Krytyka zapowiedzi dodatk. ceł amerykańskich na samochody

Największe gospodarki świata oraz koncerny motoryzacyjne bardzo krytycznie odniosły się w czwartek do zapowiedzi władz USA nałożenia 25-procentowych ceł na importowane auta i części samochodowe. Japonia zaapelowała o wyłączenie z taryf, a Chiny chcą współpracy na zasadzie wzajemnego szacunku.

Państwa europejskie jednomyślnie skrytykowały zapowiedź prezydenta USA Donalda Trumpa. Szefowa resortu finansów Wielkiej Brytanii Rachel Reeves zapowiedziała zarazem, że Londyn nie będzie podejmować żadnych działań, które mogłyby zaostrzyć wojnę handlową ze Stanami Zjednoczonymi. W wywiadzie dla SkyNews Reeves podkreśliła, że wojny handlowe nie są dobre dla nikogo.

Minister finansów Francji Éric Lombard zaznaczył, że wciąż liczy na zmianę decyzji amerykańskich władz. W wywiadzie dla radia France Inter wyraził nadzieję, że w najbliższych dniach będzie rozmawiać o tym z przedstawicielami administracji USA. Dodał, że ewentualna wojna handlowa do niczego nie doprowadzi i zastrzegł, że w przypadku braku porozumienia UE odpowie działaniami odwetowymi.

Minister gospodarki Niemiec Robert Habeck stwierdził, że dodatkowe cła negatywnie odbiją się zarówno na europejskich gospodarkach, jak i na amerykańskiej. Wezwał do pilnych negocjacji w celu zapobieżenia spirali wojny handlowej.

„UE musi udzielić stanowczej odpowiedzi na cła; musi być jasne, że nie cofniemy się przed USA” – powiedział Habeck.

Niemieckie stowarzyszenie przemysłu motoryzacyjnego (VDA) nazwało cła fatalnym sygnałem dla wolnego handlu i ostrzegło, że zaszkodzą one zarówno firmom, jak i globalnym łańcuchom dostaw. Szefowa organizacji Hildegard Müller wezwała do natychmiastowych negocjacji między USA a UE w sprawie umowy dwustronnej.

Rząd Japonii zwrócił się do władz USA o zwolnienie z dodatkowych ceł. Tokio oceniło zapowiedź Waszyngtonu jako godną ubolewania. Kancelaria premiera Shigeru Ishiby poinformowała, że działania USA mogą mieć duży wpływ na dwustronne stosunki gospodarcze, gospodarkę światową i wielostronny system handlowy.

Władze Korei Płd. również wyraziły nadzieję, że uda się jeszcze wypracować dwustronne porozumienie, które uchroni miejscowych producentów od dodatkowych taryf. Mimo to notowania południowokoreańskich koncernów motoryzacyjnych odnotowały w czwartek silne spadki na giełdzie w Seulu.

W podobnym tonie, jak Japonia i Korea Płd., wypowiedziały się władze Chin. Ministerstwo handlu w Pekinie zadeklarowało gotowość współpracy z rządem USA na zasadzie wzajemnego szacunku, równości i wzajemnych korzyści. Agencja Reutera podkreśliła, że Chiny są w nieco innej sytuacji niż pozostałe kraje z powodu planów przejęcia platformy TikTok. Stanowisko władz USA sugeruje, że jest to priorytet dla administracji Trumpa, która cła może traktować jako kartę przetargową w negocjacjach z Pekinem, na co zwraca uwagę Reuters.

W środę Trump zapowiedział, że byłby skłonny obniżyć cła wobec Chin, aby zawrzeć umowę ze spółką ByteDance, właścicielem TikToka. USA dały ByteDance czas do 5 kwietnia 2025 r., by znalazła nabywcę TikToka spoza Chin. W przeciwnym razie Waszyngton grozi wprowadzeniem zakazu aplikacji w USA ze względu na bezpieczeństwo narodowe. Szacuje się, że korzysta z niej około 170 mln Amerykanów. USA nałożyły już w 2025 r. dodatkowe, 20-procentowe cła na cały import z Chin.

Według Instytutu Gospodarki Światowej (IfW) w Kilonii, amerykańskie cła na samochody w najwyższym stopniu dotkną sąsiadów USA: według szacunku ekspertów IfW PKB Meksyku skurczy się o 1,81 proc., a PKB Kanady – o 0,6 proc. Dla Niemiec ewentualne cła będą oznaczać uszczerbek PKB na poziomie 0,18 proc.

Prezydent Trump zapowiedział, że od 2 kwietnia 2025 r. USA obłożą dodatkowymi, 25-procentowymi cłami wszystkie importowane samochody osobowe i lekkie ciężarówki oraz części samochodowe. Zapytany, czy producenci aut mogliby coś zrobić, by tego uniknąć, Trump podkreślił, że to już przesądzone.

piu/ ap/ asa/


Artykuły powiązane

Obietnice kandydatów na prezydenta USA w zakresie gospodarki

Kategoria: Trendy gospodarcze
Czy jeśli listopadowe wybory prezydenckie w USA wygra Donald Trump powróci Trumponomika i wysoka inflacja? Czy jeśli wygra je Kamala Harris, to wystrzeli deficyt? Sprawdzamy co proponują kandydaci Republikanów i Demokratów na najważniejszy fotel w Białym Domu.
Obietnice kandydatów na prezydenta USA w zakresie gospodarki

Co zrobi Fed

Kategoria: Analizy
Niezależnie od poglądów na funkcjonowanie gospodarki światowej należy się zgodzić, że to jak będzie się ona rozwijać zależy od ekonomiki USA. Należy mieć na uwadze nie tylko udział gospodarki amerykańskiej w światowym PKB, ale również status dolara jako powszechnej waluty rezerwowej, rolę amerykańskiej giełdy w przepływach finansowych i wpływ rządu USA na międzynarodowe instytucje gospodarcze.
Co zrobi Fed

Współpraca gospodarcza UE–USA u progu prezydentury Donalda Trumpa

Kategoria: Trendy gospodarcze
Mimo potencjalnych zagrożeń wynikających ze zmian politycznych w Waszyngtonie – USA i Unia Europejska skazane są na długookresową współpracę i koordynację polityk gospodarczych w obliczu globalnych wyzwań.
Współpraca gospodarcza UE–USA u progu prezydentury Donalda Trumpa