Wielki biznes wybiera wielkie gospodarki

USA, Chiny, Niemcy – to główne kraje, w których chcą rozwijać aktywność swoich firm top-szefowie wielkiego światowego biznesu. Na piąte miejsce wskoczyły Indie, wyprzedzając pozostającą w stagnacji Japonię.
Wielki biznes wybiera wielkie gospodarki

Raport PwC ogłoszony w tracie tegorocznego forum ekonomicznego w Davos wskazuje, że pomimo wielu geopolitycznych wyzwań, zagrożeń dla tradycyjnych modeli biznesowych, w tym i miejsc pracy ze strony szybko rozwijających się zastosowań sztucznej inteligencji (AI), szefowie największych firm w świecie są dużymi optymistami jeśli chodzi o perspektywy światowej gospodarki i swoich przedsiębiorstw. Raport The Anxious Optimist in the Corner Office (to już 21 jego edycja) został przygotowany na podstawie rozmów i wywiadów z 1293 top-biznesmenami w 85 krajach. Dwie piąte odpowiadających to szefowie firm osiągających obroty powyżej 1 mld dolarów rocznie, 56 proc. firm należy do prywatnych właścicieli.

Z raportu wynika, że przedsiębiorcy wszystkich regionów świata patrzą optymistycznie na najbliższych 12 miesięcy. Gdy jednak zapytać, które rynki przyciągają ich szczególną uwagę i na których chcieliby powiększyć obecność swoich firm, w pierwszej kolejności wymieniają największe gospodarki. Mając możliwość wskazania trzech krajów (z pominięciem własnego) najwięcej wybiera USA (46 proc.). To o 3 pkt. proc. więcej niż przed rokiem.

Drugim rynkiem wartym ekspansji są w oczach szefów firm Chiny (33 proc., bez zmian w porównaniu z rokiem 2017). Trzecim – Niemcy (wzrost liczby wskazań z 17 do 20 proc.). Czwarte miejsce utrzymuje Wielka Brytania (15 proc.), ale autorzy raportu zwracają uwagę, że wielu biznesmenów ma obawy jak ostatecznie ułożą się perspektywy biznesowe na Wyspach po Brexicie. Warto zwrócić uwagę, że na piąte miejsce w biznesowych preferencjach wskoczyły Indie, wyprzedzając w porównaniu z poprzednim rokiem, pozostającą w stagnacji Japonię.

Warto zwrócić uwagę, że zdecydowana większość przedsiębiorców, co dotyczy zwłaszcza Ameryki Północnej, preferuje organiczny rozwój swoich biznesów. Przejęcia i fuzje, a także rozwój poprzez redukcję kosztów ma jednak na uwadze mniej więcej po 60 proc. przedsiębiorców. Zapowiada się zatem wzrost, nie wyklucza przy tym także nagłych biznesowych skoków.

 


Tagi


Artykuły powiązane

Wielki biznes da się lubić

Kategoria: Trendy gospodarcze
Ludzie uwielbiają personifikować korporacje, a media podają same negatywne informacje na temat wielkich firm, stąd coraz gorsza opinia społeczeństwa o wielkim biznesie – zauważa prof. Tyler Cowen w swojej najnowszej książce „Big Business: A Love Letter to an American Anti-Hero”.
Wielki biznes da się lubić

Ekspozycja na rynki eksportowe sprzyja innowacjom

Kategoria: VoxEU
Firmy eksportujące wdrażają innowacje częściej niż te, które działają wyłącznie na rynku krajowym, a także czerpią ze swoich innowacji większe korzyści ekonomiczne. Taryfy celne mogą nie tylko wpływać na działalność firmy na rynkach zagranicznych, ale także na jej aktywność badawczo-rozwojową.
Ekspozycja na rynki eksportowe sprzyja innowacjom

Robot – nasz nowy (Wielki) Brat

Kategoria: Innowacje w biznesie
W oryginale książka ta ukazała się już na początku 2018 r. i była na tych łamach, całkiem zręcznie, omawiana. Teraz jednak, gdy ukazało się wydanie polskie warto się nią zająć raz jeszcze, bowiem pod wieloma względami jest to, a przynajmniej powinno być, ważne wydarzenie.
Robot – nasz nowy (Wielki) Brat