Senacka Komisja za przyjęciem budżetu na ’24 bez poprawek

Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych rozpatrzyła ustawę budżetową na 2024 r. i zarekomendowała przyjęcie budżetu bez poprawek. Cztery poprawki do budżetu zostały zgłoszone w formie wniosków mniejszości.

We wtorek senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych wysłuchała opinii innych senackich komisji na temat poszczególnych części ustawy budżetowej na 2024 r. Komisje zaakceptowały przypadające im części budżetu bez poprawek. Również Komisja Budżetu i Finansów Publicznych przyjęła uchwałę rekomendującą przyjęcie ustawy budżetowej bez poprawek.

W trakcie prac komisji budżetu senatorowie Grzegorz Bierecki i Jacek Włosowicz (obaj są z Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości) zgłosili 4 poprawki, dotyczące zwiększenia środków dla Sądu Najwyższego, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Instytutu Pamięci Narodowej, a także Kancelarii Prezydenta RP.

„Pomimo zmniejszeń, jakich dokonano podczas prac w Komisji Finansów Publicznych w Sejmie oraz podczas II czytania budżetu w Sejmie, to i tak budżety tych instytucji rosną powyżej wartości z 2023 r. Budżet kancelarii prezydenta RP rośnie o 11,6 proc., Sądu Najwyższego o 23,9 proc., NIK o 21 ,1 proc., Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o 9,7 proc. a IPN o 8,6 proc.” – powiedziała w trakcie obrad senackiej komisji wiceminister finansów Hanna Majszczyk.

Komisja nie głosowała nad tymi poprawkami, toteż zostały one zgłoszone jako wnioski mniejszości.

Ustawa budżetowa trafi teraz pod obrady plenarne Senatu. Posiedzenie Senatu jest zaplanowane na środę. Jeśli Senat poprze propozycję Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, to ustawa trafi do prezydenta do podpisu.

Według art. 224 konstytucji (rozdział X „Finanse Publiczne”) Prezydent RP może w ciągu siedmiu dni podpisać ustawę budżetową, ewentualnie może zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą. Trybunał ma maksymalnie dwa miesiące od dnia złożenia wniosku na wydanie orzeczenia.

Konstytucja przewiduje także, że jeżeli w ciągu czterech miesięcy od dnia przedłożenia Sejmowi projektu ustawy budżetowej nie zostanie ona przedstawiona Prezydentowi Rzeczypospolitej do podpisu może on w ciągu 14 dni zarządzić skrócenie kadencji Sejmu.

Ustawa budżetowa zakłada, że dochody budżetu na 2024 r. wyniosą 682,4 mld zł, wydatki – 866,4 mld zł, deficyt budżetu państwa będzie w wysokości nie większej niż 184 mld zł. Zaplanowane dochody podatkowe mają wynieść prawie 603,9 mld zł (316,4 mld zł z VAT, 109,2 mld zł z PIT, 70 mld zł z CIT). Na obronność przewidziano 118 mld zł, czyli 3,1 proc. PKB, a na ochronę zdrowia trafi 192 mld zł. W ustawie zaplanowano m.in. 20-procentowy wzrost wynagrodzeń pracowników administracji, 30-procentowy wzrost płac nauczycieli, a 33-procentowy nauczycieli poczatkujących.

Według prognoz Ministerstwa Finansów w 2024 r. nastąpi poprawa dynamiki aktywności gospodarczej w Polsce, a wzrost PKB wyniesie 3 proc. Prognozy zakładają spadek inflacji średniorocznej do 6,6 proc. Z kolei bezrobocie ma wynieść 5,2 proc., a nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia 9,8 proc.

ms/ drag/ ana/


Artykuły powiązane

Budżet – fikcyjna siła Rosji

Kategoria: Makroekonomia
Zasobny budżet przez lata postrzegano jako symbol siły Rosji oraz główne narzędzie kształtowania rozwoju społecznego i gospodarczego. W ostatnim okresie stał się również podstawowym instrumentem obrony przed skutkami sankcji.
Budżet – fikcyjna siła Rosji

Reforma Paktu Stabilności i Wzrostu: wniosek Komisji może być straconą szansą

Kategoria: VoxEU
Po wielomiesięcznych rozważaniach Komisja Europejska opublikowała swoją propozycję reformy Paktu Stabilności i Wzrostu. Propozycja zawiera kilka istotnych usprawnień, ale jest obarczona błędami. Tym samym wydaje się być straconą szansą na osiągnięcie wspólnego celu, jakim jest stworzenie właściwego Paktu Stabilności i Wzrostu.
Reforma Paktu Stabilności i Wzrostu: wniosek Komisji może być straconą szansą