Kierunki chińskiej polityki w zakresie rozwoju gospodarczego i społecznego
Kategoria: Trendy gospodarcze
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu 2024 r. wzrosły rdr o 2,6 proc. (przy wzroście cen usług – o 6,1 proc. i towarów – o 1,3 proc.), a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,1 proc. (w tym usług – o 0,5 proc., a ceny towarów utrzymały się na tym samym poziomie) – podał Główny Urząd Statystyczny.
Odczyt jest zgodny z wcześniejszym szybkim szacunkiem GUS.
W czerwcu 2024 r. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie żywności (o 0,7 proc.), rekreacji i kultury (o 1,4 proc.), restauracji i hoteli oraz zdrowia (po 0,6 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,17 pkt proc., 0,09 pkt proc. i po 0,03 pkt proc. Niższe ceny w zakresie transportu (o 1,9 proc.), odzieży i obuwia (o 1,7 proc.) i łączności (o 0,9 proc.) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,18 pkt proc., 0,06 pkt proc i 0,04 pkt proc.
W porównaniu z analogicznym miesiącem 2023 r. wyższe ceny w zakresie żywności (o 2,2 proc.), mieszkania (o 1,7 proc.) oraz restauracji i hoteli (o 7,7 proc.) podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,57 pkt proc., 0,44 pkt proc. i 0,43 pkt proc. Niższe ceny w zakresie odzieży i obuwia (o 0,9 proc.) obniżyły wskaźnik o 0,04 pkt proc.
pat/ osz/ rap mra/