NBP: Wolumen eksportu w I kw. spadł o 3,3 proc. rdr

Wolumen eksportu w I kwartale 2024 r. spadł o 3,3 proc. rdr, głównie przez spadek eksportu środków transportu – podał NBP w omówieniu tendencji w bilansie płatniczym w I kwartale 2024 r.

NBP podaje, że był to czwarty kolejny kwartał spadku wolumenu w porównaniu z rokiem poprzednim. Realny spadek eksportu był nieco niższy niż średnio w Unii Europejskiej.

NBP pisze, że na dominację spadkowych tendencji w eksporcie w I kwartale 2024 r. wskazuje zmniejszenie się jego wartości we wszystkich sześciu głównych kategoriach.

„Największy wpływ na pogłębienie się tendencji spadkowej eksportu ogółem w I kwartale 2024 r. miało zmniejszenie sprzedaży środków transportu, która jeszcze w końcu 2023 r. utrzymywała się w trendzie wzrostowym. Przyczynił się do tego przede wszystkim spadek eksportu części motoryzacyjnych, w tym najbardziej akumulatorów elektrycznych. Niekorzystny wpływ na eksport w tej kategorii miały przede wszystkim spadki w niemieckiej branży motoryzacyjnej” – napisał NBP.

NBP podaje, że I kwartał 2024 r. był czwartym z kolei, w którym odnotowano zmniejszenie wartości importu towarów.

W omawianym okresie obniżyła się ona do 351,1 mld zł, co oznacza spadek o 11,4 proc. rdr. Skala spadku była więc mniejsza niż w III i IV kwartale 2023 r.

„Do jej zmniejszenia przyczyniła się z jednej strony stabilizacja cen w handlu światowym, z drugiej mniejsze spadki wolumenu wynikające z poprawy popytu krajowego, zwłaszcza konsumpcji. Natomiast niekorzystny wpływ na wolumen importu nadal miała niska aktywność w branżach eksportowych, w tym przede wszystkim pogorszenie wyników branży motoryzacyjnej” – podał NBP.

Z kolei wolumen importu zmniejszył się o 4,0 proc. rdr, co było jednym z najniższych spadków w gospodarkach UE.

„Spadek wartości importu nastąpił w pięciu kategoriach, jednak w towarach zaopatrzeniowych, paliwach oraz towarach konsumpcyjnych skala spadków wyraźnie się zmniejszyła. Natomiast tendencja wzrostowa utrzymała się w imporcie środków transportu. Jednak wzrost ten był już znacznie mniejszy niż w poprzednich kwartałach i był ograniczony tylko do aut osobowych” – napisał NBP.

map/ ana/


Artykuły powiązane

Wyraźna poprawa salda handlowego Polski

Kategoria: Trendy gospodarcze
Po dwóch latach deficytu, Polska odnotowała w 2023 r. dodatnie saldo w obrotach handlowych. Poprawa salda nastąpiła we wszystkich głównych kategoriach towarów, a najsilniej w paliwach. Głównym czynnikiem tych tendencji były wyraźnie lepsze warunki cenowe w polskim handlu zagranicznym.
Wyraźna poprawa salda handlowego Polski

Produkcja antyimportowa nie zastąpi Rosji importu

Kategoria: Trendy gospodarcze
Nasilające się sankcje coraz bardziej ograniczają dostęp Rosji do rynku międzynarodowego. Najwięcej uwagi skupia rosyjski eksport surowców (ropy, gazu, węgla), jednak dla Kremla dużo groźniejsze są ograniczenia dotyczące importu.
Produkcja antyimportowa nie zastąpi Rosji importu

Paliwa z Rosji na cenzurowanym

Kategoria: Trendy gospodarcze
Przez dziesięciolecia Rosja była dla Polski dominującym dostawcą ropy naftowej, gazu ziemnego, produktów naftowych oraz węgla. Już po roku od rozpoczęcia rosyjskiej agresji przeciwko Ukrainie Polska przestała jednak importować z Rosji najważniejsze surowce energetyczne. Zostały one zastąpione przez paliwa pochodzące z innych krajów. Dane statystyk handlu zagranicznego wskazują, że przedmiotem importu z Rosji pozostał obecnie tylko gaz LPG.
Paliwa z Rosji na cenzurowanym