Konkurencja na rynku sprzedaży detalicznej w Polsce w warunkach gospodarki cyfrowej
Kategoria: Trendy gospodarcze
Średnia cena koszyka zakupowego w lutym 2024 r. wzrosła o 0,62 proc. rdr – podała agencja badawcza ASM SFA. Wzrost w skali miesiąca wyniósł 0,77 proc.
Autorzy badania podają, że dyskonty wciąż pozostają najtańszą opcją zakupową, natomiast najwięcej trzeba wydać w kanale e-grocery.
Według autorów raportu Auchan, Biedronka, Lidl to pierwsza trójka najtańszych sieci handlowych w Polsce.
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w lutym średnia cena koszyka zakupowego wyniosła 287,22 zł.
„Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w styczniu br. Tym razem w ośmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Po raz kolejny największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Kaufland (6,26 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Selgros Cash & Carry (6,11 proc.)” – napisano.
W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Netto, w której średnia cena koszyka w lutym 2024 r. była wyższa o 42,90 zł niż w 2023 r., tj. o 14,58 proc. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Biedronka (21,39 proc.), Auchan (10,68 proc.) i Lidl (6,96 proc.).
Z lutowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen wciąż utrzymuje sieć Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 217,88 zł. To wzrost o 4,75 zł, czyli o 2,23 proc. więcej niż najtańszy koszyk w styczniu, należący przed miesiącem również do sieci Auchan.
Autorzy badania podają, że różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 11,61 zł (Biedronka) i 13,15 zł (Lidl).
Najwyższą wartość koszyka zakupowego w lutym 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 337,12 zł.
map/ osz/