MF: Deficyt budżetu po 2023 r. wyniósł 85,566 mld zł

Deficyt budżetu po 2023 r. wyniósł 85 565,6 mln zł – wynika z szacunków Ministerstwa Finansów, opublikowanych na stronie resortu. Po listopadzie deficyt wynosił 42,64 mld zł.

W okresie styczeń–grudzień 2023 r. dochody wyniosły 574 121,5 mln zł, a wydatki 659 687,1 mln zł.

Jak wynika z komunikatu resortu finansów, w 2023 r. dochody budżetu państwa wyniosły 574,1 mld zł i były wyższe o 69,3 mld zł (tj. 13,7 proc.) w porównaniu do 2022 r.

Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 506,9 mld zł i były wyższe w stosunku do 2022 r. o ok. 41,4 mld zł (tj. 8,9 proc.), w tym:

– dochody z podatku VAT wyniosły 244,3 mld zł i były wyższe o ok. 13,9 mld zł (tj. 6,0 proc.) w stosunku do 2022 r.;

– dochody z podatku akcyzowego wyniosły 84,8 mld zł i były wyższe o ok. 5,0 mld zł (tj. 6,3 proc.) w stosunku do 2022 r.;

–dochody z podatku PIT wyniosły 91,7 mld zł i były wyższe o ok. 23,6 mld zł (tj. 34,6 proc.) w stosunku do 2022 r.;

– dochody z podatku CIT wyniosły 67,9 mld zł i były niższe o ok. 2,3 mld zł (tj. 3,2 proc.) w stosunku do 2022 r.

W 2023 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło 63,8 mld zł i było wyższe o ok. 27,0 mld zł (tj. 73,4 proc.) w stosunku do wykonania w roku 2022.

„Dużo wyższe wpływy niepodatkowe w 2023 r. w porównaniu do 2022 r. wynikają głównie z wpłat z tytułu aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. W 2022 r. dochody uzyskane ze sprzedaży w drodze aukcji uprawnień do emisji podlegały przekazaniu do Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych” – napisano w komunikacie MF.

Resort finansów poinformował, że wykonanie wydatków budżetu państwa w 2023 r. wyniosło 659,7 mld zł tj. 95,1 proc. planu, jednocześnie było wyższe o ok. 142,3 mld zł (tj. o 27,5 proc.) w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (w 2022 r. 517,4 mld zł, tj. 99,1% planu).

„W 2023 r. najwyższe wydatki odnotowano w następujących częściach budżetu państwa: Zakład Ubezpieczeń Społecznych – w wysokości 105,4 mld zł tj. 96,4 proc. planu; Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego – w wysokości 99,7 mld zł tj. 100,0 proc. planu; Obrona Narodowa – w wysokości 97,1 mld zł tj. 100,0 proc. planu; Obsługa Długu Skarbu Państwa – w wysokości 61,7 mld zł tj. 99,5 proc. planu – w nowelizacji budżetu plan został obniżony z 66 mld zł do 62 mld zł; Budżety Wojewodów – w wysokości 43,4 mld zł tj. 97,5 proc. planu” – napisano.

MF wskazał, że najwyższe oszczędności w stosunku do planu na 2023 r. w łącznej kwocie ok. 33,7 mld zł odnotowano w zakresie: Rezerw celowych – 18,7 mld zł, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – 4,0 mld zł, Środków własnych Unii Europejskiej – 2,8 mld zł, Rolnictwa i rozwoju wsi – 1,6 mld zł, Budżetów wojewodów – 1,1 mld zł, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – 1,0 mld zł.

Zgodnie z danymi resortu, w 2023 r. wpłata środków do Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 wyniosła 5,0 mld zł.

„Wpłata nastąpiła na wniosek Ministra Klimatu i Środowiska i zabezpieczyła potrzeby wynikające z ustaw przyjętych w 2022 i w trakcie 2023 roku wchodzących w skład tzw. tarczy energetycznej, służące – zgodnie ze stanowiskiem Ministra Klimatu i Środowiska, między innymi przeciwdziałaniu skutkom gospodarczym pandemii COVID-19. Wpłata miała na celu umożliwienie sfinansowania wniosków złożonych w miesiącach listopad-grudzień. Wpłata z budżetu państwa do Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 w 2022 r. wynosiła 11,7 mld zł” – napisano w komunikacie.

pat/ gor/

 


Artykuły powiązane

Budżet – fikcyjna siła Rosji

Kategoria: Makroekonomia
Zasobny budżet przez lata postrzegano jako symbol siły Rosji oraz główne narzędzie kształtowania rozwoju społecznego i gospodarczego. W ostatnim okresie stał się również podstawowym instrumentem obrony przed skutkami sankcji.
Budżet – fikcyjna siła Rosji

Kryzys na rynku gazu ziemnego i prognozy na przyszłość

Kategoria: Trendy gospodarcze
Agresja Rosji na Ukrainę i kolejno nakładane pakiety sankcji gospodarczych na Rosję przez kraje UE oraz narastający w Europie kryzys energetyczny i gazowy 2022 r. zmusiły wiele europejskich państw do podjęcia działań na rzecz dywersyfikacji dostaw i rozwoju infrastruktury do importu LNG. Unia Europejska stanęła więc przed wyzwaniem luki podażowej powstałej po rezygnacji z dostaw gazu z Rosji.
Kryzys na rynku gazu ziemnego i prognozy na przyszłość

Rubel na równi pochyłej

Kategoria: Trendy gospodarcze
Rubel w ostatnich kilkunastu miesiącach, z prawie 2,5-krotną dwukierunkową skalą zmienności w przedziale 80–120–50–100 rubli za dolara może uchodzić za lidera wśród najbardziej chwiejnych walut świata. Takie ruchy rosyjskiej waluty to odzwierciedlenie nie tylko słabości rosyjskiej gospodarki i siły sankcji, ale też – i to w dużej mierze – niespójnych, często wzajemnie wykluczających się działań władz w obliczu zmiennych oraz ciągle pogarszających się uwarunkowań.
Rubel na równi pochyłej