Autor: Sebastian Stodolak

Dziennikarz, filozof, muzyk, pracuje w Dzienniku Gazecie Prawnej.

Marka „Polska” jest warta 602 mld dolarów

Nowe oficjalne logo dla Polski (słynna „sprężynka”), na które „zrzucili się” polscy przedsiębiorcy, kosztowało 220 tys. euro i symbolizować ma „dynamiczną” markę i potencjał naszego kraju. Ale czy polskie jest – w opinii świata – dobre? Ile jest warta marka Polska?
Marka „Polska” jest warta 602 mld dolarów

(CC By NC Lee)

Dokładnie 602 mld dolarów, czyli o ponad 100 mld więcej niż nasze nominalne PKB – tak wynika z raportu  firmy konsultingowej Brand Finance.

Marka Polska znalazła się na 20. miejscu rankingu obejmującego 100 państw i w porównaniu z poprzednim rokiem – mimo że pozycja się nie zmieniła – jej wartość wzrosła o ponad 20 proc.

Miejsce 1. zajęły oczywiście Stany Zjednoczone, które wyceniono na ponad 19 bilionów dol. Drugie zaś – i to zaskoczenie, bo przecież zwykło się mówić, że kojarzą się z tandetą – Chiny. Ich marka warta jest 6,3 biliona dol. W artykule towarzyszącym raportowi autorzy podkreślają, że Chiny powinny pracować nad zerwaniem z opinią gospodarki produkującej dobra o niskiej wartości dodanej.

Następne w kolejności państwa to słynące z precyzji i rzetelności Niemcy, kojarzona z bankowością i finansami Wielka Brytania, kwitnąca przemysłem wysokich technologii oraz przemysłem samochodowym Japonia.

Do wyceny marek narodowych autorzy raportu zastosowali takie same metody, jakich używa się przy wycenie firm. Brano pod uwagę m.in. przewidywania dotyczące wzrostu PKB, traktując je jako odpowiednik wzrostu przychodów firmy. Analizowano też wpływ jakie marka kraju ma na poszczególne sektory gospodarki, np. marka Niemiec może mieć pozytywny wpływ na sektor samochodowy, a być neutralna wobec sektora spożywczego. Badano także rozwój poszczególnych sektorów (w sumie aż 195 wskaźników) oraz koszt pozyskania kapitału na rozwój oraz jakość kapitału ludzkiego (oceniano przy tym, czy kraj narażony jest na drenaż mózgów, czy nie).

Co ciekawe, Polska wyprzedza w rankingu Austrię, Belgię, Finlandię, Norwegię, oraz naszych południowych sąsiadów. Z drugiej strony mocniejszą marką od nas jest Rosja, co podważa nasze intuicyjne przekonania, że w świecie biznesu to kraj kojarzony przede wszystkim ze złym Putinem, oligarchią i alkoholizmem.

Brand Finance stworzyło także ranking 20 „najmocniejszych” światowych marek, czyli tych, które są najlepiej promowane. Tu Polski już nie ma w ogóle. Królują Niemcy, Singapur i Szwajcaria.

(CC By NC Lee)

Otwarta licencja


Tagi