Polscy prezesi zadowoleni ze swoich firm, ale nie z gospodarki

45 proc. polskich prezesów ocenia, że ich firma wzrośnie w 2015 roku, jednocześnie tylko 14 proc. oczekuje wyższego wzrostu globalnej gospodarki. Na świecie te wskaźniki to 39 i 17 proc. Polacy różnią się także jeśli chodzi o postrzeganie wyzwań i zagrożeń dla swoich przedsiębiorstw.
Polscy prezesi zadowoleni ze swoich firm, ale nie z gospodarki

Najważniejsze dla rozwoju polskich firm technologie Rys. PwC

Takie wyniki przynosi 18. coroczne badanie opinii prezesów i dyrektorów generalnych (Global CEO Survey) przygotowane przez PwC. Od września do grudnia 2014 roku przepytano 1366 prezesów z 77 krajów. 56 osób pochodziło z Polski.

Okazało się, że nasi menadżerowie są bardziej optymistyczni niż średnia jeśli chodzi o rozwój swoich firm i bardziej pesymistyczni jeśli chodzi o rozwój globalnej gospodarki. Częściej niż swoi odpowiednicy na świecie wskazują też na niepewność geopolityczną, wzrost obciążeń podatkowych i nadmierny stopień regulacji. Mniej od światowej średniej obawiają się za to reakcji władz na deficyt budżetowy i zadłużenie oraz niestabilności społecznej.

Co najbardziej uderzające polscy prezesi nie dostrzegają deficytu talentów. Aż 73 proc. zachodnich menadżerów uznało, że dostępność kluczowych umiejętności jest największym wyzwaniem biznesowym dla ich firm. W Polsce ten czynnik wskazało tylko 61 proc. ankietowanych. Bardziej obawiamy się min. wysokich kosztów energii (68 proc.), cyberzagrożeń (68 proc.) i zmiany poziomu wydatków i zachowań konsumentów (66 proc.).

Być może da się to wytłumaczyć tym, że polskie firmy są na wcześniejszym etapie rozwoju niż ich zagraniczni konkurenci. Tylko 15 proc. z nich planuje wejście w nowy alians strategiczny lub joint venture dla zwiększenia konkurencyjności, podczas gdy na świecie myśli o tym aż 51 proc. przedsiębiorstw.

Widać to także w odpowiedzi na pytanie o to które technologie są najważniejsze z perspektywy strategicznego rozwoju przedsiębiorstwa. Na świecie najważniejsze jest wykorzystanie technologii mobilnych do pozyskiwania klientów (81 proc. wskazań). W Polsce zajmuje to tylko 67 proc. menadżerów. Nasze firmy wciąż skupiają się na pozyskiwaniu i analizie danych. (93 proc. wskazań, na świecie 80 proc.)

Oprac. MP

Raport na stronie PwC

Najważniejsze dla rozwoju polskich firm technologie Rys. PwC

Tagi


Artykuły powiązane

Łańcuchy dostaw just-in-time po kryzysie COVID-19

Kategoria: Trendy gospodarcze
Jest prawdopodobne, że po pandemii łańcuchy dostaw just-in-time rozpowszechnią się jeszcze bardziej i przyczynią się do dalszej regionalizacji handlu międzynarodowego. Wzrost niepewności będzie korzystny dla dużych, wielonarodowych koncernów kosztem mniejszych firm.
Łańcuchy dostaw just-in-time po kryzysie COVID-19

Pandemia koronawirusa czarnym łabędziem

Kategoria: Raporty
Pandemia COVID-19 wywołała szok porównywalny z szokiem po poważnym trzęsieniu ziemi i – zdaniem ekspertów EY – spełnia wszystkie kryteria "czarnego łabędzia". Jest zdarzeniem, którego nie można było przewidzieć, mającym ogromny wpływ na rzeczywistość, co potwierdzają też badania PwC oraz firmy McKinsey.
Pandemia koronawirusa czarnym łabędziem

Pandemia COVID-19 a współpraca przedsiębiorstw

Kategoria: Analizy
W dyskursie prowadzonym w kontekście pandemii zarówno na poziomie naukowym, jak i publicystycznym pojawia się wiele pytań o to, które zmiany będą miały charakter przejściowy, a które prawdopodobnie staną się tendencjami, towarzyszącymi nam długo, aż do kolejnego przesilenia cywilizacyjnego.
Pandemia COVID-19 a współpraca przedsiębiorstw