Projekcja NBP uwzględnia waloryz. 500+, 14. emeryt., kredyt 2 proc.

Lipcowa projekcja NBP uwzględnia m.in. waloryzację świadczenia „Rodzina 500 plus” do 800 zł od 2024 r., stałą czternastą emeryturę i program „Bezpieczny kredyt 2 proc.”. W projekcji przyjęto, że w latach 2024–2025 osłonowe działania rządu w obszarze energetycznym będą stopniowo wygaszane.

W projekcji przyjęto, że w latach 2024–2025 wsparcie rządowe polegające na ograniczaniu wzrostu cen energii elektrycznej dla podmiotów wrażliwych będzie stopniowo zmniejszane, a w przypadku cen gazu – wygaśnie całkowicie w związku ze spadkiem cen tego surowca.

Rząd będzie też wg projekcji wspierał przedsiębiorstwa energochłonne finansując w części ich opłaty za energię elektryczną i gaz. Koszt tego wsparcia dla sektora finansów publicznych ukształtuje się w 2023 r. na poziomie 0,1 proc. PKB.

Na 2023 r. w ramach Tarczy Antyinflacyjnej rząd przedłużył obowiązywanie zerowej stawki VAT na podstawowe produkty żywnościowe, zwolnienie sprzedaży paliw z podatku od sprzedaży detalicznej oraz obniżył stawki VAT na wybrane artykuły rolnicze. Koszt tej obniżki podatków dla sektora finansów publicznych wyniesie w br. 0,3 proc. PKB.

W projekcji uwzględniono również wpływ wzrostu transferów społecznych z tytułu waloryzacji świadczenia pielęgnacyjnego w br. i w kolejnych latach, a od 2024 r. – waloryzacji świadczenia „Rodzina 500 plus” do kwoty 800 zł na każde dziecko oraz wprowadzenia na stałe czternastej emerytury i nowego świadczenia wspierającego dla osób niepełnosprawnych.

„Popyt mieszkaniowy będzie natomiast wspierany przez uruchomienie od lipca br. rządowego programu dofinansowywania kredytu hipotecznego – Bezpieczny kredyt 2 proc.” – dodano.

Poniżej wyliczenia NBP dot. kosztu rządowych programów osłonowych w proc. PKB:

– zmiany podatkowe w ramach Tarczy Antyinflacyjnej: 0,3 proc.

– rekompensaty dla sprzedawców gazu, węgla, ciepła i energii elektrycznej za sprzedaż po cenach regulowanych dla gospodarstw domowych i jednostek użyteczności publicznej: 1,7 proc.

– dopłaty do cen energii elektrycznej oraz gazu dla przedsiębiorstw energochłonnych : 0,1 proc.

– dodatki osłonowe, transfery do gospodarstw domowych, które używają węgla (i innych paliw oraz energii elektrycznej) do ogrzewania, refundacja podatku VAT dot. zakupu gazu przez gospodarstwa domowe: 0,1 proc.

– wsparcie w obszarze rolnictwa (m.in. dopłaty do cen nawozów dla rolników, wsparcie producentów pszenicy i kukurydzy): 0,2 proc.

– ograniczenie przychodów niektórych wytwórców energii elektrycznej oraz firm wydobywających gaz ziemny: -0,9 proc.

– łączny koszt dla sektora finansów publicznych rządowego wsparcia osłonowego: 1,5 proc.

tus/ ana/


Artykuły powiązane

Kryzys energetyczny a niemiecki sektor przemysłowy

Kategoria: Trendy gospodarcze
W 2022 roku hurtowe ceny energii w Europie osiągnęły bezprecendensową wysokość, co wzbudziło obawy o deindustrializację. W naszym artykule omawiamy wpływ wyższych cen energii na produkcję przemysłową w Niemczech.
Kryzys energetyczny a niemiecki sektor przemysłowy