Regulatorzy też muszą ponosić konsekwencje pomyłek

Na nic żale na kulturę korporacyjną w bankach – odpowiedzialność menedżerów i ludzi u władzy, w tym regulatorów, nie wzrośnie, jeśli ich nie przekonamy, że w razie wpadki konsekwencje będą dotyczyć ich osobiście.
Regulatorzy też muszą ponosić konsekwencje pomyłek

(CC BY-NC-SA James Mitchel)

Ostatni raport Banku Anglii dotyczący upadku HBOS, jednego z największych banków angielskich, to przygnębiająca lektura. I nie chodzi nawet o to, że szefostwo banku nie zostało ukarane niczym poza ostrymi słowami. Chodzi o to, że regulatorzy bankowi, którzy także musieli przyznać się do regulacyjnej porażki, nie ponieśli żadnych konsekwencji.

Oto raport stwierdza, że dawne dochodzenia w sprawie rzeczonej upadłości były przeprowadzane w nieprawidłowy sposób. Mimo prób wskazania osób odpowiedzialnych za te nieprawidłowości, regulatorzy skutecznie lobbowali za tym, żeby nie ujawniać nazwisk urzędników, którzy popełnili błędy, a tylko ich pseudonimy. Obecnie są oni wciąż na stanowiskach – jeśli nie w państwowych instytucjach regulacyjnych, to w prywatnych instytucjach finansowych. Być może każda instytucja finansowa w Anglii zatrudniła sobie po jednym z takich nieudaczników i nawet o tym nie wie.

Cały komentarz na stronie Financial Timesa.

(CC BY-NC-SA James Mitchel)

Tagi


Artykuły powiązane

Ewolucja polityki banków centralnych

Kategoria: Instytucje finansowe
Banki centralne przechodziły i przechodzą ewolucję. Jej przebieg można oceniać też przez pryzmat ich relacji z rządem. Wbrew pozorom nie jest to łatwe przedsięwzięcie. Rzecz w tym, że relacja ta powinna być oparta na dialogu i współpracy, ale i z poszanowaniem niezależności banku centralnego.
Ewolucja polityki banków centralnych

Audyt z tysiącletnią brodą

Kategoria: Instytucje finansowe
Spokojnie można powiedzieć, że audyt to wiekowy starzec. Niebawem bowiem minie 1000 lat od czasu, gdy zaczął powstawać na wielkiej wyspie na północ od Francji. W dzisiejszym rozumieniu słowo to oznacza badanie co poszło, idzie lub może pójść nie tak w tej czy innej działalności, a zwłaszcza w biznesie. Najważniejszym celem jest zapobieganie szkodom z tytułu możliwego łamania prawa, „chodzenia na skróty”, przekraczania uprawnień, lekceważenia obowiązków, nazbyt swobodnej interpretacji zasad itd. Funkcja prewencyjna ma odróżniać audyt od kontroli podejmowanych w celu ustalenia i ukarania sprawców czynów zabronionych.
Audyt z tysiącletnią brodą

Ochrona deponentów – systemy gwarantowania depozytów

Kategoria: Instytucje finansowe
Banki były i są szczególnie narażone na pojawienie się problemów z płynnością. Źródła ich finansowania (głównie depozyty) są bowiem często rozproszone i krótkoterminowe, a czasem nawet płatne na żądanie.
Ochrona deponentów – systemy gwarantowania depozytów