BIEC: WPI rośnie wraz ze wzrostem oczekiwań inflacyjnych

WPI, prognozujący z wyprzedzeniem kierunek zmian cen towarów i usług, rośnie wraz ze wzrostem oczekiwań inflacyjnych konsumentów i firm – poinformowało w raporcie Biuro Inwestycji i Cykli Ekonomicznych.

Wskaźnik Przyszłej Inflacji w grudniu 2024 r. wzrósł o 0,3 pkt w stosunku do notowań sprzed miesiąca.

„Ponownie nasiliły się oczekiwania inflacyjne wśród konsumentów i przedstawicieli przedsiębiorstw produkcyjnych. O ile konsumenci w tego typu badaniach na ogół wyrażają swoje obawy i nadzieje, o tyle przedstawiciele firm mówią zazwyczaj o planach, które będą realizować, jeśli tylko warunki rynkowe na to pozwolą” – napisano w komentarzu.

BIEC podaje, że po dwóch miesiącach niewielkich spadków oczekiwań inflacyjnych, listopad przyniósł ich ponowny i znaczący wzrost. Zjawisko to dotyczyło zarówno konsumentów, jak i przedstawicieli przedsiębiorstw produkcyjnych. Przewaga odsetka respondentów spodziewających się, że ceny w najbliższych miesiącach będą rosły szybciej lub co najmniej tak samo szybko jak dotychczas nad odsetkiem konsumentów spodziewających się stabilizacji cen lub ich spadku wzrosła w listopadzie 2024 r. do blisko 62 pkt proc. wobec 58 pkt proc. przed miesiącem.

Jednocześnie znacząco przybyło respondentów wybierających odpowiedź „nie wiem” w pytaniu o zmiany cen w najbliższych miesiącach. Świadczy to o nasileniu niepewności wśród konsumentów w ocenie procesów inflacyjnych.

Również przedstawiciele przedsiębiorstw produkcyjnych częściej niż przed miesiącem planują podwyżki. Niemal od początku tego roku ich oczekiwania inflacyjne ulegały stopniowej redukcji. W ślad za tym podążały coraz niższe wartości wskaźnika PPI (tzw. inflacja producentów).

„Niestety, listopadowe badania wskazują na odwrócenie dotychczasowych tendencji, co wyraża się wzrostem odsetka przedsiębiorstw planujących w najbliższym czasie podwyżki cen. Na wzrost cen wskazują najczęściej producenci trwałych i nietrwałych dóbr konsumpcyjnych, a wśród nich producenci żywności oraz pozostałych dóbr trwałego użytku” – napisano.

„Już przed miesiącem w tych sekcjach przemysłu obserwowano wyższą niż w pozostałych branżach skłonność do podnoszenia cen, w listopadzie uległa ona wzmocnieniu. Skłonność do podwyżek tych grup towarów zdecydowanie podyktowana jest czynnikami lokalnymi, nie zaś trendami światowymi” – dodano.

BIEC podaje, że większość cen podstawowych surowców na światowych rynkach zachowuje się w ostatnim czasie stabilnie, z wyjątkiem takich surowców jak kakao czy kawa.

„Wzmożona chęć podnoszenia cen najprawdopodobniej wynika z kalkulacji producentów, którzy już teraz myślą o skutkach wzrostu płacy minimalnej od 1 stycznia 2025 r. i ponownej podwyższonej presji płacowej u pozostałych pracowników, przy utrzymującym się relatywnie wysokim popycie na wytwarzane przez nich produkty” – podaje BIEC.

ana/ ana/

 


Artykuły powiązane

Wpływ cen energii na oczekiwania inflacyjne gospodarstw domowych i przedsiębiorstw

Kategoria: Trendy gospodarcze
Ceny energii były ważnym czynnikiem niedawnego wzrostu inflacji. W artykule analizujemy związek między szokami cen energii a oczekiwaniami inflacyjnymi gospodarstw domowych i przedsiębiorstw. Okazuje się, że gospodarstwa rozciągają (ekstrapolują) indywidualną percepcję wzrostu cen energii na ogląd całej gospodarki. Z kolei przedsiębiorstwa, które w znacznej części przenoszą wzrost kosztów energii na ceny swoich produktów, nie wykazują wpływu szoku cen energii na oczekiwania inflacyjne. Spostrzeżenia te zdają się potwierdzać istnienie różnic w posiadanej wiedzy ekonomicznej (ang. information frictions), oraz ich roli w wyjaśnianiu różnic między gospodarstwami domowymi a przedsiębiorstwami.
Wpływ cen energii na oczekiwania inflacyjne gospodarstw domowych i przedsiębiorstw

Zobaczyć i usłyszeć znaczy uwierzyć: rola komunikacji audiowizualnej w kształtowaniu oczekiwań inflacyjnych

Kategoria: Trendy gospodarcze
Strategie komunikacyjne banków centralnych mają kluczowe znaczenie dla kształtowania oczekiwań inflacyjnych społeczeństwa, zwłaszcza że inflacja nadal jest palącym problemem globalnym. W niniejszym artykule przedstawiono dowody z eksperymentu ankietowego, w którym przeanalizowano wpływ różnych form przekazu informacji – tekstu, zdjęć, materiałów audio i wideo – na oczekiwania inflacyjne gospodarstw domowych. Wyniki sugerują, że dynamiczne metody audiowizualne, takie jak audio i wideo, są znacznie efektywniejsze niż statyczne formy przekazu, takie jak tekst czy zdjęcia, szczególnie w przypadku odbiorców mniej zaznajomionych z tematyką inflacji. Ma to istotne implikacje dla strategii komunikacyjnych banków centralnych w dzisiejszym niepewnym klimacie gospodarczym.
Zobaczyć i usłyszeć znaczy uwierzyć: rola komunikacji audiowizualnej w kształtowaniu oczekiwań inflacyjnych

Inwestycje równe oszczędnościom

Kategoria: Trendy gospodarcze
Ekonomia była zawsze nauką żywą, starającą się nadążyć za zmianami. Gdy Keynesowi zarzucono, że zmienia poglądy, dał prostą odpowiedź, zmienia, bo zmieniają się fakty. Z drugiej strony naukowe podejście popychało ekonomistów do stosowania formalizacji matematycznej. Posługiwanie się matematycznymi modelami stało się wręcz koniecznością, gdy zaczęto je łączyć z danymi statystycznymi. Ekonometria – wynalazek ekonomistów i statystyków – na trwale zapisała się w rozwoju badań ekonomicznych.
Inwestycje równe oszczędnościom