Barometr Ofert Pracy, wskazujący na zmiany liczby publikowanych w internecie ogłoszeń o zatrudnieniu, wyniósł w grudniu 2023 r. w Polsce 244,0 pkt, co oznacza spadek o 17,7 pkt wobec października – podało Biuro Inwestycji i Cykli Ekonomicznych oraz Katedra Makroekonomii Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.
Autorzy raportu podają, że był to już piąty miesiąc z rzędu, w którym wartość wskaźnika spadła.
„Negatywna tendencja, przełamywana jedynie niewielkimi korektami trwa natomiast od półtora roku. Skala redukcji ofert pracy w samym grudniu była największa w 2023 r., choć mniejsza niż w grudniu 2022 r. Na skutek obecnego spadku wartość wskaźnika zmalała do poziomu najniższego od prawie trzech lat i zbliżyła się do >>kowidowego<< dna” – napisano w komentarzu do badania.
Autorzy badania podają, że komunikaty o „silnym rynku pracy” napływające z mediów znajdują wsparcie głównie w przypadku danych nt. bezrobocia, które utrzymuje się na rekordowo niskim poziomie.
„Aktywność rekrutacyjna pracodawców była z kolei systematycznie ograniczana. Niemal we wszystkich kategoriach liczba ofert pracy ogłoszonych w ostatnim kwartale 2023 r. zmalała. Największe spadki notujemy w przypadku zawodów wysokotechnologicznych. Rynkowi wakatów na początku 2024 r. nie będzie sprzyjał sezon zimowy, podniesienie płacy minimalnej oraz waloryzacja rządowego programu „500 plus”. Ostatnie dwa działania mogą przyczynić się do zwiększenia presji płacowej i to nie tylko wśród beneficjentów podwyżek. A to z kolei zwiększy koszty przedsiębiorców i zniechęci ich do nasilania akcji rekrutacyjnej” – napisano.
map/ asa/