RPP: Deficyt sektora w ’24 na poziomie zbliżonym do tego z ’23

Deficyt sektora w 2024 r. na poziomie zbliżonym do poziomu z 2023 r. szacowanego na 5,6 proc. PKB – podano w opinii RPP do projektu budżetu na 2024 r.

„Podsumowując wszystkie zmiany wymienione powyżej, przy założeniu realizacji projektu Ustawy przyjętego przez rząd oraz przy utrzymaniu aktualnego stanu prawnego w odniesieniu do fiskalnych działań osłonowych wprowadzonych w latach 2022–2023 w odpowiedzi na zewnętrzne szoki cenowe, w 2024 r. można oczekiwać utrzymania deficytu sektora finansów publicznych na poziomie zbliżonym do poprzedniego roku (w relacji do PKB)” – napisał NBP.

Ministerstwo Finansów ocenia, że deficyt sektora finansów publicznych wzrósł z poziomu 3,7 proc. PKB w 2022 r. do 5,6 proc. PKB w 2023 r., co w ocenie NBP jest realistycznym szacunkiem.

„Przyjęty przez Radę Ministrów projekt ustawy nie uwzględnia finansowania niektórych spośród zmian legislacyjnych, których wejście w życie w 2024 r. zostało ogłoszone w expose premiera, lub zapowiedziane przez innych członków Rady Ministrów. Zmiany te obejmują wprowadzenie urlopu od składek na ubezpieczenie społeczne dla przedsiębiorców, bonu senioralnego na finansowanie wsparcia dla osób starszych oraz dodatków do emerytur rodzinnych (tzw. „emerytury wdowie”)” – napisano.

„Wydaje się, że zawarta w uzasadnieniu do projektu Ustawy prognoza deficytu sektora finansów publicznych również nie uwzględnia kosztów tych działań. W związku z tym, istnieje ryzyko, że wprowadzenie w życie tych zmian przyczyni się do wyższego deficytu sektora finansów publicznych. Ponadto, jak wskazano powyżej, nie można wykluczyć przedłużenia wsparcia dla gospodarstw domowych w obszarze kosztów energii na II półrocze 2024 r., co również przyczyniłoby się do wzrostu deficytu sektora” – dodano.

Łączny koszt działań osłonowych dla gospodarstw domowych I poł. 2024 r., wg obecnego stanu prawnego, NBP szacuje na 14,6 mld zł (0,4 proc. PKB), przy czym koszt ten ma zostać w części sfinansowany z jednorazowej gazowej składki na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny.

NBP ocenia, że pomimo uwzględnionej w projekcie Ustawy podwyżki stawki VAT na żywność, założony wzrost dochodów z VAT o 24,6 proc. może być trudny do zrealizowania.

Dodano, że choć zaplanowany w projekcie ustawy wyższy niż założony w projekcji listopadowej wzrost funduszu płac w sektorze publicznym przełoży się na wyższą dynamikę nominalnego spożycia gospodarstw domowych, jednak w ocenie NBP, skala tego efektu będzie niewielka.

W dokumencie podano, że częściowe wygaśnięcie działań osłonowych, przy utrzymaniu finansowania pozostałych z nich wpłatami na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny będzie istotnie oddziaływało w kierunku poprawy wyniku sektora finansów publicznych w 2024 r., a skalę poprawy z tego tytułu można szacować na 0,9 pkt proc. PKB.

map/ tus/ gor/


Artykuły powiązane

O zdrowy rozsądek w polityce pieniężnej

Kategoria: Analizy
Dziennik „Rzeczpospolita” wyróżnia się regularnym udostępnianiem swych łamów opiniom dotyczącym polityki pieniężnej. W większości autorami tych opinii są byli członkowie Rady Polityki Pieniężnej. Niestety, często zawierają one błędy merytoryczne. Bank centralny poświęcił wiele uwagi ich prostowaniu.
O zdrowy rozsądek w polityce pieniężnej