Wyraźna poprawa salda handlowego Polski
Kategoria: Trendy gospodarcze
Średnia cena koszyka zakupowego w marcu 2024 r. wzrosła o 2 proc. mdm, a rdr wzrosła o 0,41 proc. – podała agencja badawcza ASM SFA.
„Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, w marcu 2024 r. średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o blisko 2 proc. w porównaniu z poprzednim miesiącem i o 0,41 proc. w skali roku” – napisano.
Autorzy badania podają, że analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci, konsument mógłby zapłacić 204,35 zł (więcej o 8,73 zł niż w lutym 2024 r.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 366,25 zł (więcej o 7,02 zł niż w lutym 2024 r.).
Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w marcu 2024 r. wyniosła 161,90 zł i jest ona o 1,71 zł niższa niż w lutym 2024 r.
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w marcu 2024 r. średnia cena koszyka zakupowego, zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku, wzrosła o 5,65 zł i wyniosła 292,87 zł.
Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w lutym 2024 r.
Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (21,84 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Kaufland (4,91 proc.).
W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci.
Największy wzrost cen koszyka odnotowano również w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w marcu 2024 r. była wyższa o 27,22 zł niż w 2023 r., tj. o 10,7 proc. Spadek cen zaobserwowano natomiast w sklepach: Biedronka (18,08 proc.), Selgros Cash & Carry (4,49 proc.), Kaufland (1,8 proc.) i POLOmarket (0,09 proc.).
map/ asa/