Firmy wiedzą coraz więcej o badaniach i rozwoju

61 proc. polskich firm badanych przez Deloitte zamierza w ciągu najbliższych pięciu lat zwiększyć wydatki na badania i rozwój. Ten odsetek byłby większy gdyby wprowadzono system zachęt podatkowych oraz uproszczono wymogi formalne ubiegania się o dotacje.
Firmy wiedzą coraz więcej o badaniach i rozwoju

CC BY-NC-ND by Tim Riley

Deloitte pytał o czynniki decydujące o wysokości wydatków przedsiębiorstw na B+R 330 firm działających w następujących krajach: Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja i Węgry. Była to już druga edycja badania firm z naszego regionu.

– Badania i Rozwój przestają być kojarzone z czymś przełomowym, stając się częścią codziennego prowadzenia biznesu i budowy przewagi konkurencyjnej. Rok temu aż 75 proc. polskich firm uznawało działalność badawczo rozwojową za pracę nad istotnymi innowacjami, obecnie uważa tak już tylko 23,6 proc. badanych – zauważa Magdalena Burnat-Mikosz, Partner, Lider działu R&D and Government Incentives w Europie Środkowej w firmie doradczej Deloitte.

Wyniki badania dowodzą, że wiedza o istocie działalności B+R w firmach środkowoeuropejskich znacząco się poprawia. Może to podnieść poziom nakładów na  tego rodzaju działalność. Firmy zgłaszały  jednak potrzebę jasnego zdefiniowania działalności B+R, ponieważ taka ujednolicona definicja, przyjęta zarówno przez przemysł, jak i przez organy rządowe, może mieć znaczący wpływ na efektywność wykorzystania funduszy przeznaczonych na B+R w latach 2014-2020.

Całość raportu na stronie Deloitte

CC BY-NC-ND by Tim Riley

Artykuły powiązane

Cyfryzacja przedsiębiorstw w czasie pandemii COVID-19

Kategoria: Trendy gospodarcze
Pandemia przyspieszyła transformację cyfrową, która stała się integralną częścią społeczeństwa oraz przetrwania europejskich i amerykańskich firm. Unia Europejska pozostaje jednak w tyle za Stanami Zjednoczonymi pod względem cyfryzacji przedsiębiorstw.
Cyfryzacja przedsiębiorstw w czasie pandemii COVID-19