Koniunktura w handlu w II kwartale 2023 r. poprawiła się, a przewidywania dotyczące rozwoju ogólnej sytuacji w najbliższych 6 miesiącach nadal są optymistyczne – wynika z badania Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH.
Wartość wskaźnika koniunktury IRG SGH (IRGTRD) zwiększyła się w ciągu kwartału o 12,4 pkt i wynosi 8,8 pkt. Jest również wyższa od średniej dla drugich kwartałów z ostatnich dziesięciu lat (wynosi ona -0,3 pkt) oraz od poziomu odnotowanego przed rokiem (-4,9 pkt w II kwartale 2022 r.).
„Handlowcy ocenili swoją ogólną kondycję jako dobrą – wartość salda odpowiedzi na to pytanie wyniosła 26,5 pkt. Rozkład odpowiedzi jest następujący: 37,3 proc. badanych przedsiębiorstw uznało ogólną kondycję swojego przedsiębiorstwa za dobrą, 51,9 proc. ankietowanych za średnią, a 10,8 proc. za słabą. Przewidywania dotyczące rozwoju ogólnej sytuacji w najbliższych 6 miesiącach są optymistyczne” – napisano w komentarzu do badania.
„Podobnie jak w poprzednich kwartałach, możliwości poprawy sytuacji przedsiębiorstw handlowych ograniczały następujące czynniki: koszty zatrudnienia pracowników, niedostateczny popyt oraz konkurencja. Należy również zwrócić uwagę na trzy inne czynniki, których znaczenie zaczęło wzrastać w ostatnich miesiącach, a mianowicie: wysokość oprocentowania kredytów, niedostateczną podaż oraz możliwość uzyskania kredytów” – dodano.
pat/ gor/