W lutym 2023 r. nastąpiło pogorszenie nastrojów konsumentów w Polsce – wynika z barometru GfK.
Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, wyniósł w lutym 2023 r. -17,4 i spadł o 4 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Autorzy badania podają, że Polacy określali swoją aktualną sytuację finansową jako gorszą w porównaniu ze styczniem. Również w przyszłość spoglądali bardziej krytycznie niż jeszcze miesiąc temu.
Połowa badanych spodziewa się, że kolejne miesiące przyniosą wzrost bezrobocia.
Z badania wynika, że 45,3 proc. pytanych jest zdania, że inflacja – wbrew zapowiedziom Rady Polityki Pieniężnej – utrzyma dwucyfrową dynamikę, a ceny towarów i usług będą rosnąć w tempie przekraczającym 10 proc.
Badanie zrealizowano między 3 a 8 lutego na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1000 osób.
Barometr może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionych pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
Barometr jest zagregowanym wskaźnikiem sporządzanym na zlecenie Komisji Europejskiej, wyliczanym od 1985 r. Obecnie indeks obejmuje 27 krajów. Dane dla Polski pochodzą z badania GfK współfinansowanego przez Komisję Europejską.
map/ ana/