ARC: W IV odnotowano poprawę nastrojów konsumentów w Polsce

W kwietniu 2024 r. odnotowano poprawę nastrojów konsumentów w Polsce – wynika z barometru ARC Rynek i Opinia.

Instytut badawczy ARC Rynek i Opinia porównał wartości indeksu nastrojów konsumenckich za kwiecień 2024 r. w porównaniu z kwietniem 2023 r. w ramach badania – Radar konsumencki.

Z badania wynika, że poziom optymizmu konsumenckiego istotnie wzrósł w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Indeks skoczył z wartości 17 punktów do wartości 31.

Autorzy badania podają, że biorąc pod uwagę prognozy wydatków konsumpcyjnych nastąpił delikatny wzrost indeksu, ale też wzrosła liczba osób deklarujących, że będą kupowali tyle samo co dotychczas – wzrost z poziomu 42 proc. do 59 proc.

„Wyniki badania pokazują raczej pozytywny obraz zmian nastrojów konsumenckich. Z jednej strony ogólna percepcja sytuacji gospodarczej w Polsce poprawiła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy, co pociągnęło też zwiększenie ogólnego optymizmu. Źródła tych zmian w postawach konsumenckich mogą tkwić w zmianach politycznych, odblokowaniu gigantycznych środków z KPO jak i mniejszą rolą czynników budzących niepokój – przesuwająca się na drugi plan wojna w Ukrainie czy szalejąca wysoka inflacja. Poprawa nastrojów konsumenckich będzie sprzyjać co najmniej stabilizacji, o ile nie wzrostowi konsumpcji gospodarstw domowych” – napisano w komentarzu.

Radar konsumencki to powtarzalny projekt badawczy ARC Rynek i Opinia, w ramach którego respondentom – Polakom w wieku od 18 do 65 lat, zadawane są te same pytania, dotyczące m.in. nastrojów, oceny polskiej gospodarki, planów zakupowych czy stabilności zatrudnienia.

Pomiar realizowany jest na ogólnopolskich próbach ok. N=1000 respondentów. Badanie jest realizowane metodą CAWI. Próba jest reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS.

map/ gor/


Artykuły powiązane

Tydzień w gospodarce

Kategoria: Raporty
Przegląd wydarzeń gospodarczych ubiegłego tygodnia (16–20.05.2022) – źródło: dignitynews.eu
Tydzień w gospodarce

Płatności odroczone – alternatywa dla tradycyjnego kredytu?

Kategoria: Analizy
Odroczona płatność (BNPL) to usługa polegająca na umożliwieniu klientowi płatności za zakupy w późniejszym terminie niż data otrzymania towaru. Można ją oferować zarówno w zakupach online, jak również w sklepach stacjonarnych. W ramach oferty dla konsumentów w Polsce finansowanie jest bezpłatne przez pewien okres, z reguły 30 dni, potem naliczane są odsetki. Popularność usługi BNPL, w istocie będącej rodzajem kredytu konsumenckiego, rośnie dynamicznie. Wiąże się z tym szereg źródeł ryzyka, a także wyzwań dla regulatora i nadzorcy rynku finansowego.
Płatności odroczone – alternatywa dla tradycyjnego kredytu?

Regionalne zróżnicowanie inflacji a oczekiwania inflacyjne konsumentów

Kategoria: Badania pracowników NBP
Uwaga władz monetarnych, makroekonomistów i analityków ekonomicznych koncentruje się na wskaźnikach ogólnokrajowej inflacji. Z kolei konsumenci mają skłonność do kształtowania opinii o zmianach cen na podstawie swoich doświadczeń, opartych na codziennych zakupach, które zazwyczaj są dokonywane niedaleko miejsca zamieszkania.
Regionalne zróżnicowanie inflacji a oczekiwania inflacyjne konsumentów