Autor: Tomasz Świderek

Dziennikarz specjalizujący się w tematach szeroko rozumianej branży telekomunikacyjnej i nowych technologii.

Za inwigilację słono zapłacą firmy z USA

35 mld dolarów - nawet o tyle mogą się zmniejszyć przychody amerykańskich firm IT specjalizujących się w usługach z wykorzystaniem chmury obliczeniowej w ciągu najbliższych trzech lat.
Za inwigilację słono zapłacą firmy z USA

Z usługami w chmurze ruszyliśmy w maju. Liczba klientów podwaja się z miesiąca na miesiąc - mówi Wojciech Strzałkowski z T-Mobile Polska

Nie wszyscy chcą być podglądani. Dlatego ujawnienie przez Edwarda Snowdena internetowej inwigilacji prowadzonej przez Narodową Agencję Bezpieczeństwa (NSA) oraz informacje, że wielkie amerykańskie firmy współpracują w tym zakresie z rządowymi służbami musi mieć swój wymiar finansowy. Jedni na tym zarobią, a inni stracą.

Chmura made in USA

Think tank International Technology & Innovation Foundation (ITIF) przygotowała raport o zmianach na rynku usług w chmurze obliczeniowej, jakie będą następstwem ujawnienia informacji o systemie PRISM, który pozwala NSA czerpać dane wprost z serwerów takich firm jak Apple, Google i Microsoft. Raport – jak to można było przewidzieć – nie jest korzystny dla amerykańskich firm.

ITIF jest zdania, że rynek usług w chmurze publicznej nie zwolni tempa wzrostu. W 2016 roku wart będzie 207 mld dolarów, o ponad 100 proc. więcej niż w 2012 roku. Zmieni się jednak kierunek przepływu strumienia pieniędzy.

Dziś chmura obliczeniowa jest domeną amerykańskich dostawców usług. Firmy z całego świata kupują usługi od takich gigantów jak Amazon, czy Microsoft, a także od startupów takich jak Box, czy Dropbox. Dominacja firm z USA może w najbliższych latach ulec osłabieniu.

– Jeśli europejscy klienci chmury obliczeniowej nie mają zaufania do rządu USA, to mogą także nie mieć zaufania do amerykańskich dostawców usług chmury obliczeniowej. Jeśli mam rację, to z tego powodu amerykańskie firmy mogą ponieść idące w miliardy euro konsekwencje – mówiła Neelie Kroes, europejska komisarz ds. Agendy Cyfrowej.

– Zdecydowanie odradzam każdemu powierzanie swoich prywatnych danych firmie, która ma fizyczne powiązania z USA – stwierdził Ladar Levison, właściciel serwisu Lavabit.

Levison zdecydował się zamknąć firmę, która specjalizowała się w udostępnieniu usług szyfrowanej poczty elektronicznej po tym, jak jedna z amerykańskich rządowych agencji zażądała danych jednego z klientów.

ITIF w swym raporcie twierdzi, że gdyby nie informacje ujawnione przez Snowdena, to w latach 2014-2016 roku firmy z USA miałyby w sumie 459 mld dolarów przychodów z cloud computing, z czego 218 mld dolarów pochodziłoby od nieamerykańskich klientów. Efekt PRISM może przyszłe przychody od zagranicznych usługobiorców ograniczyć o 21,5 mld – 35 mld dolarów.

Według ekspertów ITIF, w tym i przyszłym roku nie będzie jeszcze zbyt mocno widać tego, że przychody amerykańskich firm świadczących usługi w chmurze są mniejsze niż mogłyby być. Skokowy odpływ przychodów nastąpi dopiero w 2016 roku. Wynika to głównie z cyklu inwestycyjnego. Nowe, znajdujące się poza USA centra danych trzeba wybudować, wyposażyć i zdobyć dla nich klientów.

To co przemawia na korzyść amerykańskich firm dostarczających usługi chmury obliczeniowej to przewaga technologiczna i portfolio usług.

Z opublikowanych w czerwcu wyników ankiety przeprowadzonej przez firmę badawczą Informa Telecoms & Media i organizację Cloud World Forum wynika, że 71 proc. firm-respondentów (jedynie 9 proc. pochodziło z USA) uważa Amerykę Północną, a zwłaszcza USA za lidera w zakresie rozwoju i innowacyjności cloud computing. W Europie chmura nadal jest w powijakach (8 proc. uczestników badań wskazało na Stary Kontynent jako lidera). Podobnie jest w Azji (15 proc. wskazań).

Pierwsze sygnały, pierwsze działania

Można się zastanawiać, czy oczekiwania ITIF są słuszne. Zdają się je potwierdzać nie tylko sondaże, ale także informacje płynące od europejskich dostawców usług w chmurze obliczeniowej.

Z przeprowadzonych w czerwcu i lipcu przez Cloud Security Alliance badań ankietowych wynika, że 10 proc. nieamerykańskich firm zamierza zaniechać projektów prowadzonych we współpracy z amerykańskimi dostawcami usług cloud computing, a kolejne 56 proc. chce je ograniczyć. Z kolei 36 proc. firm z USA twierdzi, ze przecieki o działaniach NSA utrudniły im prowadzenie biznesu poza USA.

Twarde dane płyną z firm świadczących usługi w chmurze. Mateo Meier, prezes Artmotion, czołowy szwajcarski dostawca takich usług twierdzi, że w czerwcu, a więc w miesiąc po ujawnieniu informacji o PRISM, obroty kierowanej przez niego firmy skoczyły o 45 proc. Klientami Artmotion są m.in. banki i firmy tytoniowe, a firma za swoich konkurentów uważa amerykański Dropbox, Amazon (usługa Amazon Web Services) i Microsoft (usługa Azure).

Z kolei Piotr Sieluk, prezes GTS Poland mówi o „dynamicznym wzroście” popytu na usługi w chmurze obliczeniowej. Podkreśla przy tym, że wszystkie 14 centrów danych grupy GTS Central Europe, której GTS Poland jest częścią, zlokalizowanych jest w Europie, w tym dwa w Polsce

Z popytu na usługi w chmurze zadowolony jest T-Mobile Polska. Operator świadczy usługi z wykorzystaniem polskich centrów danych. Firma ruszyła z tymi usługami maju i twierdzi, że z miesiąca na miesiąc liczba klientów podwaja się.

– W końcu lipca nasi klienci wykorzystywali ponad 25 tys. GB przestrzeni w T-MobileCloud – informuje Wojciech Strzałkowski z T-Mobile Polska.

Na korzyści z obaw o poufność przechowywanych i przetwarzanych w USA danych liczą niemieckie firmy. Deutsche Telekom wspólnie z firmą United Internet (świadczy usługi m.in. pod markami 1&1, Web.de i GMX) ogłosiły w sierpniu program „E-mail made in Germany”. W ramach programu, który przedstawiany jest w przekazie marketingowym jako odpowiedź na informacje mediów o skanowani poczty elektronicznej przez służby specjalne, wszystkie maile przesyłane między centrami danych obu firm są szyfrowane. Na dodatek – o ile jest to możliwe – przesyłane maile będą omijały serwery firm z USA.

– Zagraniczne firmy są szczęśliwe, że mogą wykorzystywać informacje o PRISM do pokonania amerykańskich firm – mówi Jake Colvin, wiceprezes amerykańskiego National Foreign Trade Council.

OF

Z usługami w chmurze ruszyliśmy w maju. Liczba klientów podwaja się z miesiąca na miesiąc - mówi Wojciech Strzałkowski z T-Mobile Polska

Otwarta licencja


Tagi