Autor: Katarzyna Kozłowska

Publicystka, wydawca książek ekonomicznych, koordynator projektów medialnych.

Korporacja, a system wartości

Korporacja, a system wartości

Jim Stengel, "Grow: How Ideals Power Growth and Profit At the World’s Greatest Companies”, Crown Business

Jim Stengel, a właściwie James R. Stengel, to wieloletni dyrektor marketingu międzynarodowego giganta – Procter&Gamble. Pracował tam dwadzieścia pięć lat. Dziś jest właścicielem firmy konsultingowej Jim Stengel Company i wykładowcą marketingu w Anderson School of Management University of California, Los Angeles (UCLA). Polski tytuł jego książki „Grow: How Ideals Power Growth and Profit At the World’s Greatest Companies” mógłby brzmieć „Rośnij: Jak wartości katalizują wzrost i zysk w świecie wielkich firm”. To opowieść o ideałach, będących paliwem rozwoju odnoszących sukces przedsiębiorstw i ich produktów.

Pozycja ukaże się na amerykańskim rynku dopiero pod koniec grudnia, jednak już dziś księgarnie takie jak Amazon.com zbierają na nią zamówienia. „Grow”, to w zasadzie dzieło o brandingu, ale napisane trochę w stylu najsłynniejszych książek Jacka Welcha, legendarnego prezesa General Electric i jego „Leksykonu przywództwa” czy „Winning znaczy zwyciężać”. Skojarzenia z Welchem wywołuje punkt widzenia Stengela. Podobnie, jak były prezes General Electric uważa on, że wyróżnikiem skutecznych, rozwijających się, wyprzedzających konkurencję firm, jest system wartości, ideały i idee, które firmy te wyznają. Gdy ideały harmonijnie współgrają z istotą produktu danej korporacji, produkt przynosi zyski, przekraczające daleko zyski z produktów konkurencyjnych.

Oczywiście, Welch pisał tylko o zarządzaniu, w dodatku odwołując się do swoich kilkudziesięcioletnich doświadczeń w zarządzaniu GE. Opisując programy, takie jak „6 sigma” i inne dokonywał mikroanalizy swojego przedsiębiorstwa.

Stengel, który swoje dzieło oparł na dziesięcioletnich badaniach 50 tysięcy firm, kwestie związane z zarządzaniem rozszerza o zagadnienia marketingu, brandingu itd. Na przykład pokazuje, jak 50 produktów – takich jak Red Bull, Discovery Communications, Pampers i inne –  odniosło finansowy sukces ponieważ ich producenci potrafili, tworząc je, odwołać się do pewnych ludzkich pragnień, wyobrażeń, aspiracji itd.

Na razie „Grow” nie przeczytamy po polsku. Prawa sprzedane zostały jak dotąd do Japonii i Brazylii.

Jim Stengel, "Grow: How Ideals Power Growth and Profit At the World’s Greatest Companies”, Crown Business

Otwarta licencja


Artykuły powiązane

Tydzień w gospodarce

Kategoria: Raporty
Przegląd wydarzeń gospodarczych ubiegłego tygodnia (16–20.05.2022) – źródło: dignitynews.eu
Tydzień w gospodarce

Tydzień w gospodarce

Kategoria: Trendy gospodarcze
Przegląd wydarzeń gospodarczych ubiegłego tygodnia (30.05–03.06.2022) – źródło: dignitynews.eu
Tydzień w gospodarce

Tydzień w gospodarce

Kategoria: Raporty
Przegląd wydarzeń gospodarczych ubiegłego tygodnia (23–27.05.2022) – źródło: dignitynews.eu
Tydzień w gospodarce