Polscy prezesi zadowoleni ze swoich firm, ale nie z gospodarki

45 proc. polskich prezesów ocenia, że ich firma wzrośnie w 2015 roku, jednocześnie tylko 14 proc. oczekuje wyższego wzrostu globalnej gospodarki. Na świecie te wskaźniki to 39 i 17 proc. Polacy różnią się także jeśli chodzi o postrzeganie wyzwań i zagrożeń dla swoich przedsiębiorstw.
Polscy prezesi zadowoleni ze swoich firm, ale nie z gospodarki

Najważniejsze dla rozwoju polskich firm technologie Rys. PwC

Takie wyniki przynosi 18. coroczne badanie opinii prezesów i dyrektorów generalnych (Global CEO Survey) przygotowane przez PwC. Od września do grudnia 2014 roku przepytano 1366 prezesów z 77 krajów. 56 osób pochodziło z Polski.

Okazało się, że nasi menadżerowie są bardziej optymistyczni niż średnia jeśli chodzi o rozwój swoich firm i bardziej pesymistyczni jeśli chodzi o rozwój globalnej gospodarki. Częściej niż swoi odpowiednicy na świecie wskazują też na niepewność geopolityczną, wzrost obciążeń podatkowych i nadmierny stopień regulacji. Mniej od światowej średniej obawiają się za to reakcji władz na deficyt budżetowy i zadłużenie oraz niestabilności społecznej.

Co najbardziej uderzające polscy prezesi nie dostrzegają deficytu talentów. Aż 73 proc. zachodnich menadżerów uznało, że dostępność kluczowych umiejętności jest największym wyzwaniem biznesowym dla ich firm. W Polsce ten czynnik wskazało tylko 61 proc. ankietowanych. Bardziej obawiamy się min. wysokich kosztów energii (68 proc.), cyberzagrożeń (68 proc.) i zmiany poziomu wydatków i zachowań konsumentów (66 proc.).

Być może da się to wytłumaczyć tym, że polskie firmy są na wcześniejszym etapie rozwoju niż ich zagraniczni konkurenci. Tylko 15 proc. z nich planuje wejście w nowy alians strategiczny lub joint venture dla zwiększenia konkurencyjności, podczas gdy na świecie myśli o tym aż 51 proc. przedsiębiorstw.

Widać to także w odpowiedzi na pytanie o to które technologie są najważniejsze z perspektywy strategicznego rozwoju przedsiębiorstwa. Na świecie najważniejsze jest wykorzystanie technologii mobilnych do pozyskiwania klientów (81 proc. wskazań). W Polsce zajmuje to tylko 67 proc. menadżerów. Nasze firmy wciąż skupiają się na pozyskiwaniu i analizie danych. (93 proc. wskazań, na świecie 80 proc.)

Oprac. MP

Raport na stronie PwC

Najważniejsze dla rozwoju polskich firm technologie Rys. PwC

Tagi


Artykuły powiązane

Zmartwienia związane z pracą odbijają się na prezesach firm

Kategoria: Społeczeństwo
Prezesi przedsiębiorstw narażonych na wysokie ryzyko wrogiego przejęcia, a także należących do branż w kryzysie starzeją się szybciej i umierają w młodszym wieku niż prezesi pracujący w mniej stresujących warunkach.
Zmartwienia związane z pracą odbijają się na prezesach firm

Pandemia COVID-19 a współpraca przedsiębiorstw

Kategoria: Analizy
W dyskursie prowadzonym w kontekście pandemii zarówno na poziomie naukowym, jak i publicystycznym pojawia się wiele pytań o to, które zmiany będą miały charakter przejściowy, a które prawdopodobnie staną się tendencjami, towarzyszącymi nam długo, aż do kolejnego przesilenia cywilizacyjnego.
Pandemia COVID-19 a współpraca przedsiębiorstw

Polscy eksporterzy patrzą na pandemię

Kategoria: Analizy
W jakim stopniu polscy przedsiębiorcy prowadzący działalność o charakterze ponadgranicznym postrzegają wpływ kryzysu pandemicznego na swój biznes oraz od czego może zależeć ten postrzegany wpływ? Wstępna odpowiedź na podstawie danych z 2020 roku.
Polscy eksporterzy patrzą na pandemię