Polscy menedżerowie są zbyt pasywni

Według corocznych badań przeprowadzonych przez PwC: „CEO Survey 2012” blisko połowa z niemal 1260 badanych menadżerów najwyższego szczebla na świecie spodziewa się w perspektywie najbliższych 12 miesięcy dalszego spowolnienia globalnej gospodarki.
Polscy menedżerowie są zbyt pasywni

(CC By-NC-SA My Tudut)

W polskiej ankiecie uczestniczyło 76 menedżerów, w tym przedstawiciele 43 przedsiębiorstw z kapitałem zagranicznych. Z badania przeprowadzonego przez PwC wynika, że menedżerowie przedsiębiorstw pracujący w naszym kraju wykazują bardziej skrajne nastawienie wobec zdolności własnych firm do generowania przychodów niż ich odpowiednicy w innych krajach. W czasach prosperity gospodarczej spodziewają się na ogół wyższej niż gdzie indziej dynamiki wyników. W czasach recesji ich prognozy są z kolei znacznie bardziej pesymistyczne niż poza granicami Polski.

Dla porównania 40 procent zarządzających na świecie spodziewa się wzrostu przychodów. W Polsce tylko 28 procent jest „bardzo pewna” ich poprawienia. Pesymizm ten mocno kontrastuje, biorąc pod uwagę lepsze prognozy dynamiki PKB dla Polski niż dla innych krajów strefy euro.

Kolejne różnice między menedżerami pracującymi w Polsce i w innych krajach dotyczą planów zatrudnienia i strategii rozwoju firm. Poza granicami naszego kraju często spotykane są oceny, że kryzys jest dobrą okazją do „tańszej ekspansji”, co często idzie w parze z planami zwiększenia zatrudnienia. Takie nastawienie na świecie deklaruje blisko połowa menedżerów. W Polsce zwiększenia zatrudnienia oczekuje tylko 30 procent badanych. Niemal tyle samo, bo 28 procent badanych, spodziewa się redukcji zatrudnienia.

Polscy menedżerowie w przeciwieństwie do swoich partnerów w innych krajach stawiają przede wszystkim na zwiększenie udziału w rynkach, na których już są obecni. Taką strategię w ankiecie PwC zadeklarowało 58 procent respondentów, podczas gdy na świecie tylko około 30 procent. Zdecydowanie najmniej zwolenników w naszym kraju miały bardziej agresywne strategie zarządzania.

Odsetek menedżerów, którzy są w Polsce zdecydowani na rozwój własnych firm poprzez wejście na nowe rynki, czy poprzez fuzje lub alianse strategiczne, jest zaledwie jednocyfrowy. Kadra w przedsiębiorstwach w naszym kraju stawia przede wszystkim na redukcję kosztów i usprawnienie procesów biznesowych.

W innych regionach świata preferowany jest za to model rozwoju poprzez wyjście z nowymi produktami czy z nowymi modelami biznesowymi.

>Dlaczego tak się dzieje wyjaśnia prof. Witold Orłowski

(CC By-NC-SA My Tudut)

Otwarta licencja