NBP: W I kwartale ’23 eksport z Polski był w stagnacji

W I kwartale 2023 r. eksport z Polski był w stagnacji, wyróżniał się eksport branży motoryzacyjnej – ocenia NBP.

NBP podaje, że realnie eksport w I kwartale zwiększył się o 1,8 proc. rdr (po wzroście o 1,3 proc. w IV kwartale 2022 r.), co wskazuje na kontynuację tendencji stagnacyjnych w handlu towarami.

„Najwyższy wzrost wolumenu eksportu nastąpił w kategorii obejmującej środki transportu – o 17,9 proc. Był to już trzeci kolejny kwartał dwucyfrowego wzrostu eksportu tych produktów. Większy w porównaniu z początkiem 2022 r. był także wolumen eksportu paliw oraz żywności. Natomiast realny spadek eksportu obserwowano w przypadku towarów zaopatrzeniowych oraz dóbr konsumpcyjnych. Duży wpływ na zmniejszenie eksportu dóbr konsumpcyjnych miało pogłębienie się spadku eksportu towarów trwałego użytku” – napisał NBP w ocenie bilansu płatniczego w I kwartale.

Jak podaje NBP w I kwartale wartość eksportu branży motoryzacyjnej zwiększyła się o 25,2 mld zł (46,0 proc. rdr), co stanowiło blisko połowę całego wzrostu eksportu w tym okresie. Eksport środków transportu zdecydowanie wyróżniał się na tle pozostałych kategorii, których wartość eksportu zwiększyła się w tym okresie o 9,1 proc. rdr, co odzwierciedla postępujące spowolnienie eksportu w pozostałych branżach.

Na początku 2023 r. produkty klasyfikowane w tej kategorii stanowiły 19,4 proc. całego eksportu, co oznacza powrót do poziomu obserwowanego poprzednio w 2019 r.

NBP podaje, że absolutnym liderem eksportu były akumulatory litowo-jonowe. W okresie styczeń-marzec 2023 r. wartość ich eksportu osiągnęła poziom 15,3 mld zł, co stanowiło 3,7 proc. eksportu ogółem. W porównaniu z początkiem 2022 r. zwiększyła się ona ponad dwukrotnie. Duży udział we wzroście ich eksportu miał rynek niemiecki, gdzie trafiło blisko 60 proc. eksportu akumulatorów.

Akumulatory elektryczne były w I kwartale 2023 r. najważniejszą pozycją w eksporcie nie tylko do Niemiec (w I kwartale stanowiły one 7,6 proc. wartości eksportu do tego kraju). Otwierały one listę najważniejszych produktów w eksporcie m.in. również do Francji i Belgii. Akumulatory były także najważniejszą pozycją w eksporcie do krajów pozaeuropejskich, przede wszystkim w wyniku dużego eksportu do Meksyku i Stanów Zjednoczonych.

NBP podaje, że drugi największy wzrost wartości eksportu (o ponad 3 mld zł rdr) nastąpił w przypadku samochodów dostawczych o masie do 5 ton. Ich sprzedaż w analizowanym okresie zwiększyła się do 5,4 mld zł i była ponad dwukrotnie większa niż w I kwartale 2022 r.

Duże wzrosty odnotowali również eksporterzy części nadwozi, ciągników drogowych, silników spalinowych oraz samochodów osobowych.

map/ gor/


Artykuły powiązane

Ceny podniosły dynamikę polskiego handlu zagranicznego

Kategoria: Analizy
W II kwartale br. nastąpiło wyraźne przyspieszenie nominalnej dynamiki obrotów towarowych w polskim handlu zagranicznym, do czego przyczyniły się rosnące ceny transakcyjne.
Ceny podniosły dynamikę polskiego handlu zagranicznego

Wojenny wzrost polskiego eksportu do Ukrainy

Kategoria: Analizy
Dane II kwartału wskazują, że Polska stała się najważniejszym partnerem handlowym Ukrainy w UE. Ze względu jednak na specyficzny charakter obecnej wymiany trudno przewidzieć w jakim kierunku będzie  rozwijać się handel polsko-ukraiński.
Wojenny wzrost polskiego eksportu do Ukrainy

Wpływ wojny na handel zagraniczny Polski

Kategoria: Trendy gospodarcze
Agresja Rosji przeciw Ukrainie zmieniła dynamikę i strukturę polskiego handlu zagranicznego. Wzrosło znaczenie Ukrainy przy silnym spadku udziału Rosji w naszych obrotach. Polska istotnie zwiększyła w 2022 r. import uzbrojenia, ta tendencja utrzyma się w 2023 r.
Wpływ wojny na handel zagraniczny Polski