8 mld zł dofinansowania z UE dla 16 projektów infrastrukturalnych

Unia Europejska dofinansuje 16 polskich inwestycji infrastrukturalnych i transportowych kwotą 8 mld zł z Instrumentu Łącząc Europę (CEF) – poinformowano w komunikacie Ministerstwa Rozwoju.

Jak wynika z komunikatu, dofinansowane inwestycje będą lub są już realizowane przez pięć podmiotów – PKP PLK, Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP) oraz spółkę CARGOTOR. Większość tych inwestycji zostanie zakończona w 2020 roku.
„Łączne dofinansowanie UE dla wszystkich 16 projektów to prawie 1,9 mld euro (ponad 8 mld zł)” – podano w komunikacie.

PKP PLK zrealizuje 10 inwestycji, na które dofinansowanie wyniesie ponad 1,6 mld euro. Tym samym PLK jest największym beneficjentem CEF w całej Unii Europejskiej.
Jak zapowiedział w komunikacie wiceminister rozwoju Witold Słowik, do lutego 2017 r. trwa trzeci nabór CEF, w którym polscy zarządcy infrastruktury drogowej i kolejowej mogą składać wnioski o dofinansowanie. Pozostała kwota do rozdysponowania na inwestycje w Polsce to 300 mln zł.

„Polska wykorzystała już 93 proc. z dedykowanej nam puli CEF. (…) Polskim projektom przyznano 16 mld zł unijnego wsparcia. Łączna wartość inwestycji (…) to prawie 22 mld zł” – napisano w komunikacie.

Inwestycje, które otrzymały wsparcie CEF w drugim naborze:

PKP PLK:
1.Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków (wsparcie UE: 410 mln euro),
2.Prace na linii E 75 na odcinku Czyżew – Białystok (wsparcie UE 303 mln euro),
3.Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej (wsparcie UE: 320 mln euro),
4.Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola – Ostrów Wlkp., etap I: Łódź Kaliska – Zduńska Wola (wsparcie UE: 73 mln euro),
5.Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk (wsparcie UE: 116 mln euro),
6.Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol (wsparcie UE 110 mln euro),
7.Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec (19 mln euro),
8.Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni (wsparcie UE: 162 mln euro),
9.Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice, wraz z zabudową ERTMS na odc. do Zawiercia (wsparcie UE: 7,6 mln euro),
10.Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu (122 mln euro).

GDDKiA:
11.Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T – etap I (wsparcie UE: 123 mln euro).
ZARZĄD MORSKIEGO PORTU GDAŃSK:
12.Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku (wsparcie UE: 94 mln euro),
13.Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku (wsparcie UE: 24 mln euro),
14.Dokumentacja projektowa i środowiskowa dla rozbudowy i modernizacji węzłów sieci bazowej w Porcie Gdańsk w zakresie infrastruktury drogowo-kolejowej (wsparcie UE: 0,5 mln euro, projekt realizowany z Miastem Gdańsk).

PAŻP:
15.SESAR Deployment Programme implementation 2015 – Cluster 3 (wsparcie UE: 3 mln euro).
CARGOTOR SP. Z O.O.:
16.Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze korytarza 8 linii towarowych na granicy UE z Białorusią – prace studyjne (wsparcie UE 3,2 mln euro).

hb/ asa/

 


Artykuły powiązane

Ukraina walczy o eksport zbóż

Kategoria: Trendy gospodarcze
Jeżeli kraj eksportował co roku 50 mln ton pszenicy i kukurydzy, czy 15 mln ton wyrobów stalowych, a nagle może wywozić ułamek tego wolumenu, to ma wielki problem gospodarczy. Przeżywa go Ukraina, walcząca z agresorem.
Ukraina walczy o eksport zbóż