NBP: W II kw. 2024 r. spadek eksportu wszystkich kategorii

„W II kwartale 2024 r. nastąpił spadek eksportu wszystkich kategorii, najbardziej w eksporcie środków transportu” – podał NBP.

„W omawianym okresie wolumen eksportu obniżył się o 2,1 proc. rdr, a ceny eksportu zmniejszyły się o 5,8 proc. rdr. Podobnie, jak w I kwartale 2024 r. spadek wartości eksportu nastąpił we wszystkich sześciu kategoriach. W II kwartale 2024 r. najgłębszy spadek odnotowano w eksporcie środków transportu” – napisał NBP.

Według NBP, duży negatywny wpływ na wyniki tej kategorii miał spadek eksportu branży motoryzacyjnej wynikający przede wszystkim ze spowolnienia rozwoju elektromobilności i zwiększenia konkurencji ze strony chińskich producentów na europejskim rynku motoryzacyjnym.

„Uderzyło to przede wszystkim w eksport akumulatorów elektrycznych, którego Polska do niedawna była absolutnym liderem w Europie. Kolejną przyczyną regresu eksportu motoryzacyjnego było zakończenie w II kwartale 2024 r. produkcji niektórych modeli samochodów, co spowodowało znaczny spadek eksportu aut osobowych” – podał NBP.

NBP podaje, że w pozostałych kategoriach spadki eksportu były mniejsze niż w poprzednich kwartałach.

Według NBP, wartość importu towarów ukształtowała się na poziomie 357,6 mld zł i była o 3,7 proc. niższa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Tendencja spadkowa w imporcie utrzymuje się nieprzerwanie od II kwartału 2023 r.

NBP podaje, że w omawianym okresie skala spadku importu była jednak wyraźnie mniejsza zarówno w porównaniu z poprzednimi kwartałami, jak i w porównaniu z eksportem.

Do zmniejszenia skali spadku wartości importu przyczynił się wzrost jego wolumenu o 0,5 proc. rdr. Mniejszy był również spadek cen importu (o 5,2 proc. rdr), co wynikało zarówno ze zmniejszenia się skali aprecjacji złotego, jak i stopniowego stabilizowania się cen głównych produktów w handlu międzynarodowym.

NBP podał też, że w II kwartale 2024 r. spadek wartości importu kontynuowany był w trzech spośród sześciu głównych kategorii towarów, tj. w paliwach, towarach zaopatrzeniowych oraz dobrach inwestycyjnych.

„Spadki te były jednak już mniejsze niż w poprzednich kwartałach. W dwóch kategoriach tj. w środkach transportu oraz produktach rolnych, wartość importu utrzymała się na zbliżonym poziomie jak w analogicznym okresie poprzedniego roku. Z kolei w towarach konsumpcyjnych odnotowano wzrost wartości importu w porównaniu z rokiem poprzednim” – napisano.

map/ ana/


Artykuły powiązane

Wyraźna poprawa salda handlowego Polski

Kategoria: Trendy gospodarcze
Po dwóch latach deficytu, Polska odnotowała w 2023 r. dodatnie saldo w obrotach handlowych. Poprawa salda nastąpiła we wszystkich głównych kategoriach towarów, a najsilniej w paliwach. Głównym czynnikiem tych tendencji były wyraźnie lepsze warunki cenowe w polskim handlu zagranicznym.
Wyraźna poprawa salda handlowego Polski

Pogłębiający się spadek polskiego eksportu do Niemiec

Kategoria: Trendy gospodarcze
Niemcy pozostają od 1990 r. najważniejszym partnerem handlowym Polski. Zachodni sąsiad odgrywa kluczową rolę we wzroście naszego eksportu zarówno ze względu na potencjał ekonomiczny, jak i silne powiązania kapitałowe. Z uwagi na relatywnie niewielkie zmiany popytu w największej europejskiej gospodarce na przestrzeni ostatnich lat, eksport do naszego zachodniego sąsiada przyczyniał się do stabilizowania dynamiki polskiego eksportu. Wraz ze wzrostem obrotów handlowych i zmniejszającą się rolą inwestycji zagranicznych, koniunktura u Niemczech ma jednak coraz silniejszy bezpośredni wpływ na polską gospodarkę. Zwłaszcza koniunktura w branży motoryzacyjnej, która w ostatnim okresie napotyka na liczne wyzwania.
Pogłębiający się spadek polskiego eksportu do Niemiec

Produkcja antyimportowa nie zastąpi Rosji importu

Kategoria: Trendy gospodarcze
Nasilające się sankcje coraz bardziej ograniczają dostęp Rosji do rynku międzynarodowego. Najwięcej uwagi skupia rosyjski eksport surowców (ropy, gazu, węgla), jednak dla Kremla dużo groźniejsze są ograniczenia dotyczące importu.
Produkcja antyimportowa nie zastąpi Rosji importu