NBP: Średnie oprocentowanie nowo udzielonych kredytów w I ‘25

Średnie oprocentowanie nowo udzielonych kredytów mieszkaniowych w styczniu 2025 r. wyniosło 7,42 proc. wobec 7,46 proc. w grudniu 2024 r. – podał NBP.

W styczniu 2024 r. średnie oprocentowanie kredytu mieszkaniowego wynosiło 7,65 proc.

NBP podał też, że średnie oprocentowanie nowo udzielonych kredytów konsumpcyjnych w styczniu 2025 r. wzrosło do 12,22 proc. z 11,48 proc. w grudniu 2024 r.

W styczniu 2024 r. średnie oprocentowanie kredytu konsumpcyjnego wynosiło 11,73 proc.

map/ osz/ gor/


Artykuły powiązane

Stałe czy zmienne oprocentowanie kredytów mieszkaniowych

Kategoria: Trendy gospodarcze
Jedną z kluczowych decyzji przy podpisywaniu umowy kredytu hipotecznego jest wybór formy oprocentowania. Zasadniczo konsument może wybrać stałe (FRM – Fixed-Rate Mortgage) lub zmienne (ARM – Adjustable-Rate Mortgage) oprocentowanie. Wybór ten jest ważny przede wszystkim z perspektywy społecznej.
Stałe czy zmienne oprocentowanie kredytów mieszkaniowych

Mechanizm transmisji polityki pieniężnej w Polsce: wybrane wnioski z najnowszych badań

Kategoria: Trendy gospodarcze
W seriach wydawniczych Materiały i Studia NBP oraz NBP Working Papers został niedawno opublikowany raport przedstawiający wyniki najnowszych badań dotyczących mechanizmu transmisji polityki pieniężnej w Polsce. Z wielu wątków poddanych analizie wybraliśmy trzy, które streszczamy w niniejszym artykule. Rozpoczynamy od czynników wpływających na możliwie zmiany mechanizmu transmisji polityki pieniężnej. Następnie analizujemy siłę i opóźnienia, z jaką decyzje Rady Polityki Pieniężnej oddziałują na gospodarkę. W ostatniej części artykułu przyglądamy się bliżej funkcjonowaniu kanału kredytowego polityki pieniężnej w Polsce.
Mechanizm transmisji polityki pieniężnej w Polsce: wybrane wnioski z najnowszych badań

Rosyjski budżet przegrywa z wojną

Kategoria: Trendy gospodarcze
Rosja przyjęła kolejny „wojenny” budżet na 2025 r. i lata 2026–2027. Wbrew wcześniejszym założeniom sytuacja się nie normalizuje, wydatki rosną w galopującym tempie, a deficyt narasta. Budżet nie jest w stanie wspierać innych sfer życia społeczno-gospodarczego decydujących o przyszłej pozycji Rosji, a jego stan pokazuje wymierne koszty wojny, te bieżące, jak również te, które będą obciążać rosyjską gospodarkę przez następnych wiele lat.
Rosyjski budżet przegrywa z wojną