić, że okres braku oficjalnej roli złota w systemie monetarnym jest relatywnie krótki w porównaniu z czasem, kiedy pełniło ono wszystkie klasyczne funkcje pieniądza.
Ewolucja podejścia banków centralnych do złota

Gospodarka Australii na jałowym biegu

Kategoria: Trendy gospodarcze
Po postpandemicznym odbiciu wzrost gospodarczy Australii pozostaje nikły, w niektórych kwartałach balansując na granicy recesji. Sytuację może z czasem zmienić szybka zielona transformacja i digitalizacja gospodarki, które to procesy wymagają istotnego wzrostu inwestycji.
Gospodarka Australii na jałowym biegu