Maersk i Hapag-Lloyd nadal nie transportują przez M. Czerwone

Duński operator kontenerowy Maersk oraz niemiecka firma tej branży Hapag-Lloyd nadal wstrzymują transport przez Morze Czerwone z powodu groźby ataków przeprowadzanych na statki przez bojowników jemeńskiego ruchu Huti – poinformowały obie te firmy.

Jak podano Maersk i Hapag-Lloyd przekierowały niektóre rejsy i ich kontenerowce będą nadal unikać szlaku przez Kanał Sueski. Statki będą teraz płynąć okrężną drogą wokół Afryki koło Przylądka Dobrej Nadziei.

Zakłócenia w normalnym ruchu statków grożą wzrostem kosztów dostaw towarów, co budzi obawy, że może to wywołać nową falę globalnej inflacji – podał Reuters.

Maersk wstrzymał w niedzielę wszystkie rejsy po Morzu Czerwonym na 48 godzin, gdy bojownicy Huti próbowali dostać się na pokład Maersk Hangzhou. Amerykańskie helikoptery wojskowe odparły atak i zabiły 10 napastników.

Atak miał miejsce zaledwie kilka dni po tym, jak Maersk wznowił żeglugę na tym obszarze po ustanowieniu międzynarodowej misji morskiej pod dowództwem USA w celu ochrony żeglugi handlowej – podał portal CNN.

„Dochodzenie w sprawie tego incydentu jest w toku i będziemy nadal wstrzymywać wszelki ruch ładunków przez ten obszar” – poinformowali przedstawiciele Maersk.

„W przypadkach, w których jest to najbardziej sensowne dla naszych klientów, statki zostaną przekierowane i będą kontynuować podróż wokół Przylądka Dobrej Nadziei” – dodano.

Firma Hapag-Lloyd poinformowała, że jej statki będą nadal omijać Morze Czerwone, płynąc teraz wokół południowego krańca Afryki co najmniej do 9 stycznia.

Przez Kanał Sueski przepływa około jednej trzeciej globalnego transportu kontenerów. Oczekuje się, że przekierowanie statków wokół południowego krańca Afryki będzie kosztować do 1 miliona dolarów dodatkowego paliwa na każdy rejs w obie strony między Azją a Europą Północną – podał Reuters.

Obawy o potencjalne zakłócenia dostaw z Bliskiego Wschodu po ostatnim ataku na Morzu Czerwonym spowodowały wzrost cen ropy naftowej podczas pierwszej sesji giełdowej w 2024 roku – dodano.

Ataki Huti na statki na wodach Morza Czerwonego powtarzają się od początku wojny Izraela z palestyńskim Hamasem. (PAP)

mwt/ ap/ gor/


Artykuły powiązane

Nowy wyścig o Afrykę

Kategoria: Trendy gospodarcze
Inwazja Rosji na Ukrainę spowodowała wzrost znaczenia relacji Chin, USA i Rosji z Afryką. Supermocarstwa chcą mocniej wspierać rozwój afrykańskich państw. W tle tego geopolitycznego wyścigu o wpływy są przede wszystkim tamtejsze rynki zbytu i surowce.
Nowy wyścig o Afrykę

Struktura globalnych łańcuchów dostaw już ulega zmianie

Kategoria: VoxEU

Omawiamy najnowsze dowody przetasowań w globalnym łańcuchu dostaw, wykorzystując badania na poziomie przedsiębiorstw przeprowadzone przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju. Zamiast pozyskiwać więcej komponentów w kraju lub z krajów zaprzyjaźnionych, firmy zaczęły pozyskiwać więcej materiałów od dostawców z różnych krajów, a także gromadzić je.

Struktura globalnych łańcuchów dostaw już ulega zmianie